Mia, zon 3
Hej alla!

Ojojoj - jag har impulshandlat ett växthus... Tänkte att jag kunde vänta till våren med att bestämma vad jag skulle plantera i det, men nu när grunden ska läggas så måste man ju redan nu bestämma var man ska ha eventuella markbäddar så att det inte blir 60 cm vibbrat grus att ta sig igenom just där...
Alltså - kan någon hjälpa mig att tänka ut vad jag ska sätta?

Det är såklart de fleråriga sakerna jag funderar på. Vinranka känns som en självklarhet (eller är det inte det?). Sedan vill man ju gärna ha "allt", men det jag mest kikar på är fikon och aprikos.
Funderar på att plantera mitt i huset istf spaljerat på en vägg - heltokigt eller bra?

Förutsättningarna är:
- zon 3
- ca 15 kvm stort, 3,5 m i nockhöjd
- tegelsockel och lite nedsänkt längs tre sidor, så det isolerar kanske något
- tror inte att jag kommer att ha uppvärmt på vintern, men bubbelplast och kanske en värmefläkt om det blir extremkallt kan jag tänka mig

Har ni alltså tips på bra sortnamn på aprikos, fikon och vinranka? (eller borde jag satsa på något annat?)
De får ju inte bli för enormt stora, även om man kan beskära en del. Goda frukter är ett måste, annars är det ingen poäng med dem. Och så härdigheten då, de får klara vinterförhållandena.

Tackar på förhand!
/Mia
(för er som finns på AoT också så är det samma inlägg här - beklagar om det blir tjatigt!) flirting.gif
Alexander-VG-zon3
Aprikos kan nog bli för stort.

Annars funkar fikon bra att splajera mot en sida, eller om man vill ha det i mitten men risken finns att det blir väldigt stort om det trivs och inte fryser. På spalje kan man nog hålla det mer stramt.

Härdigaste att få tag på i Sverige är 'Deset King', ger stora gröna goda frukter. Tål ca -16c/-18c när den invintrat. Dock ena skörden kräver pollinering medan andra är självfertil.

En annan bra och köldtålig sort är 'Brown turkey', ger bruna medelstora välsmakande frukter och tål ca -15c/-17c när den invintrat och är i ett bra läge.
Peztis
Mitt växthus är 14,1 kvm och jag har bädd utmed ena långsidan och en a kortsidan.
I hörnet av ena kortsidan har jag dessutom delat av bädden så att vinrankan kan få bre ut sig där och förhoppningsvis inte inkräkta på de andra bäddarna.

Enl rekommendation här på Odla valde jag en Himrod som ska ha oerhört goda gröna och kärnfria druvor. Den ska också vara härdig här i zon 3.

Ser nu att Odla har ett jättebra erbjudande på 79:- på den, själv betalade jag 199:- på Plantagen.
Mia, zon 3
Himrod är jag sugen på, har sett den rekommenderad på flera ställen så det lutar åt att det blir den.

Aprikosträd var det någon som tipsade om att Hargrand ska vara något mindre kraftigväxande, och kanske skulle platsa på grund av det. Nån som har den...?

/Mia
LottaJo
Peztis, planterade du din Himrod i vanlig jord eller surjord? Labrusca-druvorna ska tydligen ha lågt pH för att växa bra medan de "riktiga" druvorna vill ha vanlig, men när jag Googlar på Himrod hittar jag ungefär lika många ställen där det står att den är en Labrusca som de som hävdar att den är en vanlig. Tänkte det var bäst att fråga nån som har en planta som växer... smile.gif
Anja Danmark
CITAT (LottaJo @ 18-10-2011, 20:17) *
Peztis, planterade du din Himrod i vanlig jord eller surjord? Labrusca-druvorna ska tydligen ha lågt pH för att växa bra medan de "riktiga" druvorna vill ha vanlig, men när jag Googlar på Himrod hittar jag ungefär lika många ställen där det står att den är en Labrusca som de som hävdar att den är en vanlig. Tänkte det var bäst att fråga nån som har en planta som växer... smile.gif

De skal bare have almindelig jord - jeg har dyrket den i snart 20 år nu, og den smager fantastisk!

Peztis
Som Anja skriver, jag har bara planterat den i vanlig jord. Eller en blanding av påsjord, kompost, gödsel, gräsklipp mm. Vanlig jord alltså. Men min är ju nyplanterad, den har ju bara stått där sedan försommaren.
Men än så länge lever den... Och har en massa nya skott. Bör väl snart ta och kolla om den behöver ansas eller ledas på något vettigt sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon