Full version: Pumpa & squash
*Boråstjej*
När jag har odlat squash så har de blivit jättekonstiga när jag inte pollinerat dem. Halva tjock och halva smal och en massa varianter på det. I våras fick jag en squashplanta och en planta av spagettipumpa av en bekant. Hon sa att de inte behövde pollineras. De första "frukterna" som kom blev konstiga som vanligt men sedan blev de riktiga. Var det bin och humlor som hittade dem efter ett tag?

En annan konstig sak är trots att jag lät en spagettipumpa bli minst dubbelt så tjock som den skulle så var det inga såbara kärnor i den. De fanns kärnor men de var tomma.

Spagettipumpan har f öv haft en otrolig hållbarhet. Jag har fortfarande en kvar utav dem jag skördade i juli eller möjligen början av Augusti.

Boråstjej
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Omväxlande halva tjock och halva smal har inget att göra med pollinering utan tillgång på vatten och näring, samt om det sker tidigt på säongen så kan kyla spela in med då squash växer bäst i värme. Om frukterna inte pollineras så växer de till en viss storlek ( mkt liten gärna avsmalnande framtill) ruttnar och faller av istället - växtens sätt att inte satsa på de ofruktsamma frukterna s a s.

Tomma fröer - det är ju så här att fröodling av pumpa och squash bäst sker att man låter frukten sitta kvar jättelänge - så länge att den t o m nästan ruttnar. Nu vet jag inte hur tidigt Du skördade Din spagettipumpa men jag misstänker att den var lite tidigt skördad så det inte hann bildas någe i.- och faktiskt en hel del frön man tror är platta och tomma gror faktiskt :-D har hänt mig fleeera gånger!

Själv pollinerar jag itne ett skvatt men hos mig är det ofta så att nån av de första inte blir bra helt enkelt - resten blir hur bra som helst :-)) detta gälle rnu sommarsquashen. Ser verkeligen fram emot en NY squashsäsong fast ack så långt borta fortfarande....för här skall det odlas!!

Hälsar Ingrid
Ti bee
Jag hade ett squash-hus (växthus med för på tok för många squashplantor - det var min första squash-säsong) förra året och då pollinerade jag friskt. När jag frågade samma fråga som du då, om pollinering, fick jag som svar att om squashen odlas på friland så behövs ej pollinering, men dock i växthus. Fast jag penslade allihop för att vara på den säkra sidan.
smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar pollinera i början på säsongen för ofta hos mig så verkar det vara få pollinerande insekter i början av säsongen och jag vill vara säker på att de där första honblommorna verkligen utvecklas till en frukt.
jepperdi
Jag pollinerade inte mina två squash plantor förra året men det blev "skörd" på varje hon-blomma ändå...

Så det behövs inte på friland iallafall...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon