batski
Någon mer än jag som måste övervintra sin/sina Pelargonium cotyledonis inomhus i rumstemperatur? Hur gör ni isf?

Jag gillar verkligen min fina cotte och vill gärna att den ska överleva den mörka årstiden. Den står i en låg kruka i väldränerad jord (så väldränerad att jag faktiskt måste vattna den relativt ofta, annars får den lite röda blad) i ett stort och - för läget - mycket ljust österfönster. Den står även ganska nära balkongdörren så den kommer säkert få lite kyligare luft när det vädras, men det innebär även att temperaturen kommer att åka jo-jo lite ibland.

Tips emottas tacksamt! smile.gif
Bassam
Hej

Du kan övervintra den i ljus sval frostfri plats,

HBassam
batski
Tack! Det är bara det att jag inte har nånstans svalt att ha den.
kentbra
Vet inte varför alla envisas med svalt.
Ljust och rumstemeraturm gödning var tredje till fjärde vattning och de växer och blommar hela vintern.
Viktigast är att ställa dem i ljusa fönster, gärna med lite sol.
batski
Låter bra det smile.gif Där den står är det sol några timmar på morgonen/förmiddagen och ganska ljust resten av dagen.
Eva i Skåne
Men nu är ju cotyledonis lite speciellt jämfört med vanliga pelargoner med sin suckulenta stam. Vad jag lärt är att den kan tappa alla blad under vintern utan att vara död. Jag hade en som jag inte lyckades övervintra sad.gif

Här finns en länk med bra information om du scrollar ner en bit p cotyledonis

Lycka till!
batski
CITAT (Eva i Skåne @ 24-08-2011, 21:17) *
Men nu är ju cotyledonis lite speciellt jämfört med vanliga pelargoner med sin suckulenta stam. Vad jag lärt är att den kan tappa alla blad under vintern utan att vara död. Jag hade en som jag inte lyckades övervintra sad.gif

Här finns en länk med bra information om du scrollar ner en bit p cotyledonis
Lycka till!

Tack Eva! thanks.gif
batski
Tror ni förresten att det är för sent för att plantera om den så här års?
Eva i Skåne
Nej, det tror jag inte är nåt problem.
Anki på Öland
Har haft min i 4 år stående i köksfönstret på vintern. Västerfönster, inget element under med diskbänkens lysrör som lyst på den innifrån.
batski
CITAT (Eva i Skåne @ 25-08-2011, 21:48) *
Nej, det tror jag inte är nåt problem.

Undrar nämligen om jordvolymen räcker i fall den ska stå i rumstemperatur hela vintern...

CITAT (Anki på Öland @ 26-08-2011, 09:41) *
Har haft min i 4 år stående i köksfönstret på vintern. Västerfönster, inget element under med diskbänkens lysrör som lyst på den innifrån.

Hmm det är element under mitt fönster..
aldo

CITAT (batski @ 24-08-2011, 13:41) *
Någon mer än jag som måste övervintra sin/sina Pelargonium cotyledonis inomhus i rumstemperatur? Hur gör ni isf?

Jag gillar verkligen min fina cotte och vill gärna att den ska överleva den mörka årstiden. Den står i en låg kruka i väldränerad jord (så väldränerad att jag faktiskt måste vattna den relativt ofta, annars får den lite röda blad) i ett stort och - för läget - mycket ljust österfönster. Den står även ganska nära balkongdörren så den kommer säkert få lite kyligare luft när det vädras, men det innebär även att temperaturen kommer att åka jo-jo lite ibland.

Tips emottas tacksamt! smile.gif

Moderplantan överlevde vintrarna i +10-12C till 2009 .
Efter det har hon fått bo i betydligt varmare rum och har inte blommat en enda gång efter denna flytt
Hela sommaren bor hon ute men inte i full sol .

Då hon levde svalt blommade hon i januari-februari med massor av klasar !!
batski
CITAT (aldo @ 27-08-2011, 17:21) *
Moderplantan överlevde vintrarna i +10-12C till 2009 .
Efter det har hon fått bo i betydligt varmare rum och har inte blommat en enda gång efter denna flytt
Hela sommaren bor hon ute men inte i full sol .

Då hon levde svalt blommade hon i januari-februari med massor av klasar !!

Jag tycker faktiskt inte att det är så viktigt att den blommar, däremot att den överlever och behåller en kompakt växtform. Vad gäller tempen så hoppas jag verkligen vi kommer att ha mer än +10-12C inomhus i vinter tongue.gif
aldo
CITAT (batski @ 27-08-2011, 17:45) *
Jag tycker faktiskt inte att det är så viktigt att den blommar, däremot att den överlever och behåller en kompakt växtform. Vad gäller tempen så hoppas jag verkligen vi kommer att ha mer än +10-12C inomhus i vinter tongue.gif

Cotten bodde på verandan på den tiden och själv bodde jag i huset med värme från kaminen yes.gif
smuleborg
Vi har en cotte som har övervintrat i stugan; ojämn värme. Tappade alla blad i vintras. Köptes som pyttliten stickling våren 2010. Har ännu inte blommat; vi hänger inte särskilt läpp, fint bladverk och stam.

Står fortfarande i liten kruka, det blir att plantera om till våren. Tack för länken Eva i Skåne.
batski
CITAT (aldo @ 29-08-2011, 20:25) *
Cotten bodde på verandan på den tiden och själv bodde jag i huset med värme från kaminen yes.gif

Alla nöjda och glada mao tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon