tjohoa
På försommaren (i juni tror jag) högg min sambo ner en tall som vi under sommaren har kapat upp och huggit upp till ved. Ganska fort blev det gråa till svarta fläckar på den. Olja från motorsågen troddde vi först. Men nu när det har börjat växa något grönt på den också har vi insett att det är mögel. Veden ligger staplad luftigt men under tak. Typ vindskul. 3 väggar med tak på. Det har varit så torrt i sommar att ett par av fruktträden slokat och jorden är snustorr om man gräver djupare än 5 cm. Då borde det väl inte bli så här. Kan veden ha varit för sur från början eller beror det hög luftfuktighet. Det här är i Stockholms skärgård. Jag har i och för sig hört att man bör hugga veden innan saven stiger, men trodde att en sommar skulle räcka för att torka ut veden.
ingrid fuxwall
Vet inte vad som hänt med din ved men har blivit varnad, av den som levererat ved till mig att lägga den nyhuggna veden under tak, att den då skulle kunna mögla, vilket din ved verkar ha gjort
Piccante
mögel eller svamp men det kvittar ju den ska ju eldas upp.
Bengalow
"-innan saven stiger". Det är helt rätt, om man vill undvika mögel i veden. När den nu är huggen under tillväxtperioden, så innehåller den vatten/väta. Eftersom sommaren är den mest fuktiga delen av året, och varmaste, så är det klart att mögelspoerna utvecklas och trivs i den miljön. Det är ingen fara, bara låt bli att bära in veden i huset innan du eldar den. Om man lägger mögelangripen ved inomhus, så kan det lätt bli sporer som far omkring i huset, och är någon överkänslig mot detta, så...
Huggorm
Men var försiktig med att bära in för mycket ved åt gången, det är onödigt att sprida en massa mögel i luften inne. Hur som helst är det mycket vanligt att veden möglar, men möglet dör ju snart när veden torkar
Gossen Ruda
Det blir för lite luftväxling med tre väggar och tak, bäst är med bara ett tak. I skärgården är luften dessutom ofta fuktbemängd.
Peztis
Jag läste någonstans att man ska förvara nyhuggen ved med klyvytan uppåt och torr ved med klyvytan nedåt (barksidan uppåt). Om det stämmer vet jag inte men det finns väl en liten logik i det.

Jag har sett att de som hugger ved och sedan säljer, de bara låter veden ligga i en stor hög när det ska torkas. Inte så snyggt men det blir luftigare än den travade vedhögen i alla fall. Och precis som Gossen säger, det bör räcka med ett tak för annars har luften ingen möjlighet att snurra runt och ta fukten med sig ut.

Vad göra med veden nu då? Det är ju redan gjort, liksom... Hmmm... Jag tror att om du lägger det luftigt nu så kommer du att ha torr ved till nästa vinter. Som jag har förstått det av den vi köper ved ifrån så tar det ett år innan veden är ordenligt torr för maximal värme.
Huggorm
CITAT (Peztis @ 23-08-2011, 17:05) *
Jag läste någonstans att man ska förvara nyhuggen ved med klyvytan uppåt och torr ved med klyvytan nedåt (barksidan uppåt). Om det stämmer vet jag inte men det finns väl en liten logik i det.

Annars brukar man säga att barken skall ligga uppåt om man staplar utomhus så regnet rinner av, medan klyvytan skall vara uppåt om man staplar under tak eftersom fukten avdunstar lättare då
Peztis
Haha! Same same but different! biggrin.gif
torhyttan
Viktigt är att veden luftas underifrån också,lastpallar är bra underlag för veden att ligga på
Motti
Jag reagerade på just Tall !vi har aldrig stoppat in en pinne tall i vår öppna spis eller nu mer kamin !under alla år jag vuxit upp med vedpanna öppen spis kamin så har vi aldrig eldat med Tall inte ens Gran !bara lövträd ,barträd innerhåller mycket tjära som sotar och tjärar igen skorstenar .Om man nu ska elda med tall så bör det nog vara i en vedpanna då spelar det ingen roll hur veden ser ut bara den är torr .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 24-08-2011, 00:10) *
Jag reagerade på just Tall !vi har aldrig stoppat in en pinne tall i vår öppna spis eller nu mer kamin !under alla år jag vuxit upp med vedpanna öppen spis kamin så har vi aldrig eldat med Tall inte ens Gran !bara lövträd ,barträd innerhåller mycket tjära som sotar och tjärar igen skorstenar .Om man nu ska elda med tall så bör det nog vara i en vedpanna då spelar det ingen roll hur veden ser ut bara den är torr .

Man får väl hoppas att ingen pyreldar utan att man brassar på ordentligt. Det ingen som helst fara att elda tall förutsatt att den är ordentligt torr dvs minst ett år gammal och i det här fallet bör inte veden eldas förrän nästa vinter. Det är när veden är för fuktig som risken är störst för tjär- och sotbildning! Tall och framför allt gran sprätter gnistor och sprakar massor så det var säkert en anledning till att man ogärna eldade i öppna spisen med barrved. Annars går det alldeles utmärkt att blanda ved av olika slag.

Här är en lista som anger vilken ved som är ”finast” = ger bäst värme i förhållande till sin volym. Träslagen delas in i fyra olika katergorier där ettan är finast:
  • Rönn och bok
  • Ek, ask, lönn och björk
  • Furu, klibbal och sälg
  • Asp, gran och gråal
Nu var ju det utanför ämnet men TS har ju redan fått bra svar på varför hennes ved börjat mögla.

Gossen Ruda
En tall som exempelvis drabbats av törskatesvamp och därvid är full av kåda är närmast explosiv och sotar hur man än eldar. Används med försiktighet.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 24-08-2011, 13:00) *
Här är en lista som anger vilken ved som är ”finast” = ger bäst värme i förhållande till sin volym. Träslagen delas in i fyra olika katergorier där ettan är finast:
  • Rönn och bok
  • Ek, ask, lönn och björk
  • Furu, klibbal och sälg
  • Asp, gran och gråal
Nu var ju det utanför ämnet men TS har ju redan fått bra svar på varför hennes ved börjat mögla.

Märklig lista. Skillnaden mellan ek och bok är minimal, och de båda översta kategorierna kunde gott ha slagits ihop förutom möjligen björken.

CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2011, 14:50) *
En tall som exempelvis drabbats av törskatesvamp och därvid är full av kåda är närmast explosiv och sotar hur man än eldar. Används med försiktighet.

Gammal död, torr tall kan också vara full av terpentin. Den kan man elda direkt, utan att ens torka
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 24-08-2011, 17:12) *
Märklig lista. Skillnaden mellan ek och bok är minimal, och de båda översta kategorierna kunde gott ha slagits ihop förutom möjligen björken.

Gammal död, torr tall kan också vara full av terpentin. Den kan man elda direkt, utan att ens torka

Jo jag vet att det finns lite olika syn på i vilken ordning man ska sätta träslagen men på ett ungefär stämmer det ganska bra.

Härligt när man får tag på riktig törved. Då är det lätt att tända brasan tummenupp.gif
Piccante
CITAT (Huggorm @ 24-08-2011, 17:12) *

Fantastisk tändved som sparar mkt papper o sot. Man kan tända sån gran direkt.
Huggorm
Något som jag eldat rätt mycket är sälg. I alla tabeller betecknas det som mer eller mindre skräpved, men jag tycker den är helt okej. Snarlik björk skulle jag säga. Enda skillnaden är att den sprätter lite, ungefär som gran eller tall.
Gossen Ruda
Jag har slängt in ett par bitar tallved i kaminen som var bra töriga. Efter några minuter började jag undra vad det var som dånade. Det var kaminen och den nedersta halvmetern på kaminröret var körsbärsröd liksom delar av kaminen. Jag fick fort stängt alla spjäll för att minska ner elden. Som tur var hade jag eldat ett tag så skorstenen var uppvärmd annars hade den nog kunnat spricka.
Huggorm
Jag tog ner en halvdöd tall i våras, och veden var helt impregnerad av kåda. Jag blev nyfiken nu, och gick ut och hämtade ett par vedträd för att prova. Det jag genast märkte var tyngden, de var dubbelt så tunga som de borde ha varit efter att ha legat under regnskydd hela sommaren. Jag han inte ens stänga luckan innan det brann bra, och nu brinner det våldsamt, och glasluckan har nästan sotat igen rolleyes.gif

Edit: Det var det jävligaste jag eldat. Trots att jag kör med ordentligt öppet spjäll står det en massiv rökkvast ur skorstenen, gulbrun rök. Och det luktar gift äver hela tomten, som gamla tiders bilavgaser fast värre
*Stintan*
Men varför i hela fridens dar använda den till något annat än tändpinnar?
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 24-08-2011, 18:13) *
Jag tog ner en halvdöd tall i våras, och veden var helt impregnerad av kåda. Jag blev nyfiken nu, och gick ut och hämtade ett par vedträd för att prova. Det jag genast märkte var tyngden, de var dubbelt så tunga som de borde ha varit efter att ha legat under regnskydd hela sommaren. Jag han inte ens stänga luckan innan det brann bra, och nu brinner det våldsamt, och glasluckan har nästan sotat igen rolleyes.gif

Edit: Det var det jävligaste jag eldat. Trots att jag kör med ordentligt öppet spjäll står det en massiv rökkvast ur skorstenen, gulbrun rök. Och det luktar gift äver hela tomten, som gamla tiders bilavgaser fast värre

laugh.gif Jo, efter att ha eldat med sånt blir man försiktig. Man kan använda småbitar för att tända med men inte för normal eldning.
Överbölingen
En tjärvedsstubbe är utmärkt att elda på älgpasset. Brinner länge, tyst och bra. Röken tar bort folkvittringen och den ger skön värme.
OK ett par tändstickor av tjärved även kallad fetved att tända med men aldrig under en skorsten som skall sotas.
Gran pratar när den brinner och spottar gnistor. Olämplig som ved både inomhus och i skogen.

På fjället är torra enegrenar det bästa att elda med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon