Gossen Ruda
03-03-2004, 21:51
Don minnesgoda läsarna kommer nog ihåg att jag skaffat en stor kaktus som jag visade blommande här i mitten av september. Parodia om jag kommer ihåg rätt. Det kom då 2 knoppar varav en gick upp i blom. Den andra stannade i växten när den var ca 5 mm stor. Nu har den plötsligt satt fart och kommer att blomma inom någon vecka. Inte 17 skall kaktusar blomma en gång i halvåret! Har andra haft likadana upplevelser och när skall den egentligen blomma?
Ingrid på Västkusten
04-03-2004, 07:29
Todeloo,
De kan stanna i växten när tempen är för låg. Sker varje år hos en mamillaria hernandezii hos mig :-) ger jag den mera värme öppnar sig knoppen annars stanar den av. Kul! Ibland kan de bestämma att de inte vill blomma trots allt och då trillar knoppen av :-/
Prova en Echinopsis nån gång, jag har fått vissa av mina att blomma tre gånger på en säsong :-D
med blomvilliga sorter går det jättebra att få mkt mera blommor än vad man tror!
Hälsar Ingrid
Gossen Ruda
04-03-2004, 20:24
Lite anarkistiska då? Eller så tar dom alla chanser. Inom nån vecka skrev jag! Hah!!! Så här ser den ut idag, den hade tydligen lite bråttom.