Natur liv
22-08-2011, 19:07
Jag läste att gul lök och vitlök ska sättas på hösten. Gäller samma purjolök? Jag har inte odlat mycket lök, men för några år sedan sådde jag purjolök på våren och det hann bara bli små ynka gröna strån innan höstkylan kom. Kanske passar det bättre att så på hösten. Har ni andra tips om lökodling också så tar jag tacksamt emot dem.
Hej
Inomhus när jorden fri från frost i februari - april inomhus eller i drivbänk i varm (20-25°C) jord.
H.Bassam
Jultorpet
22-08-2011, 21:02
Har ingen erfarenhet av att så purjolök på hösten men jag vet att om plantor sådda på våren får övervintra till nästa år så blir de inte större då utan blommar istället.
Preussen
22-08-2011, 21:03
CITAT (Natur liv @ 22-08-2011, 20:07)

Jag läste att gul lök och vitlök ska sättas på hösten. Gäller samma purjolök? Jag har inte odlat mycket lök, men för några år sedan sådde jag purjolök på våren och det hann bara bli små ynka gröna strån innan höstkylan kom. Kanske passar det bättre att så på hösten. Har ni andra tips om lökodling också så tar jag tacksamt emot dem.
Korrekt att vitlök sätts på hösten. Gul lök sätter du enklast på våren i form av köpt sättlök. Det går även att fröså gul och rödlök men kräver mer. Purjolök går att fröså men för att vara säker på skörd kan du köpa plantor och sätta. Purjolök gillar kväve och att man kupar jord runt dem. Går även att sätta tomma toarullar på dem som kragar.
Om man har möjlighet att förkultivera purjolök, gul och röd lök, så går det utmärkt att så den i januari. I år satte jag ingen sättlök, utan sådde i januari och jag har fått stora, fina lökar. Men så odlar jag i zon 1 och det är kanske svårare uppåt landet att hinna få löken att växa färdigt.
Jag sätter ibland vitlök på våren och hinner ändå få stor vitlök till aug/sept. Men jag tar ofta en del av mina nyskördade vitlökar till utsäde och då sätter jag dem på hösten.
Eva 33c
23-08-2011, 08:36
Här i zon 5 sår jag purjolöken inne i jan/feb. Då blir säsongen tillräckligt lång för en bra skörd. Gul lök är svårare att förkultivera så länge som behövs hos mig, eftersom den kan få för sig att sommaren gått och det är dags att avmogna om temperaturväxlingarna blir för stora mellan förkultiveringsplatsen och utplanteringsplatsen. resultatet blir pyttelökar. Men purjon bryr sig inte om sånt. Att så gul lök ute direkt är meningslöst här,inte ens de snabbaste sorterna hinner bli nåt . Men sättlök funkar alltid.
*Stintan*
23-08-2011, 09:50
Har alltid sått purjolök inne i början av mars och det brukar bli bra. Vanlig lök har jag ett par gånger direktsått i början på maj med lyckat resultat. Detta var i zon 2. Att använda sig av sättlök är enklast och fungerar alltid.
Natur liv
23-08-2011, 16:21
Tackar för tipsen! Det låter som om det blir bäst att använda sättlök då sånt finns och att fröså purjolöken inomhus. Kanske ska jag bygga någon slags plasttak på odlingslådorna när det blir dags att plantera ut dem.
Det här med att man ska sätta varannan rad lök och varannan rad morötter för att skydda morötterna, gäller det också pallkragar?
Preussen
23-08-2011, 16:49
CITAT (Natur liv @ 23-08-2011, 17:21)

Tackar för tipsen! Det låter som om det blir bäst att använda sättlök då sånt finns och att fröså purjolöken inomhus. Kanske ska jag bygga någon slags plasttak på odlingslådorna när det blir dags att plantera ut dem.
Det här med att man ska sätta varannan rad lök och varannan rad morötter för att skydda morötterna, gäller det också pallkragar?
På fråga om pallkragar, svar ja. Finns ett bra forum för sådan odling här på odla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.