Hej!
Jag vänder mig till expertisen här på detta utmärkta forum. Bor i zon 4 (öster om Uppsala) och har en relativt torr tomt att tillgå. Har precis köpt en Gullklematis, clematis tangutica och har en del funderingar kring den.
1.Hur djupt ska man plantera den?
2.Ska den beskäras kraftigt nu vid planteringen?
3.Hur ska den gödslas i vår?
Jag är tacksam för allmänna råd i största allmänhet om denna klematis, har läst här på forumet att den lär ska tåla torka, stämmer det? Tacksam för svar.
Vänligen Gunstagubben
octachoron
23-08-2011, 11:48
Jag har haft en del C. tangutica, både köpt och frösådda.
Den ska inte planteras så djupt, kanske bara 2-3 cm under markytan.
Beskärning är nog en bra idé för det gjorde inte jag vid augustiplantering och min första köpta dog under den väldigt blöta vintern.
Dock så har jag förstått att gullklematis är väldigt känsliga för vinterfukt så det kan ha spelat in.
En lustig sak är att de sorter som säljs inom tanguticagruppen har alltid börjat blomma tidigare för mig än den rena arten. Och de verkar blomma bättre utan eller bara med minimal beskärning trots rekommendationen om hård nerklippning på våren.
Tänk på att en tangutica växer väldigt och tar överhanden i rabatter så en placering där den kan växa i fred utan att man behöver kämpa med den varje år kan vara bra.
Hej och tack för svar.
Jag ska plantera den enl dina föreskrifter - blir väl bra om jag dränerar lite i botten med grus.
Ska man sära och breda ut rötterna så som förespråkas här på klematisforumet. Har sett att väldigt mycket ligger i det påpekandet, håller som bäst på att gräva upp viticellor som har rötter i ett enda virrvarr.
Klematisen ska växa i en ekhäck så det gör inget om den tar överhanden där.
Jag tänkte oxå klippa ner den nu när jag planterar den. Hur gödslar man den?
Hjärtligt tack för svar vänligen Gunstagubben
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.