GudrunS
[attachment=64153:Mangold.JPG]
Hjälp! Min mangold bara växer och växer och jag behöver förslag på användning. Bara koka blir ju lite tråkigt i längden. Hur funkar det att förvälla, hacka och frysa för framtida pajer t ex? Har ni något favoritrecept som ni vill dela med er?
Piccante
jag förvällde aldrig utan bara hackade o frös. Funkar som bladspenat i stuvningar och röror.
Peztis
Man kan ju woka mangold också. Om man gillar den typen av man... smile.gif
Lady Hamilton
Mangoldlasange är väldigt gott

Mangoldlasange:

250 g mangold eller frysta hela spenatblad
300 g färskostmassa, till exempel Keso
riven muskotnöt
salt
svartpeppar
lasangeplattor
2 gula hackade lökar
3 skivade vitlöksklyftor
1 burk (400g) hela tomater
1 tsk torkad basilika eller oregano
ca 3 dl lagrad riven ost
ca 2,5 dl vanlig mjölk
  1. Koka spenaten eller mangoldbladen i lättasltat vatten i ca 5 minuter. Låt dem svalna något, krama ur vattnet och skär bladen grovt. Krydda med salt, peppar och muskotnöt. Blanda ner färskosten och ca 2dl av den rivna osten.
  2. Fräs lök och vitlök i lite olja eller margarin. Lägg i tomaterna och krydda med basilika eller oregano. Koka i 10-15 min utan lock. Rör om då och då.
  3. Varva spenatfyllningen med lasangeplattor och tomatsåsen i en smord ungsform. Underst den gröna fyllningen och överst tomatsås.
  4. Slå mjölken runt formens kanter och strö resten av den rivna osten över lasangen.
  5. Gratinera i 225 grader i 30-35 minuter.
Sussie F-Flower
Åhh, vilken fin mangold!!! smile.gif

Man kan koka upp saltat vatten i en stor kittel, sedan bara lägga i/trycka ner mangold, skuren i grova strimlor (ca 2-3 cm) i ca 45-60 sek. Därefter hälla av och spola i kallvatten. Paketera i lämpliga portioner och frysa in luftlöst och utan vatten.

Används som färsk när du ska ha den.

Lasagnen smarrar, Hamilton! Måste nog prova den vid tillfälle! yes.gif

Skruttis
Jag använder inget speciellt recept utan jag använder den hackad i det mesta.
Lasagne, potatis/grönsaksgratänger, köttfärssås, pastarätter, tomatsåser mm mm.
De späda bladen åker med bland de färska grönsakerna, till maten.
GudrunS
Tack för alla tips! Eftersom sonen är vegetarian så kommer jag definitivt att prova mangoldlasagne. Det blir en hel del mangoldpaket i frysen, det är då säkert.
GudrunS
Fick tips om en paj som provades ikväll. Supergod!
Pajskal med smör, vetemjöl och lite sesamfrön. Fyllning: smörfräst mangold, strimlade soltorkade tomater, pinjenötter, västerbottensost och äggstanning, 30 min i 210 grader. Mums! Rekommenderas!
Iren
Så bra tips!! Tack Gudrun för bra fråga:-D
Taraxacum
Denna årstid går jag ut och skördar ett fång.Man kan repa bladen av stjälkarna och kokr dem för att sedan hälla vinägrett på. Bladen kan man steka försiktigt med hackad vitlök och olivolja. Eller förvälla blad och stjälkar för sig (stjälkarna längre) Hacka stjälkarna ganska fint och bladen bara grovt eller inte alls. Låt dem svettas i en teflonpanna med lite olivolja (låg värme) häll på lite grädde och låt det dunsta av så att det blir lite krämigt. Gott till pasta eller i stället för sås till kött, fisk eller kyckling.

Testa klorofylldrink som Lena Israelsson skrivit om. Jag gjorde såhär :ta ett äpple (fallfrukt) fem stora mangoldblad och gärna några salladsblad (förvuxen är ok). Mmixa - gärna i en sån hög/smal/snabb mixer, med ca 1 1/2 glas vatten. Späd vid behov. Drick helst genast eller inom ett dygn

För vinterbruk förväller jag bladen hela (men i övrigt som ovan). Rulla/kramar ihop till "lagom" stora klumpar och fryser.

Även jag brukar göra lasagnen ovan, mums. Mangold är härligt: lättodlad, mycket gott och användbart och väldigt nyttigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon