theresen
hej.

sent i våras fick vi i området grävt en liten odlingslott, de fyllade på med lite jord men jag valde pallkragar, nu efter en första odling så vet jag vad jag ska göra bättre nästa år. men undrar lite ändå.

funderar på gödsling, har ridskola nära och tänkte fråga om jag kunde få nalla lite, grejen är den att de har bara färsk gödsel med halmströ, verken dom eller jag har möjlighet att låta den ligga tills nästa år. dom har iofs lite halvbränt ute i hagarna som de mockar upp med jämna mellanrum. vill gärna spara lite pengar och använda det som finns ist för att köpa gödsel.
jag ska också utöka mina pallkargar och har gett min far i uppdrag att samla ihop vad han kan på jobbet tills tidig vår.
så... kan jag ändå använda färsk gödsel till våren eller blir det för starkt? hur mycket ska man ha av färsk gödsel isf? ska odla det mesta potatis, tomater, fotfrukter, broccoli, blomkål, ärtor, sallad, melon. jag vet vilka som ska ha mer än andra men om det är skillnad på mängden om man använder färsk gödsel eller kogödsel på påse?

jorden vi fick med lotten är ganska sandig och har funkat bra till potatis men jag har ju också vanlig jord i de andra kragarna, så jag tänkte ta bort kragarna och vända runt all jorden för att på så vis förbättra jorden år efter år, men så tänker jag på växtföljd och undrar då om det är bra att återanvända jorden? tänkte också klippa ner tomater, ärtor och ringblomma och vända runt det med jorden. tänkte göra detta om ett par månader eller så.

ska undersöka om kommunen har jord de säljer för att se om jag kan spara lite pengar på det för det går åt mycket jord och det har sjunkit ihop lite mer än jag trodde.

vet att det är svårt att säga hur mycket och hur ofta man ska underhållsgödsla och jag har läst lena israelssons bok men blir ändå inte klok på det. ena gången står det att man ska övergödsla en till två gånger per säsong gärna med gräsklipp, nästa gång står det att man ska fylla på allteftersom klippet börjar förmultna.
men kanske nån kan försöka förklara ändå.
jag provade lite med änglamarks blomgödning men har inte riktigt engagerat mig i gödslingen, tomaterna växer ändå, potatisen och ärtorna har jag inte gödslat extra alls, rotfrukterna växer, kanske rödbetorna är lite små men broccolin har bara blivit lång och gänglig med glesa, pytte huvuden och blomkålen blir det nog inget av alls. fast jag har haft väldigt mycket ohyra på just dom två.
ska ha fiber och plasttält över alla lådor nästa år.

så om nån kanske kunde ge mig några råd så skulle jag bli glad.
Peztis
Jag föreslår att du nu i höst efter skörd häller i den obrunna gödseln i pallkragarna. Hr du tillgång till löv och gräsklipp så blandar du ned det med. Under resten av hösten, vintern och våren så kommer maskarna göra ett superjobb och du kommer att ha en fin jord till våren. Om du tycker att det verkar för starkt så kan du ju hälla i lite påsjord och spä ut.

Om du har plats så kan du ju hälla obrunnen gödsel i en pallkrage och låta den stå där och brinna.

Nu vet jag inte hur höga kragar du har men du kan också lägga det obrunna i botten och jorden över.

Vissa säger att obrunnen hästgödsel är för start medan andra säger att det går utmärkt att använda som det är! Tror att du helt enkelt får prova dig fram.

Det obrunna gödselt med halm blir ju utmärkt att i vår göra en varmbädd. Då ska du alltså i vår ta gödslet från stallet, fylla en krage, trapma till ordentligt, häll på en säck med plantjord och täck sedan med fönster eller plastskivor. isolera med frigolit, bubbelplast, mer hlm, trasmattor, gamla filtar.... vad du kommer över! Sedan kan du tidigt i vår så din sallat och vad du vill!

Oj, det blev lite osammanhängade. Lördag kväll...
theresen
jag har inte alla pallkragarna än, pappa ska samla på sig nu under höst och vinter. har bara mina lådor jag snickrat själv. blir det inte för tjockt att fylla en låda?
har inte tillgång till löv eller gräsklipp och några maskar har det nog inte varit i den jorden på de senaste 30 åren. har varit en stor singelplan där och nu är våra lotter fyllda med mest bara sand, har inte sett en mask där.

jag tänkte mer att ha gödsel blandat med jorden, sen eftersom den är obrunnen behöver man kanske inte ta så mycket.
pratade med ridskolan och de har en stor hage där lektionshästarna går och den mockar de inte så jag har nog hyffsat brunnen gödsel till våren.

nja, varmbänk ger jag mig nog inte på. även om jag tänkte starta lite tidigare så får det bli vanlig kallbänk. fast med tält denna gång så inte larverna och tvestjärtarna äter upp allt för mig.

eller om man ska ta höns på påse? det är ju ändå ett bostadsområde lottarna ligger i.
eller man kanske kan göra som du skrev i inlägget om "bara kogöd"
skulle ju komma undan billigt men kanske är enklare att köpa på påse.
om man tar mest kogöd och sen höns göd som underhållsgöd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon