|
Så här står det om Småprat:Prat i största allmänhet. Ej trädgårdrelaterat!
Så jag undrar varför det ibland skrivs som att:varför skriver du om det och det,detta är en diskussion forum,eller varför skriver du inte på en annan passande forum?
Jag har i alla falla uppfattat att här kan man skriva om allt möjligt.Jag kanske har fel?
Gossen Ruda
24-08-2011, 11:29
Det är väl snarare så att här finns det mest trädgårdsintresserade människor. Visserligen med stora kunskaper om mycket annat men kanske inte så djupa som det skulle behövas. När det exempelvis gäller dina religiösa funderingar finns det säkert folk som kan mer annorstädes. Det är inte så att man inte FÅR skriva här men ibland blir det en ropandes röst i öknen. Eller så svämmar forumet över av vissa saker vilket kan upplevas ganska tröttande.
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2011, 12:29)  Det är väl snarare så att här finns det mest trädgårdsintresserade människor. Visserligen med stora kunskaper om mycket annat men kanske inte så djupa som det skulle behövas. När det exempelvis gäller dina religiösa funderingar finns det säkert folk som kan mer annorstädes. Det är inte så att man inte FÅR skriva här men ibland blir det en ropandes röst i öknen. Eller så svämmar forumet över av vissa saker vilket kan upplevas ganska tröttande. Ja,så kan det ju vara! Ni kan nu slippa mina funderingar om tro,man skall ju inte kasta pärlor för svinen!
Ugglemormor
25-08-2011, 12:20
 undrar om det var sagt med humor eller med annat i tanke?  Det finns mycket i växtforumet med sakfrågor och på denna tråden verkar det samlas om allt möjligt, men med lite mer förståelse och med mer lättsam ton gör väl ingen illa, eller har jag fel? Jag finns inte här mer än perodvis, så jag går inte i diskusion mera än jag bara frågar.
Själv skriver jag ju ganska ofta om min husrenovering här finns oerhörd mycket kunskap både inom bygg målning inredning och jag får mycket fina ideer och givande disskutioner,man skriver väl om det som ligger en närmast eller svarar på nån annans inlägg.Men det är klart då får jag acceptera att vissa tycker annorlunda än mej jag menar annars är det ingen ide att skriva här Men ett skämt sitter ju aldrig fel heller
CITAT (Klint @ 25-08-2011, 16:43)  Själv skriver jag ju ganska ofta om min husrenovering här finns oerhörd mycket kunskap både inom bygg målning inredning och jag får mycket fina ideer och givande disskutioner,man skriver väl om det som ligger en närmast eller svarar på nån annans inlägg.Men det är klart då får jag acceptera att vissa tycker annorlunda än mej jag menar annars är det ingen ide att skriva här Men ett skämt sitter ju aldrig fel heller Instämmer
Ugglemormor
25-08-2011, 17:43
Så sant, Klint, Håller med dig att det finns säkert behov att diskutera om annat, t.ex. ditt husbygge och det är väl kul att följa med hur det går. Det är ju inget konstigt i det. Då det uppstår oenigheter är det lätt att halka snett så då gäller det att be om ursäkt och låta bli. Det var en tanke jag fick när jag läste om detta. ...
*Stintan*
25-08-2011, 17:58
CITAT (Ugglemormor @ 25-08-2011, 18:43)  Så sant, Klint, Håller med dig att det finns säkert behov att diskutera om annat, t.ex. ditt husbygge och det är väl kul att följa med hur det går. Det är ju inget konstigt i det. Då det uppstår oenigheter är det lätt att halka snett så då gäller det att be om ursäkt och låta bli. Det var en tanke jag fick när jag läste om detta. ...  Om alla var eniga så skulle det inte bli några diskussioner så vad ska vi då med ett diskussionsforum till.
CITAT (*Stintan* @ 25-08-2011, 18:58)  Om alla var eniga så skulle det inte bli några diskussioner så vad ska vi då med ett diskussionsforum till. Men det är ju detta jag funderar över:är Småprat en ren diskussionforum? Visst skrivs det här även sådant som man inte behöver diskutera? Som till.ex. berättar om mina dockor,hundar eller annat som jag håller på med....
*Stintan*
27-08-2011, 09:10
CITAT (silos @ 27-08-2011, 09:13)  Men det är ju detta jag funderar över:är Småprat en ren diskussionforum? Visst skrivs det här även sådant som man inte behöver diskutera? Som till.ex. berättar om mina dockor,hundar eller annat som jag håller på med.... Du får väl skriva om vad du vill men det blir lite jobbigt/tjatigt när du startar en massa trådar om i princip samma sak vilket hänt då och då. Ibland kan jag väl tycka att dina skriverier platsar bättre i en blogg och då kan du ju länka till den så kan den som är intresserad gå dit och kolla. Å andra sidan kan man ju lätt hopa över en tråd man inte är intresserad av bara inte forumet svämmar över av sådant. Jag antar att du skriver för att du vill ha respons och då är det ju bra om det du skriver om kan vara av intresse för många odlaiter. I övrig håller jag med Gossen Ruda. Religiösa grubblerier t.ex. tycker jag platsar bättre i forum där det finns folk som ägnar sig åt religiösa frågor.
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 10:10)  Du får väl skriva om vad du vill men det blir lite jobbigt/tjatigt när du startar en massa trådar om i princip samma sak vilket hänt då och då. Ibland kan jag väl tycka att dina skriverier platsar bättre i en blogg och då kan du ju länka till den så kan den som är intresserad gå dit och kolla. Å andra sidan kan man ju lätt hopa över en tråd man inte är intresserad av bara inte forumet svämmar över av sådant. Jag antar att du skriver för att du vill ha respons och då är det ju bra om det du skriver om kan vara av intresse för många odlaiter. I övrig håller jag med Gossen Ruda. Religiösa grubblerier t.ex. tycker jag platsar bättre i forum där det finns folk som ägnar sig åt religiösa frågor. Jag förstår dig!och jag tänke inte starta trådar om min tro längre!Det är klart att jag vill ha respons.
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 10:10)  Du får väl skriva om vad du vill men det blir lite jobbigt/tjatigt när du startar en massa trådar om i princip samma sak vilket hänt då och då. --- Lånar Stintans citat lite - "du" kan i det här fallet bytas ut mot valfri medlem - för att visa på att jag (vem vet, kanske någon mer?) tycker detsamma om alla trådar som handlar om politik. Det finns inte mycket som slår det i jobbigt/tjatigt.
Som alltid kan man välja att inte gå in i de trådarna.
CITAT (Anma @ 27-08-2011, 19:40)  Som alltid kan man välja att inte gå in i de trådarna. Ja men varför inte lägga allt i en tråd? Tror att solis fått det rådet flera gånger när det gäller religösa frågor, kan ju även passa politiska?
CITAT (Berith @ 27-08-2011, 19:43)  Ja men varför inte lägga allt i en tråd? Tror att solis fått det rådet flera gånger när det gäller religösa frågor, kan ju även passa politiska? Jag gillar inte att man plockar upp gamla trådar, tycker heller inte att alla politiska frågor kan blötas i samma tråd, blir himla rörigt.
För min del får alla skriva hur mycket dom vill,mig stör det inte och dessutom går jag inte på tråden som är ointressanta för mig! Men det är lite intressant att tråd om politik är accepterade!
CITAT (Anma @ 27-08-2011, 19:49)  Jag gillar inte att man plockar upp gamla trådar, tycker heller inte att alla politiska frågor kan blötas i samma tråd, blir himla rörigt. Jag tror det funkar fint.
*Stintan*
27-08-2011, 19:14
CITAT (Berith @ 27-08-2011, 19:43)  Ja men varför inte lägga allt i en tråd? Tror att solis fått det rådet flera gånger när det gäller religösa frågor, kan ju även passa politiska? Fast Sillos religösa trådar handlar ju inte om religiösa frågor som går att diskutera utan bara om hennes egen tro som hon tycks ha behov av att ropa ut då och då. I politiken finns alltid aktuella frågor och problem man kan diskutera så jag tycker att det är en viss skillnad. Det finns massor av trådar jag aldrig går in i för att jag inte är intresserad. CITAT (Berith @ 27-08-2011, 19:57)  Jag tror det funkar fint.  Hur kan du säga så du är ju aldig med i dom trådarna?
*Stintan*
27-08-2011, 19:23
CITAT (silos @ 27-08-2011, 19:57)  För min del får alla skriva hur mycket dom vill,mig stör det inte och dessutom går jag inte på tråden som är ointressanta för mig! Men det är lite intressant att tråd om politik är accepterade! Politik angår alla människor, även dem som inte är intresserade. Det gör inte religion eftersom det är varje människas privatsak om man tror på gud eller inte. Varken din eller min tro angår någon annan.
CITAT (Berith @ 27-08-2011, 19:57)  Jag tror det funkar fint.  Det tror jag skulle bli näst intill omöjligt om man inte förbjuder politiska trådar helt. Det vore som att själva trädgårdsdelen i forumet skulle ha en enda tråd som hette växter och där skulle allt om växtlighet avhandlas. Men eftersom Odlas forum nu är huvudsakeligen ett trädgårdsforum så har man t.o.m. även underavdelningar där man kan skapa trådar för att det är mest praktiskt så. Även om inte du tycker att politik är kul så är nog de flesta andra ganska intresserade av det. Man kan ju nästan se politik i precis allting man gör egentligen. Politiken vävs ju t.o.m. in i andra trådar utan att man ens tänker på det många gånger. Och...misstolka mej rätt nu....du skriver att du är lite missnöjd över alla trådar om politik. Varför letar du då inte upp "Gnälltråden" och gör ditt inlägg där istället? Jag för min del är lite trött på gnället och osämjan som uppstår här med jämna mellanrum och det vore väl suveränt om man kunde samla det i en enda tråd....men skulle det funka tro?? Försök har redan gjorts (gnälltråden + bråktråden) men det misslyckades.
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 20:14)  ---Det finns massor av trådar jag aldrig går in i för att jag inte är intresserad. Men handlar verkligen dom trådarna om ett och samma ämne? CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 20:14)  Hur kan du säga så du är ju aldig med i dom trådarna? Nej jag skriver aldrig i dom trådarna. CITAT (Cacki @ 27-08-2011, 20:29)  --- Varför letar du då inte upp "Gnälltråden" och gör ditt inlägg där istället?--- Man kanske skulle starta en tråd för varje gnäll? Allt gnäll handlar ju inte om samma sak eller hur?
CITAT (Berith @ 27-08-2011, 20:32)  Men handlar verkligen dom trådarna om ett och samma ämne?
Nej jag skriver aldrig i dom trådarna. Men politik är ju inte ett enda ämne. Det finns ju tusentals frågor att avhandla.
Huggorm
27-08-2011, 19:42
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 20:23)  Politik angår alla människor, även dem som inte är intresserade. Det gör inte religion eftersom det är varje människas privatsak om man tror på gud eller inte. Varken din eller min tro angår någon annan. I den bästa av världar har du rätt, men i den aktuella påverkar religionen tyvärr en hel del. Allt mindre i Sverige, men på världsbasis är religion ofta helt avgörande. Exempelvis har ju mängder av krig genom åren mer eller mindre baserats på religiösa motsättningar.
CITAT (Berith @ 27-08-2011, 20:35)  Men handlar verkligen dom trådarna om ett och samma ämne? Sjukförsäkringen är väl det politiska ämne som just nu är mest aktuell. Mig veterligen finns bara en aktuell tråd i det ämnet. Förutom det finns en tråd om Borgs budgetsnack men där har det ännu inte blivit diskussion. Kanske blir det heller inte det. Förutom det finns en tråd om att moderaterna backar (om femte jobbskatteavdraget) på sidan två som det senast skrevs i för fem dagar sedan. Tycker du att dessa ämnen handlar om en och samma sak och borde avhandlas i en och samma tråd?
herkules
27-08-2011, 19:53
håller med berith, det är ett jävla tjat här om solis jesustrådar.
*Stintan*
27-08-2011, 20:03
CITAT (Berith @ 27-08-2011, 20:35)  Men handlar verkligen dom trådarna om ett och samma ämne?
Nej jag skriver aldrig i dom trådarna.
Man kanske skulle starta en tråd för varje gnäll? Allt gnäll handlar ju inte om samma sak eller hur? Vad har det för betydelse? Ser inte rubriken intressant ut så öppnar jag inte tråden. Du läser dom alltså ändå trots att du inte gillar dom eller? Man måste nog heta Berith för att komma på en sån idé
CITAT (herkules @ 27-08-2011, 20:53)  håller med berith, det är ett jävla tjat här om solis jesustrådar. Det är i för sig politiktrådarna som Berith stör sig på.
*Stintan*
27-08-2011, 20:10
CITAT (herkules @ 27-08-2011, 20:53)  håller med berith, det är ett jävla tjat här om solis jesustrådar. Men hon frågade ju själv och jag tror nog Silos klarar att höra vad man tycker. CITAT (Huggorm @ 27-08-2011, 20:42)  I den bästa av världar har du rätt, men i den aktuella påverkar religionen tyvärr en hel del. Allt mindre i Sverige, men på världsbasis är religion ofta helt avgörande. Exempelvis har ju mängder av krig genom åren mer eller mindre baserats på religiösa motsättningar. Vem har pratat om religioner i största allmänhet? Inte jag iallafall.
Nu är det så här att jag är mer än en människa som skriver om min tro på Jesus,det är bara att den biten är viktig för mig,men denna min tråd handlar INTE om min tro utan om Småprat om hur och vad man får skriva här,bara lite funderingar,men som alltid så börjar någon att skriva om min tro. VARFÖR är ni så intresserad av just den biten??Låt det vara istället,jag har ju lagt ut min blog om Tro här så om ni vill så gå dit istället,men ack nej,det är HÄR som ni (inte alla så klart)måste ta upp min tro! STINTAN,religion är absolut INTE ens privatsak,kolla bara vad som gjorts och görs i religionens namn här i världen!Du har kanske inte pratat mycket om religion,men nog kommer du alltid till mina religion trådar och skriver dina åsikter!
*Stintan*
27-08-2011, 22:04
CITAT (silos @ 27-08-2011, 22:20)  STINTAN,religion är absolut INTE ens privatsak,kolla bara vad som gjorts och görs i religionens namn här i världen!Du har kanske inte pratat mycket om religion,men nog kommer du alltid till mina religion trådar och skriver dina åsikter! Jag kanske uttryckte mig fel men det jag menade var att jag inte tycker att dina trostrådar (  vilket ord!) handlar om religioner i största allmänhet utan om dina funderingar och grubblerier om din personliga tro. Då är det en privatsak anser jag och det ställer inte till några krig. Så religion är kanske inte en privatsak så länge världen ser ut som den gör men den personliga tron är en privatsak eftersom hos oss står det var och en fritt att tro vad man vill eller inte alls.
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 23:04)  Jag kanske uttryckte mig fel men det jag menade var att jag inte tycker att dina trostrådar (  vilket ord!) handlar om religioner i största allmänhet utan om dina funderingar och grubblerier om din personliga tro. Då är det en privatsak anser jag och det ställer inte till några krig. Så religion är kanske inte en privatsak så länge världen ser ut som den gör men den personliga tron är en privatsak eftersom hos oss står det var och en fritt att tro vad man vill eller inte alls. Du har rätt om mina trostrådar (du hittade ett nytt ord)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|