fvd
För tre fyra år sedan köpte jag en hortensia med namnet green limelight. Den växer snabbt och har jättestora blommor i år blir de plötsligt vita och går sedan över i rosa. Jag frågade på Plantagen där jag köpte den varför detta händer men fick inget tillfredsställande svar. Är det någon av er som kan sprida ljus över det här mysteriet.
kerstin z5-6
Vilken typ av jord står den i?
HelénE
Är det inte en vidjehortensia-sort?
Har för mig att den ska gå från limegrönt och sen över i vitt o rosa.

Helén
fvd
Ogödslad torv.
fvd
Jag hittade den på hortogreen postorder och det stod så här.;

VIPPHORTENSIA 'Limelight' 1-PACK
(Hydrangea paniculata 'Limelight') En nyare hortensia med stora limefärgade blommor på sommaren, som på hösten övergår i rosa och gröna nyanser. Blommar i juli-sept. Höjd 1,5 m. Lev.storlek: krukodlad. SOL-HSK. Zon 1-4. PRIS/ 1-PACK

Jag letade förut men jag visste inte att den hette Vipphortensia du satte mig på spåret, så ja grunnar forfarande på varför den har blivit vit. Har det någon betydelse att jag gav den lite hönsgödsel i våras ? Eller kan det bero på att den är så ny att den inte är riktigt färdigutvecklad ?
fvd
Min limeliht är fortfarande vit och har lite mindre blommor i år kanske det beror på att det varit så kallt i år. Jag har snöat in ordentligt på limelight och hoppas att det bara är det här exemplaret som inte fungerar (eller om det är jag som gör fel). Jag har iordningsställt en stor surjordsrabatt i år enligt alla konstens regler (Tack Gunilla T m fl som lärde mig det). Jag vill gärna ha två pampiga limelighti där tillsammans med 4 rhododendron som jag planterade i våras. Min fråga är nu om det finns någon som har limelight och kan berätta om den ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon