Davidoff
22-08-2011, 21:51
Jag har massor av frukter i olika storlek. Alla är ju gröna, så hur vet man när de är mogna? Har testat ett par i hyfsad storlek, men de var lite torra. Mognar de även under övervintringen, eller är det bara att vänta in våren?
Lady Hamilton
23-08-2011, 22:33
På mina citrusar Citron o Mandarin mognar frukterna även under övervintringen. Hur snabbt frukterna mognar beror dels på storleken och sedan på växtförhållandet. Ex. vis de poppulära "mini citrus" frukterna som många odlar tar endast några månader på sig för att mogna medans Citron och Mandarin tar ca 6-12 mån på sig att utvecklas till ätfärdiga frukter. Om du klämmer på dina limefrukter kanske du kan känna när de börjar vara mogna, själva frukterna mjuknar
Alexander-VG-zon3
24-08-2011, 08:20
Är de torra så har dom nog suttit för länge, lime kan man ju ta ganska omogen och använda. Hur står trädet ? står det varmt dygnet/åretrunt eller står det så att det får varierandetemp ? står den varmt förblir frukten grön.
Davidoff
25-08-2011, 02:44
Men lime blir väl inte annat än grön? Den står ute.
Alexander-VG-zon3
25-08-2011, 08:19
Står det ute kan det ta längre tid för frukten att mogna, lime är ju en tropisk citrus. Nej alla citrusar får gula frukter som mogna, främst när det blir kallare nätter eller varierande temp/klimat.
Apelsiner och Citroner som odlas i varma klimat med jämnt klimat förblir gröna. Lime som odlas exmpelvis ute hos oss får gula frukter också, även mycket större än dom man hittar i mataffären då dessa har tagits omogna. Man brukar alltid ta Lime omogen.
Davidoff
26-08-2011, 01:30
Så eftersom min står ute, så ska jag vänta tills de är gula?
Alexander-VG-zon3
26-08-2011, 08:16
Det är ju in smaksak just när det gäller Lime, då dom kan användas både som omogna och som fullt mogna.
Davidoff
26-08-2011, 18:25
Men hur vet man när man kan använda dem omogna? Vissa är ju totalt knastertorra och helt meningslösa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.