Lina och Olav
22-08-2011, 03:45
Jag har odlat ett antal olika squash (bl.a. dom som odla säljer). Favoriterna är helt klart "Black Beauty" och "Golden Zuccini" som både är goda och producerar mycket. Ett par av sorterna jag har sått har inte börjat sätta frukt förrän nu vilket jag tycker känns alldeles för sent. Dock har dom hamnat på lite olika ställen i trädgården (stor skillnad på jordvalitet och sol) så jag känner inte att jag kan göra en rättvis bedömning av dom olika sorterna.
Jag har redan börjat fundera över vad jag ska så nästa år och hade gärna tagit emot tips på goda, högproduktiva sorter. Vad har ni för favoriter bland sommarsqush/zucchini?
Tycker personligen att vanliga avlånga gröna squash är skittråkigt. Finns ju hur många sorter som helst och alla ser lika tråkiga ut.
Har odlat Yellow crockneck och Custard white. Det kanske inte är några extremt högproducerande sorter.
Men båda har jättegod smak. Jag tycker dock att yellow crockneck utvecklar kärnor relativt snabbt och skördar dem därför som ganska små. Custard white är min absoluta favorit, och så är de jättesnygga.
Blir bara sådana nästa år.
Jag tänkte också säga Custard White, fick många frukter av den, tidigt, den blir mer buskig/kompakt i växtsättet och gav mycket "ämnen". Satte även vintersquash "Marina di Chioggia som har gett EN frukt (i och för sig stor) men har tagit över hela tomten i princip och det var väl inte riktigt min favorit - har dock inte smakat den än men vi får väl se om det gör någon skillnad;-P
Åsa, mälardalen zon 2
01-09-2011, 17:21
Libanesisk vit och Costata romanesca
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.