nutteman
23-08-2011, 08:36
Hej på er!!
Har i år satt mitt TREDJE Blåregn eftersom jag så otroligt gärna vill ha ett, tycker de är så vackra. Men vintern har tagit de övriga två..så nu försöker jag en tredje gång. Detta Blåregnet har växt otroligt mycket under sommaren och verkar trivas ypperligt.
Men hur gör jag nu för att det ska överleva vintern?? Tacksam för alla tips!! De övriga täckte jag noga med granris..men tyvärr, de dog ändå=( Jag vill sååå gärna att detta ska överleva!!
Anne-Marie
octachoron
23-08-2011, 11:57
Var bor du någonstans, dvs i vilken växtzon?
Zonkartan finns att beskåda på
http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkartan.html
Alexander-VG-zon3
23-08-2011, 17:41
Och vilken art eller sort har du köpt ?
Granris skyddar inte mot kylan eller tjäle däremot mot vårsolen, vilket också för många är förödande.
nutteman
24-08-2011, 17:14
Hej på er!!
Jag bor i växtzon 3 och Blåregnet är ett Blue Moon. Skulle vara en härdigare sort sa de på trädgårdshandeln när jag köpte det.
Mvh
Anne-Marie
kerstin z5-6
24-08-2011, 17:20
Jag hoppas på tre meter snö-lokalt just på mitt Blue Moon:)Har ochså satt mitt i år,sandjord ,skyddat läge+ vårskuggning
Alexander-VG-zon3
24-08-2011, 17:25
Var i landet bor du är det en kall eller mild zon 3 ?
Täck det annars med grön vinterävv om rankorna (om det går) och sedan täck med löv ner till mot tjäle/kyla.
nutteman
24-08-2011, 21:46
Å hoppas du lyckas med ditt Blåregn som oxå är nysatt=)) Jag har inte sätt mitt i sandjord:( Utan använd vanlig Hasselfors. Men löv låter bra ska täcka med både det och granris för har stark vårsol:( Sitter mot en vägg med spalje som den nästan täckt för den har växt så enormt. Jag bor i närheten av Säffle i Värmland så gränsar till zon 2. Har varit mycket kalla vintrar med mycket snö de två sista åren. Ni är så gulliga som svarar en nybörjare som älskar den lilla trädgården som jag har till mitt radhus=)
Mvh
Anne-Marie
kerstin z5-6
24-08-2011, 21:50
tack det samma!

men du har bättre zon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.