Hej!

Förra året gav jag en födelsedagsros till min syster. Den är nu helt fantasktisk, och vi skulle vilja ha fler av den. Lappen kom bort, men efter lite grunnande tycker jag mig minnas så pass att jag på HMF kunde hitta namnet 'John Abrams', med passande beskrivning. Men kan inte hitta några bilder på den vare sig på HMF eller någon annanstans, så den verkar inte särskilt vanlig. Skulle behöva veta om det är rätt namn, annars är det ju ingen idé att jaga den. Plantskolan där jag köpte plantan har ingen ros med det namnet i år, och eftersom de flyttade i höstas så verkar det svårt att få svar på förra årets sortiment.

Nån som har 'John Abrams', så att man kan jämföra bilder och se om jag gissar rätt?
Den vi söker är aprikosfärgad, bleknar nästan till vitt (åtminstone under högsommaren), blommar med medelstora fyllda blommor i klasar på över 30 blommor som doftar jättegott. Växer som en kraftig rabattros eller lite "stel" buskros, årets tillväxt är raketskott på 150 cm (inkl blomklasarna). Bladverket ser lite "modernt" ut, mörkgrönt och ganska blankt. Inga sjukdomar direkt som vi ser, men gröna larver har kalasat på den ordentligt i år. Den verkar inte bekommas särskilt av vintern, iofs zon 2-3 men sista vinterna var det ju -25 grader hela tiden...

Tack på förhand!
/Mia