Fippie
Hallo alla odlatier!

Jag har lyckats med något komstigt. Tidig vår var jag på solhaga handelsträdgård och köpte vitlökssättlök som jag petade ner i jorden. De har växt jättefint och för ett par veckor sedan skördade jag dem och lät dem hänga och torka. De såg inte ut som jag hade tänk mig men jag tänkte inte mer på de.

När jag i helgen skulle använda första vitlöken till bröd märkte jag att de inte alls luktade vitlök och smakade snarare som gullök.

Skalet på löken är gult och de har inge klyftor. Däremot växte lökarna i grupper, Varje sättlök blev till 4 lökar som var förankrade vid varandra vid rotfästet. De är ungefär 5-10 cm i diameter.

Vad är det jag har satt?

Nu till hösten tänkte jag sätta Ny vitlök men vet inte var jag ska köpa utsädet till någon god sort. Förslag någon?
*Stintan*
CITAT (Fippie @ 22-08-2011, 13:42) *
Hallo alla odlatier!

Jag har lyckats med något komstigt. Tidig vår var jag på solhaga handelsträdgård och köpte vitlökssättlök som jag petade ner i jorden. De har växt jättefint och för ett par veckor sedan skördade jag dem och lät dem hänga och torka. De såg inte ut som jag hade tänk mig men jag tänkte inte mer på de.

När jag i helgen skulle använda första vitlöken till bröd märkte jag att de inte alls luktade vitlök och smakade snarare som gullök.

Skalet på löken är gult och de har inge klyftor. Däremot växte lökarna i grupper, Varje sättlök blev till 4 lökar som var förankrade vid varandra vid rotfästet. De är ungefär 5-10 cm i diameter.

Vad är det jag har satt?

Nu till hösten tänkte jag sätta Ny vitlök men vet inte var jag ska köpa utsädet till någon god sort. Förslag någon?

Det går bra att sätta klyftor från vitlök köpt i matvaruaffären.
Fågelvägen
Det låter som en beskrivning av schalottenlök. Nånting som kallas potatislök finns också. Båda är goda, men inte alls så starka som vitlök.

Att sätta vitlök som du köpt i mataffären KAN gå bra. Men köp inte de kinesiska, de är tydligen preparerade så de aldrig bildar nya lökar. Det finns också andra risker som är onödiga att ta. Här i samma forumavdelning finns en tråd Vitlökssäsongen 10/11. Där finns massor med tips, bl.a. om vitlöksutsäde.
Eva 33c
CITAT (Fippie @ 22-08-2011, 13:42) *

Vad är det jag har satt?

Det låter som scharlottenlök, den växer så. Brukar säljas i påsar som sättlök på våren. Varje lök ser ut som en miniatyrlök.
När man köper utsäde till vitlök så brukar det helt enkelt vara en hel vitlök som man sen tar isär och planterar varje klyfta för sig. När man väl sett båda typerna finns ingen möjlighet till förväxling vid sättningen.
Fippie
Ha Ha!

Kan det helt enkelt vara så att jag förväxlat vitlöken med schalottenlöken jag satte? Jag skulle inte bli inte bli förvånad! Jag hade tänkt skörda den ikväll så då får jag kanske en trevlig överraskning... Jag vet att jag hade en hel vitlök som Ni säger som jag delade till klyfter och satte... Klantiga jag!!!

Att jag aldrig lär mig att märka, eller göra som jag märker...

Tack för hjälpen!
Preussen
CITAT (Fippie @ 23-08-2011, 07:17) *
Ha Ha!

Kan det helt enkelt vara så att jag förväxlat vitlöken med schalottenlöken jag satte? Jag skulle inte bli inte bli förvånad! Jag hade tänkt skörda den ikväll så då får jag kanske en trevlig överraskning... Jag vet att jag hade en hel vitlök som Ni säger som jag delade till klyfter och satte... Klantiga jag!!!

Att jag aldrig lär mig att märka, eller göra som jag märker...

Tack för hjälpen!

Hoppas du får rätt på det och även att du får en bra skörd. Som tidigare skrivits, om vitlöksutsäde, är vitlökstrådarna ett bra ställe att få information på. Att köpa sitt utsäde i mataffären innebär ökad risk för sjukdomar samt viss ökad risk för utebliven skörd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon