Full version: Kaktusblomfråga
Gossen Ruda
Don minnesgoda läsarna kommer nog ihåg att jag skaffat en stor kaktus som jag visade blommande här i mitten av september. Parodia om jag kommer ihåg rätt. Det kom då 2 knoppar varav en gick upp i blom. Den andra stannade i växten när den var ca 5 mm stor. Nu har den plötsligt satt fart och kommer att blomma inom någon vecka. Inte 17 skall kaktusar blomma en gång i halvåret! Har andra haft likadana upplevelser och när skall den egentligen blomma?
Emser
Hmm...den erfarenhet jag har av kaktusar är att de kan blomma när som helst bara omständighaterna är de rätta. Jag har en Novemberkaktus som blommade på var ända nod i julas och nu kommer det knoppar igen - inte fullt lika många men ändå! wub.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

De kan stanna i växten när tempen är för låg. Sker varje år hos en mamillaria hernandezii hos mig :-) ger jag den mera värme öppnar sig knoppen annars stanar den av. Kul! Ibland kan de bestämma att de inte vill blomma trots allt och då trillar knoppen av :-/

Prova en Echinopsis nån gång, jag har fått vissa av mina att blomma tre gånger på en säsong :-D
med blomvilliga sorter går det jättebra att få mkt mera blommor än vad man tror!

Hälsar Ingrid
Gossen Ruda
Lite anarkistiska då? Eller så tar dom alla chanser. Inom nån vecka skrev jag! Hah!!! Så här ser den ut idag, den hade tydligen lite bråttom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon