Jordiga naglar
Pga ombyggnation och ommålning hamnar vår vindruva i kläm och skulle behöva flyttas..men när??
Den har några år på nacken hur hårt kan vi beskära den???Vi har absolut inga gröna fingrar och tar tacksamt emot hjälp................
Bassam
Hej

Det finns inte gröna finger men de som klara plantering bra , de läsa och fråga mycket före att göra någonting med växter så de är lycka och vi säger att de har gröna fingrar〉.i alla fall vindruva kan man flyttar om jorden har inte frost och man kan klippa dem under vinter tiden på grund att de är blöda på andra tiden.

Obs

du behöver bara vågar , fegisar kan inte lära sig.

H.Bassam
Peztis
Hur många år på nacken har den?

Jag stod lite inför samma problem som du: hur flyttar man en etablerad vinranka?
Och svaret jag fick här var tyvärr: inte alls. En vinranka har en enorm rot som går djuuupt ned och är därmed hopplös att få upp.

Så du har i stort sett två alternativ som jag förstår det:

1, Glöm bort den och köp en ny.
2, Prova men med risk att det går åt skogen. Normalt så gör man den hårda beskärningen när rankan är i vila och det är kring nyår. Den absolut sämsta tiden för klippning och ev flytt är på våren för då är det stor risk att den kommer att förblöda när saven börjar stiga.
NÄR den bör flyttas blir jag mer osäker på, dock... Spontant skulle jag säga nu men antagligen är den hopplöst stor nu och skulle behöva beskäras för att bli hanterbar? Vintern är ju hopplöst att gräva på och jag tror inte att det är bra heller. Våren är utesluten så i så fall är det försommaren...? Tror man brukar säga att man ska plantera vinstockar i krukor på våren så att de har hela sommaren på sig att etablera sig. Svårt det där...

Som sagt, jag köpte en ny planta och den andra står kvar där den står i gamla växthuset och det kommer vi att montera ned nu och då får den tyvärr klara sig bäst den kan.

Och varmt välkommen till Odla!!!!
KatteLatte
Jag flyttade en druvranka i våras (adopterade den från en kompis); den hade innan stått i ett växthus, bortglömd och helt utan skötsel i alla fall i minst 1 år.... Den har tagit sig bra.

Tumregeln om man behöver flytta grejor är väl egentligen att man skall ha balans mellan rot och krona; dvs om du vet om dig att du skadar rötterna mycket då du gräver upp det så bör du beskära överdelen i motsvarande grad. Har funkat fint för oss då vi flyttat runt växter på tomten.
qviller
Hej

Klipp den ner på våren (feb-mars) så du bara har et skott från huvedstammen. Skottet skal vara förre års skott. Klippning på vinter/våren går hur bra som hälst, så länge man är säker på att den värsta kylan (-15C eller under) inte kommer att inträffa mer. Flytta den över i en svart plastkruka (värmer jorden, och stimulerer rotväxten), plantera i juni och vattna mycket under sommaren. Lycka till

mvh Peter
Bassam
Hej
Som jag sa om någon människa inte lyckas det betyder inte att alla ska inte lyckas, man måste pröva och tänker vad ska hända framåt och varför , när man flytta den på våren , den ska blöta så jag jag flytta den på vinter och om man flyttar den , den ska förlora mycket sug rör så vi måste vatten mycket efter flyttning och tar med flyttning stora jordklumpa .

Obs

trädgård är vetenskap

H.Bassam
kerstin z5-6
Håller med-balans rot krona och vår sommarflytt är mest lyckat om det går smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon