Ojojoj - jag har impulshandlat ett växthus... Tänkte att jag kunde vänta till våren med att bestämma vad jag skulle plantera i det, men nu när grunden ska läggas så måste man ju redan nu bestämma var man ska ha eventuella markbäddar så att det inte blir 60 cm vibbrat grus att ta sig igenom just där...
Alltså - kan någon hjälpa mig att tänka ut vad jag ska sätta?
Det är såklart de fleråriga sakerna jag funderar på. Vinranka känns som en självklarhet (eller är det inte det?). Sedan vill man ju gärna ha "allt", men det jag mest kikar på är fikon och aprikos.
Funderar på att plantera mitt i huset istf spaljerat på en vägg - heltokigt eller bra?
Förutsättningarna är:
- zon 3
- ca 15 kvm stort, 3,5 m i nockhöjd
- tegelsockel och lite nedsänkt längs tre sidor, så det isolerar kanske något
- tror inte att jag kommer att ha uppvärmt på vintern, men bubbelplast och kanske en värmefläkt om det blir extremkallt kan jag tänka mig
Har ni alltså tips på bra sortnamn på aprikos, fikon och vinranka? (eller borde jag satsa på något annat?)
De får ju inte bli för enormt stora, även om man kan beskära en del. Goda frukter är ett måste, annars är det ingen poäng med dem. Och så härdigheten då, de får klara vinterförhållandena.
Tackar på förhand!
/Mia
(för er som finns på AoT också så är det samma inlägg här - beklagar om det blir tjatigt!)