Full version: Zebragräs
camilla68
Planterade krukodlad Zebragräs ifjol och i våras klippte jag bort det vissna.
Men det har vuxit väldigt dåligt, är kanske bara 50 cm högt + att bladen är ljusgröna/gula.
Vad kan jag göra för att rädda gräset? Undrar vad som kan vara fel?
Tacksam för svar confused.gif
Bengt i Särö
CITAT (camilla68 @ 22-08-2011, 08:28) *
Planterade krukodlad Zebragräs ifjol och i våras klippte jag bort det vissna.
Men det har vuxit väldigt dåligt, är kanske bara 50 cm högt + att bladen är ljusgröna/gula.
Vad kan jag göra för att rädda gräset? Undrar vad som kan vara fel?
Tacksam för svar confused.gif

Hej Camilla68.
Näringsbrist du får vattna med flytande näring,till exempel med BLOMSTRA,följ brukanvisningen, till våren lägg på CRYSAN hönsgödsel tidigt.
merlin68
Det kan ta ett par år innan det har börjar växa ordentligt. Köpte mitt zebragräs på Zetas för fyra år sedan och det var mycket klent de första två åren efter planteringen. Det grönskade knappt året efter planteringen, konstig färg på bladen likt den du beskriver... trodde att det skulle självdö. Men i år verkar det ha bestämt sig för att leva och har blivit jättestort och frodigt. Jag la ordentligt med kompost kring plantan på våren i år och vatttnade lite extra, kanske gjorde det skillnaden.
Samma med elefantgräset som stod och stampade i flera år för att plötsligt börja växa. Kan det vara så att etableringstiden för prydnadsgräs är ovanligt lång?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon