Hej..
Har en hushållskompost där jag kör 99% matrester. 1% är höstlöv. Vi har en gräsklippare med multiklipp så det finns liksom inget kvar att kratta. Nytt för iår är att jag har fått en säck med kutterspån som jag flitigt blandar i för att inte den ska bli så blöt.
I år testade jag att sätta tomaterna i nästan enbart kompstgödsel (som brunnit 1 år extra). Jag har nämligen fått för mig att min gödsel inte är så stark. Detta resulterade i ENORMA tomatplantor men inga tomater.
Själv kan jag inget om kväve och allt sånt.. :-(
Nu har vi en hästhage bredvid oss med en massa hästar som har sin "Toalett" mot vår tomt. Kan det vara en bra grej att mocka upp soltorkad hästdynga och liksom dutta i komposten med jämna mellanrum?
Det känns som att dyngan borde kunna lösa upp sig bra. Nu kommer jag att byta kompost. Alltså jag har två stycken så nu får den ena "vila i frid" och gotta till sig till våren.
Mycket text till ett frågetecken.. :-)
Eva 33c
22-08-2011, 11:23
Egentligen förstår jag inte riktigt din fråga. Men att döma av dina tomaters tillväxt så kan man säga att hushållskomposten var mycket stark och kväverik. Därför fick du mer tillväxt än fruktsättning. Så blanda ut komposten med jord nästa år så får du bättre balans. Hästgödsel är förstås bra näring det med, men du behöver inte mer näring i din kompost ifall det var det du undrade. Du kan ju ta rätt på den ändå om du vill, men den behöver inte läggas i kompostbehållare, där den bara tar plats, utan kan läggas i en liten hög för sig. Den riskerar ju inte att dra till sig möss och annat som en öppen hushållskompost kan göra.
Fågelvägen
22-08-2011, 12:30
Hästgödseln är bra om du vill påskynda nedbrytningen i hushållskomposten. Men det kan bli väldigt varmt, så om du har maskar i komposten kan det bli för varmt för dem.
Din kväverika kompost kan t.ex. blandas med de oftast värdelösa "5 säckar för 100 kr" ifall du inte vill använda egen trädgårdsjord.
Om gräsklippet/löven samlas ihop till en trädgårdskompost så är hästgödseln också perfekt att varva in där, t.ex. när du vänder kompostmaterialet.
Kutterspån absorberar kväve vid nedbrytning.
Hej
Häst gödsel innehåller näring beror på vad de äter och vilket matta under dem, matta under hästar innehåller mycket Fosfor och Kalium , men sina mat innehåller mycket kväv.
H.Bassam
Preussen
23-08-2011, 16:54
CITAT (Bassam @ 23-08-2011, 03:37)

Hej
Häst gödsel innehåller näring beror på vad de äter och vilket matta under dem, matta under hästar innehåller mycket Fosfor och Kalium , men sina mat innehåller mycket kväv.
H.Bassam
Bassam, menar du vilket strö som använts i stallet? Halm, spån eller torv?
Taraxacum
23-08-2011, 20:38
Man kan lägga hästgödsel i komposten - fel är det väl inte. Men ett annat sätt är ju att ta hand om lite hästgödsel genom att lägga det i plastsäck/-ar och förvara dem på en undanskymd plats. Man kan vika den inte helt fulla säcken så att det inte regnar in, men så syre ändå har tillträde. Ev. kan man också blanda i lite löv. Det finns många sätt som kan vara bra. Testa dig fram...
Hej
Halm, spån som lägger under hästar innehåller mycket ( FOSFOR P OCH KALIUM K ).
H.Bassam
Nu har dom här hästarna gått ute i hagen så det finns ingen strö under dom. Ja det ska väl vara första "tömingen" då men det är ju marginellt.
Men jag chansar på lite hästdynga i en tunna då!
Vad ska man skilja på när man vill gödsla med hästdynga eller hushållskompost.
Jag menar generellt sett, rosor och bär gillar hushållskompost? men mina sommarblommor och rabarber föredrar hästdynga?
Tack för alla svar förresten :-)
Hej
Du kan använda dem tillsamma men med Rosortill exempel mera hushållskompost och mindre häst gödsel för att få bra jord som har bra struktur och bra näring N P K .
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.