Jag blev så osäker plötsligt: jag håller på att gräva nya rabatter och plantera det sista (växter och buskar) inför hösten. Jag brukar gräva upp jorden (lerjord, på vissa ställen hyffsat mullrik) och blanda med trädgårdsjord, men nu har jag kommit att fundera över kogödsel.
-Är det bra att vända ned det också, nu på hösten, vid nyanläggning av rabatter och plantering?
-Och skall egentligen gödslet ner i gropen - hur är det nu med rötterna, skall man inte akta dem lite från gödsel rätt på?
/Sara, trial and error
ingrids
24-08-2011, 08:14
Om gödsel är bra eller inte beror på hur långt du har kvar av växtperioden, här i Norrland där det kanske är en månad kvar bör växterna vintra in snarare än sätta fart. Riktigt sydligaste Sverige kanske kogödsel inte är en katastrof, men det har jag sämre koll på. Det finns risk att färsk gödsel eller konstgödsel "bränner" rötterna, välbrunnen ko på påse uppfattar jag att risken är mycket mindre med.
Jag håller på och joxar i gränstrakterna Halland, Småland, Västergötland!
ingrids
24-08-2011, 10:14
Hm, kanske zon 3 eller 4 med andra ord. Skulle nog inte höstgödlsa utom med benmjöl, men zon 5 kan ha gjort mig överfeg. Tror i alla fall inte att det borde göra någon direkt skada att vänta med ko till våren.
octachoron
24-08-2011, 11:11
Om man lägger på organiskt gödsel tar ju det lite tid innan växterna kan börja ta upp näringen så om man lägger på kogödsel väldigt sent kommer näringen växterna tillgodo på våren när de behöver det som bäst.
ingrids
24-08-2011, 11:49
Jo det håller jag med om octachoron, men på våren har redan mycket av näringen lakats ur och spolatsbort av höstregn och snösmältning vilket inte gynnar ens växter och kan bidra till övergödningen av vattendrag. Då är det bättre att vänta tills växterna börjar dra igång på våren och tar upp näringen "på plats".
CITAT (sarhe1 @ 24-08-2011, 10:59)

Jag håller på och joxar i gränstrakterna Halland, Småland, Västergötland!
Snarare 4-5, faktiskt. Vi ligger ganska högt.
ingrids
24-08-2011, 14:47
Ah, min uppväxtzon - Småland på gränsen till höglandet (fast i mitt fall andra sidan höglandet). Då bor du där skogen susar på rätt sätt - både skogen i stockholmstrakten och här i Norrland susar fel jämfört med min barndoms granar med vida krinolinkjolar ...
Avråder med detta i åtanke mer bestämt från höstgödning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.