Full version: Katt sniffar i pannan
Skruttis
Vår katt vill gärna nosa lite i husse och mattes panna. Ju längre tid vi varit ifrån honom på dagen, desto ivrigare är han att få sätta sin lilla nos mot en punkt mitt i pannan och sniffa.
Någon som känner igen det här? Eller vet vet vad det betyder?
Ska vi identifieras på det här sättet? confused.gif
batski
Inte identifieras, han vet vilka ni är, men han kanske vill veta något om var ni har varit och lukter kan berätta mer för en katt än för en människa. Vet inte varför just pannan.
Skruttis
Det är det jag tycker är lite konstigt också, att det är just pannan.
Märker att han luktar extra på ben,händer mm om man träffat på någon annan katt t ex.
Nu på morgonen, idag är han lite orolig och väldigt kelsjuk, så har han sniffat på min panna flera gånger. Jag är mycket nyfiken på vad det betyder.
omk
Min Isis hoppar gärna upp på köksbordet när jag sitter där och bläddrar i posten eller läser. Hon vill gärna stryka sitt huvud och kinder mot min näsa och haka, sen tvätta, tvätta, tvätta sitt eget huvud. Sen stryka lite till och så tvätt, tvätt, tvätt.

Har fått för mig att hon vill markera sin doft på mig, att jag är hennes liksom wub.gif , och sen slicka i sig mina "doft-atomer" för att känna att hon och jag, vi är verkligen bundis; "vi två mot resten av världen" (iaf mot de andra katterna giggle.gif ).
Visst nosas det på byxben, dojor och annat, men ansiktet, det är nåt speciellt. Då måste man vara NÄRA varann ...
Hon är dessutom den katten som kom hit först, i detta huset. Alfa-honan, om man kan använda det varg-lika uttrycket även på katter. Ingen av de andra tre är lika "intima", om man kan kalla det så.

Brukar din kisse, Skruttis, tvätta sig i ansiktet EFTER att den nosat på era pannor ?
Jag skulle tro, att det är nån kärleksfull och en aning revir-uppehållande grej som din katt sysslar med, helt enkelt. "Dessa två är MINA !! De doftar som jag och jag doftar som dem" ...

Edit; syftningsfel.
Azur
Att "stångas" och stryka sig är hälsningsceremoni, men när katterna blir väldigt intresserade av att lukta på nåt är det ofta en intressant doft, t.ex. av en främmande katt. Du använder ingen hudkräm eller schampoo som kan tänkas innehålla t.ex. mynta eller något annat katten tycker om?
Motti
En ren tillgivenhets ritual !ett sätt att visa tillgivenhet .Kattdjur är särskillt glada i att gnugga sig mot huvudet för att visa tillgivenhet det gör de även inbördes som tex katthona och ungar även hane och hona .
Skruttis
Tack batski, omk, Azur, Motti, för era svar! thanks.gif

omk: Han brukar inte tvätta sig direkt efter det. Men efter/under annan form av gosning så tvättas det frekvent. Då kan man få både armar, händer och ben tvättade.
Jo, nog doftar vi nog som honom skulle jag tro. Att vi är bara HANS, det råder det ingen tvekan om. happy.gif Han tycker nog också att det är vi tre mot hela världen.

Azur: Hudcreme använder jag sällan och jag tror inte schampoot är något speciellt. Min man använder ett annat sorts schampoo och han blir också genomnosad.
Men stångas, det gör vi, panna mot panna. Flera gånger om dan.

Vi håller på med honom väldigt mycket och vi står nog honom ganska nära. Han mådde så himla dåligt när vi äntligen fick in honom och han har ett stort behov av att få vara med och att gosa. Första månaderna bar jag omkring honom stor del av dagarna bara för att få honom att känna sig trygg och att han kunde lita på oss, att vi inte skulle slänga ut honom mitt i ingenting och helt utan mat. Jag såg nästan misshandlad ut på den tiden för mina armar var alldeles blodiga och såriga från hans kloande. tongue.gif

Med tanke på vad ni berättat så verkar det som att det är någon form av tillgivenhet, doftavkänning och ägandemärkning han håller på med. Den lilla sötnosen. wub.gif
Det är härligt att vara ägd av en katt!
batski
CITAT (Skruttis @ 23-08-2011, 09:06) *

yes.gif biggrin.gif
Eva-Helene
Ja tillgivenhet är det han visar! Att han "snöat in" just på era pannor kan ha att göra med svett. En del av de katter jag haft har gillat pannor, några har varit heltokiga i att vara under armarna och sniffa och böka (så länge man inte använt deodorant o.dyl.) biggrin.gif
omk
CITAT (Skruttis @ 23-08-2011, 09:06) *
Den lilla sötnosen. wub.gif

Håller fullständigt med !! yes.gif

Edit; Eva-Helene; det kan nog stämma på en del katter. En av de andra, av mina, "älskar" att stryka öronen mot mina svettfuktiga tår ... wacko.gif
Skruttis
Eva-Helene, tack för ditt svar. thanks.gif
Det var en intressant aspekt på det hela. Ska försöka lägga märke till om det kan vara det han reagerar på också.

Omk, smaken är verkligen olika. biggrin.gif
Rapchic
jag har ju sommarjobbare här i sommar (min syrras katter)
och ibland brukar dom vilja att man ska lägga sin panna mot deras och då brukar dom nosa på pannan först tror jag.
tror och hoppas att det är posetivt, längtar iallafall inte tills deras vick är slut
Myosotis
Men HEJ Rapchic smiley_small_hug.gif det var länge sen!!

(Ursäkta OT)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon