Jag har tagit vara på alliumfrön i sommar som jag tänker försöka odla. (Jättespännade eftersom jag inte vet hur de kommer se ut.) Är det någon som har lyckats fröså allium och kan ge några tips. Behöver de stratifieras. Ska de sås på hösten eller våren? Hur lång tid tar det innan de blommar?
Antar att det här är ett långsiktigt projekt.
kerstin z5-6
22-08-2011, 20:38
ja, de äör gräs strån ett tag-räkna med 3-4 år till blombar lök.Brukar ej behöva kylas men pga tiden det tar är de enklast att så o ställa/gräv NER sådden ute
3-4 år Långtidsprojekt som sagt, men den som väntar på något gott.. Tack Kerstin
kerstinh
02-09-2011, 08:58
Jag har precis sått allium för första gången. Så jag vet ju inte om det har lyckats än, men jag sådde lite olika, så får vi se om något lyckas. Sådde några i krukor som jag hade tänkte gräva ner ute och så sådde jag en massa här och var i rabatterna. Lite under perenner så att jag ska minimera risken att rensa bort dem med ogräset. Det blir ju många frön på en planta, så man har råd att slösa med dem tycker jag och jag kan inte tänka mig att jag lyckas rensa bort alla av misstag. ;-) Men det ska bli spännande att se hur det blir. Jag sådde dessutom en riktigt stor allium, så jag räknar med 5 år tills den blommar. Långtidsprojekt som sagt.
Ezereht
11-09-2011, 11:22
Jag har inte "sått" allium, men jag märkte att runt där det var allium kom det en miljon "grässtrån" som såg ut som gräslök ungefär i år. Så det är väl frön som grott sen förra året. I år gick jag ut och klippte bort fröställningarna innan de började fröa av sig. Lite synd för dom är väldigt dekorativa.
Monarda
11-09-2011, 15:03
Man får ha lite tålamod och rensa försiktigt runt omkring eller helst inte rensa alls. Jag satte någon enstaka lök för ca 10 år sedan och den här bilden är 3 år gammal, fler och fler blir det för varje år. Bladen börjar ju tyvärr vissna och blir fula långt innan blomningen är över men har man lite andra växter runt omkring så märks det inte så mycket.
.[attachment=64658:P6040192.jpg]
[attachment=64660:P6040183.jpg]
Försöker skaka liv i denna tråd igen!
Om jag nu vill så mina Alliumfrön kan det då vara lämpligt att så dom i tex. en dränerad godis låda i en pallkrage så man håller reda på vart dom är?
Hur djup sår man dom?
Hur mycket jord vill dom ha under sig?
//M
kerstin z5-6
17-08-2012, 18:08
Ytså mulla inte ner dem, vattna ner mot jorden o håll lagom fuktigt.
Såbytta /tex godislåda eller mindre, fyll till 2/3.
Sätt den i pallkrage är utmärkt
Hej
De måste fördubbla storlek frö jord över dem, men de måste vara minst 30cm under dem, och det är bra med väldränerad jord,.
H.Bassam
kerstin z5-6
17-08-2012, 18:56
Nej det är fel Bassam.Vi talar om frösådd inte plantering! Alliumfrö ska inte täckas, ha varm o kallperioder i de flesta fall,samt skolas ut när de grott.Behövs inga 30 cm jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.