remember
Hej hopp alla!
Har lite funderingar kring bär!
Har nämligen varit ute och promenerat bland bostäder och såg ett par vildvuxna buskar med massor av svarta bär i klasar. Jag tycker att de var till utseende jätte lik som svartvinbär. Smakade på en och den var söt så vi plockade hem de och var säkra på att de var svartvinbär men dubbelkollade på nätet och upptäckte att bladen och lite av utseende skiljdes. Bären som vi plockade hem har en liten svans på botten som är ganska lång och den är torr. Sen är bären glansiga, inte matta som svartvinbär. Bladen var helt annorlunda till svartvinbär. Bladen till dessa bär var både röda och gröna som på bilden som jag har bifogat.

Vi plockade hem lite men blev helt klart fundersam och vågar inte göra något med de tills jag är säkert på att bären är ätbara. Vill inte bli sjuka av dem!

Nu undrar jag om det är någon som vet om dessa bär är Ätbara, vad de heter och om de är en släkting till svartvinbär?

Om de är ätbara så kommer de att hamna i magen efter ert svar biggrin.gif biggrin.gif

Tack på förhand från en som inte alls har någon koll på bär!!! biggrin.gif
ingrid fuxwall
Hur växte busken?
Eva i Skåne
Bären ser ut som svarta vinbär tycker jag. Det du kallar "svans" är det inte den lilla stjälken från klasen som man ser på bilden av bara ett bär? Det kan även finnas en tunnare vissen "svans" i yttre delen av bären, rest från blomman.
Bladen är ju väldigt mycket flikigare än svarta vinbär

Jag väntar också med intresse på svar från nån expert

Det är ju inte helt ovanligt att man planterar vinbärsbuskar i barnvänliga bostadsområden.
Piccante
om det smakar och luktar svart vinbär så är det nog svart vinbär. Måbär är ju vanlig som häckväxt men de får väl inte svarta bär?
Jultorpet
Det är gullrips, Ribes odoratum, och visst är de släkt med vinbär. Har sån buske men har aldrig haft några bär på den så jag vet inte hur de är. Tror inte de är giftiga i alla fall om de smakar gott, ska kolla upp.

Jo, visst verkar de vara ätliga, smak som blandning av svarta vinbär och blåbär låter ju gott!

http://www.alltomtradgard.se/min-sida/skog...hoto/?id=364391

http://www.odla.nu/artiklar/ute/buskar-och...kar-lovfallande
remember
ÅÅÅÅÅ tusen tack för svaren!
När jag går förbi busken igen kan jag ta en hel bild som jag kan lägga upp här så att det blir lättare. Jag bockar och bugar för all svar!!!! Det är alltid kul och hitta bär som man kan ta med sig hem och göra något gott med de, så jag kommer definitiv att gå förbi igen där och plockar lite till. laugh.gif

ingrid fuxwall: Busken hade smala kvistar och den växte rakt upp. Det var inga grenar som avvek sig. Var ungefär i 1,5-2m i höjd.

Eva i skåne: Jag hade tagit bort alla bär från stjälken. Det låter nog sant att det kan vara en blomma som har suttit på den där som jag kallar svansen ,därför så lång. hmm... intressant biggrin.gif För det var även den som gjorde så att jag blev osäkert på om det var svartvinbär.

Jultorpet: Tack för länken!!! Vad kul och få läsa lite mer om dem.
När du beskriver om smaken så stämmer det att den smakar faktiskt en blandning av svartvinbär och blåbär biggrin.gif biggrin.gif

Tack tack för era snabba svar!!!
*Stintan*
Svansen är den ände där bäret suttit fast på busken. På andra sidan bäret finns lite fnasrester från blomman på en del av bären på din bild.
Jultorpet
CITAT (*Stintan* @ 24-08-2011, 18:42) *
Svansen är den ände där bäret suttit fast på busken. På andra sidan bäret finns lite fnasrester från blomman på en del av bären på din bild.

Nej, faktiskt är det i motsatt ände, det syns även på bilden som var i länken jag lämnade här ovanför. Där sitter bären kvar på busken och de har en svans i änden de inte sitter fast med.

http://www.alltomtradgard.se/min-sida/skog...hoto/?id=364391

Googlar man på Ribes odoratum och bilder så hittar man många bilder på blomman och även en bild med omogna gröna bär. På den ser man tydligare att det är blomman som sitter kvar på bäret som en svans.

http://www.opsu.edu/Academics/SciMathNurs/...pasture199.html

*Stintan*
Hoppsan så fel man kan ha! blush.gif Tack för att du rättade mig! smile.gif
Jultorpet
CITAT (*Stintan* @ 24-08-2011, 23:45) *
Hoppsan så fel man kan ha! blush.gif Tack för att du rättade mig! smile.gif

Det var så lite så! rolleyes.gif

Undrar just om man behöver ha fler buskar för att det ska bli bär på dom? Har som sagt en gullrips, den satt redan här när jag flyttade hit för drygt 20 år sedan. Den blommar varje år, doftar jättegott på långt håll då, men jag har aldrig sett minsta antydan till bär på den. Lite synd tycker jag, man kanske ska skaffa en till någon annanstans ifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon