HelenaLJ
Jag har fått en trädgårdshibiskus i present och behöver råd om hur den ska planteras och skötas. Jag vet att den ska stå soligt och i skyddat läge. Jag bor i zon 1 i södra Skåne.

- Stämmer det att den vill ha sur jord?
- Ska den beskäras?
- Andra bra tips att tänka på?
Alexander-VG-zon3
kan bli problem med sen plantering, vårplantering är säkrare. Men i zon 1 funkar det nog ändå.

Dom jag haft i jord med lågt ph har haft mycket finare blad än dom i vanlig (men inget måste). Viktigt att jorden är lucker.

Man tar bara bort det ev döda efter frostrisken är över på våren. Dom blommar på ettåriga skott.
HelenaLJ
Ja, jag har hört att det är bättre med vårplantering. Går den att övervintra i kruka på något sätt? Är det bättre att gräva ner krukan i vinter och plantera "på riktigt" i rabatten i vår eller är det sak samma?
Alexander-VG-zon3
Med tanke på att den ska växa i södra skåne så hade jag planterat den, annars är det att övervintra kallt och mörkt men frostfritt och sedan plantera ut den.
HelenaLJ
Då planterar jag den och hoppas att den klarar vintern. Vi har källare men den är nog inte sval nog att övervintra den i. Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon