|
Myosotis
24-08-2011, 14:22
Vad odlar ni för potatissorter? Vilka tycker ni är godast? Här är en del av årets skörd, jag tycker det är roligt att testa olika ovanliga sorter. Arran Victory är jättegod, och Roseval blev också en favorit. Av de flesta hade vi bara en sättpotatis så egentligen får man kanske odla dem lite mer innan man avfärdar en sort som mindre bra. På Mayan Twilight blev det bara en potatis (och två pyttepyttesmå) som kokade sönder  men jag tror den är god...
Wow! vilka färger!  Varför säljer man inte såna fina på ICA?
Myosotis
24-08-2011, 14:46
Ja det kan man fråga sig. Varför säljer man "ekologiska" äpplen från Argentina (!!) NU när de flesta svenska äpplena ramlar ner och ruttnar.
Gossen Ruda
24-08-2011, 17:58
Det ser färgglatt ut. Jag letar efter namnet på en sort jag har. Jag köpte den som Asterix men den är det inte. Den liknar till form och den som ligger till vänster under de blåsvarta. Vad står det på lappen, jag ser inte?
Meriona
24-08-2011, 18:16
Himmel å jösses vilken massa olika roliga sorter! Men jag skulle också vilka kunna klicka upp bilden till större format för att kunna läsa lapparna.
Christa
24-08-2011, 18:46
Vilken vacker samling! Ett riktigt konstverk! Vilka sorter tycker du är godast? Jag tycker också det vore kul om det gick att läsa lapparna. Blå kongo odlade jag ett år. Mamma gjorde stora ögon när jag hade gjort potatismos av sådana. Det var helt lilafärgat. (Det fanns ingen citeraknapp på ditt första inlägg, undrar varför  )
CITAT (Christa @ 24-08-2011, 19:46)  Blå kongo odlade jag ett år. Mamma gjorde stora ögon när jag hade gjort potatismos av sådana. Det var helt lilafärgat. Jag vill också göra lila potatismos
*Stintan*
24-08-2011, 20:51
CITAT (batski @ 24-08-2011, 20:05)  Gjorde det en gång när jag på kul odlat några stycken men jag tyckte moset såg äckligt ut och inte var det gott heller. Men man måste ju testa allt.
För den som verklign vill zooma in går det ju bra på den egna datorn. Kanske ser det olika ut på olika datorer men jag klickar på "sida" och väljer 400 procent.
*Stintan*
25-08-2011, 08:09
CITAT (myy @ 25-08-2011, 09:04)  För den som verklign vill zooma in går det ju bra på den egna datorn. Kanske ser det olika ut på olika datorer men jag klickar på "sida" och väljer 400 procent.
Gossen Ruda
25-08-2011, 08:40
Hjälper inte att zooma för mig, får ändå inte ut vad knölen heter.
Oj så fantastiska knölar, och jag som verkligen är potatisfantast - tyvärr har jag inte så där många och udda sorter, men de som blivit bäst i år är Timo (för middsommarskörden), Cherie - röd och snygg och ger mkt här, amandine och sparrispotatis brukar jag ha, nytt för i år var Blue Belle - snygg blek potatis med verkligt lila "ögon" - ger massor av stora knölar fortfarande.
Men dina på bilden - ja det är ju alldeles underbart, vilken rikedom!
Myosotis
25-08-2011, 14:48
Men vad konstigt att ni inte kan se. Det står "Reducerad: 61% av originalstorlek [ 1111 x 954 ] - Klicka här för att se bilden i full storlek" längst upp och klickar man där blir bilden stor och lapparna läsliga  CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2011, 18:58)  Det ser färgglatt ut. Jag letar efter namnet på en sort jag har. Jag köpte den som Asterix men den är det inte. Den liknar till form och den som ligger till vänster under de blåsvarta. Vad står det på lappen, jag ser inte? Längst till vänster menar du, de lite avlånga under de päronformade blåsvarta? Heideniere. CITAT (Christa @ 24-08-2011, 19:46)  Vilka sorter tycker du är godast? Arran Victory och Roseval. Och mandelpotatis är också jättegod, men det visste jag ju innan. Blå potatismos är snyggt  eller gratäng med morötter och blå potatis. CITAT (Christa @ 24-08-2011, 19:46)  (Det fanns ingen citeraknapp på ditt första inlägg, undrar varför  ) Finns det väl.
Myosotis
25-08-2011, 14:55
CITAT (EKLO @ 25-08-2011, 12:35)  ...de som blivit bäst i år är Timo (för middsommarskörden), Cherie - röd och snygg och ger mkt här, amandine och sparrispotatis brukar jag ha, nytt för i år var Blue Belle - snygg blek potatis med verkligt lila "ögon" - ger massor av stora knölar fortfarande. Det låter ju intressant, speciellt Blue Belle. Mjölig eller fast? Hur tidigt sätter du Timo för att skörda till midsommar? Friland eller hinkar? Hur var det nu, är sparrispotatis det samma som La Ratte? Den är väldigt god men var slutsåld där vi beställde. De längst ner (blå avlånga utan lapp) ska vara Blå Råtta eller Blå Mandel eller nåt sånt, har tyvärr inget sortnamn på den, den var också god.
Myosotis
25-08-2011, 15:07
Okej, om jag gör så här då:
[attachment=64187:potatis.jpg]
[attachment=64188:potatissorter.jpg]
Så nu kan ni bara skylla på min handstil.
CITAT (Myosotis @ 25-08-2011, 15:48)  Blå potatismos är snyggt  eller gratäng med morötter och blå potatis.  Någon som vet hur de ursprungliga potatisarna såg ut btw?
Gossen Ruda
25-08-2011, 16:06
CITAT (Myosotis @ 25-08-2011, 15:48)  Men vad konstigt att ni inte kan se. Det står "Reducerad: 61% av originalstorlek [ 1111 x 954 ] - Klicka här för att se bilden i full storlek" längst upp och klickar man där blir bilden stor och lapparna läsliga  Längst till vänster menar du, de lite avlånga under de päronformade blåsvarta? Heideniere. Funkar inte ens när jag förstorar. Det är väl något fel med min skärm. (Är för finkänslig för att skylla på handstilen.)  Tack för upplysningen, undrar om det är den jag har eller om det finns nån mer likadan sort? Avlång, gul utanpå och gul inuti.
Jan Lindgren
25-08-2011, 17:35
Hej! Mayan Twilight är en kul potatis eftersom den inte är en tuberosum utan en phureja. Jag odlade den förra året och den gav god skörd men är besvärlig att koka. MVH Jan Lindgren
Myosotis
25-08-2011, 18:06
CITAT (Gossen Ruda @ 25-08-2011, 17:06)  Funkar inte ens när jag förstorar. Det är väl något fel med min skärm. (Är för finkänslig för att skylla på handstilen.)  Tack för upplysningen, undrar om det är den jag har eller om det finns nån mer likadan sort? Avlång, gul utanpå och gul inuti. Jag kan maila originalbilden om du vill. Finns ju en massa sorter, se t.ex. här (det är där vi har beställt så där finns bild på Heideniere också). Kanske inte så sannolikt att det är så många som odlar den i Sverige. CITAT (Jan Lindgren @ 25-08-2011, 18:35)  Hej! Mayan Twilight är en kul potatis eftersom den inte är en tuberosum utan en phureja. Jag odlade den förra året och den gav god skörd men är besvärlig att koka. MVH Jan Lindgren Jaså, det visste jag inte, vad spännande! Ja, förargligt att koka sönder den enda man har, borde ha fiskat upp den tidigare.
smuleborg
25-08-2011, 19:14
Vi odlar Cherie och Amandine sedan några år. Ser att vi gott kan utöka sortimentet. Måtte vi komma ihåg det till våren.
Det finns inget som nydragen potatis!
Gossen Ruda
25-08-2011, 19:32
Jösses vad sorter det finns. Det är troligen inte den du har Myo, jag får leta vidare. Under tiden äter jag den, man behöver egentligen inte ha något namn på knölen.
KatteLatte
26-08-2011, 06:14
Här har vi en "potatis" som kommer springandes om man ropar "potatis"  (den ljusa av dom två) [attachment=64192:Katla_Foki.JPG]
Myosotis
26-08-2011, 10:00
 Ja det var verkligen en ovanlig sort!!  Jag skulle nog bli ganska rädd om jag grävde upp en potatis som tittar på mig.
KatteLatte
26-08-2011, 11:50
Nä, det var kanske inte snällt att ge henne smeknamnet "potatis" bara för att hon är mops, men hon ser ju ut som en....
Meriona
26-08-2011, 17:14
HAHA fy tusan vilka roliga potäter på din bild Myo!  Mayan twilight var fin, hade den inte småbebisar på första bilden? Reichskansler, hur kommer man på ett sånt namn? Fast kanske liknar den en gubbe, vad vet jag? Hjärtepotatisen vinner nog ändå.
Myosotis
27-08-2011, 07:43
CITAT (Meriona @ 26-08-2011, 18:14)  Reichskansler, hur kommer man på ett sånt namn? Ja, jag tyckte också det var mycket osmakligt, speciellt som sorten är från 30-talet  . Men när jag sen såg att de har knubbnäsor tänkte jag att det kanske var tänkt som satir/ironi/kritik, det såg ut som ett namn för att hylla kanzlern men var i själva verket en parodi, och så äter man dessutom upp honom. Kunde du läsa sortnamnen på den andra bilden nu då?
CITAT (Myosotis @ 25-08-2011, 15:55)  Det låter ju intressant, speciellt Blue Belle. Mjölig eller fast? Hur tidigt sätter du Timo för att skörda till midsommar? Friland eller hinkar? Hur var det nu, är sparrispotatis det samma som La Ratte? Den är väldigt god men var slutsåld där vi beställde. De längst ner (blå avlånga utan lapp) ska vara Blå Råtta eller Blå Mandel eller nåt sånt, har tyvärr inget sortnamn på den, den var också god. Om blue belle: snarare mjölig än fast. Jag tror man brukar säga att den har mkt av king edvards egenskaper, men har bättre sjukdomsresistens. Jag odlar i zon 1-2, brukar förgro potatis och sätter ut på friland i sl. av april. Numera täckodlar jag potatisen, stoppar ner dem i ett ganska grund jordlager och vräker på många dm halm ovanpå. Det har gjort att fukten stannar bättre i jorden, och på så sätt har jag sluppit den potatisskorv jag förut hade så väldigt mkt av.
Myosotis
27-08-2011, 10:09
 Låter som en perfekt potatis! Jag älskar KE. När jag har försökt att odla på annat sätt än vanligt har det inte blivit något alls, får väl läsa på och försöka igen någon gång, för det låter onekligen praktiskt.
Myosotis
06-09-2011, 19:05
Idag åt jag upp de sista Roseval, och det var tyvärr tre stycken som hade blivit dåliga, luktade illa och var rinniga inuti och det röda skalet hade blivit blekt. De andra sorterna bredvid var inte drabbade. Bara för att den är så god kanske den är svår att lagra?
theresen
12-09-2011, 21:50
vart får man tag i alla dessa sorter? kollade på en plantskola i våras, bara vanliga sorter och många av varje, jag vill bara ha nån enstaka av varje, kan man få det tro?
Myosotis
13-09-2011, 08:49
CITAT (theresen @ 12-09-2011, 22:50)  vart får man tag i alla dessa sorter? Jag har beställt här: Ellenbergs och kommer att göra det igen. De har några olika påsar med 7 sorter, en potatis av varje sort, eller små mängder av några sorter ( här). Jag tycker också att det är ett problem att köpa för många, jag vill gärna ha några olika sorter och då blir det alldeles för mycket sammanlagt. Om någon är intresserad att sambeställa så säg bara till!
Så härlig samling Myo! Om inget händer (..... vågar jag säga så) beställer jag gärna ihop med dig denna gången, vill inte ha så mycket av varje men gärna lite roliga potäter!
Myosotis
22-03-2012, 18:19
Dags att beställa! Jag gör en ny tråd förresten...
Jag har en gammal sort som kallas komision. Den ger inte mykcet avkastning volymärt, men smakmäsigt har jag inte mött dess överman.
Dessvärre drabades jag av sork för två år sedan, det var som i en teknad film blasten satt helt lös och föröna var ordentligt penetrerade av gångar . Blasten visade inga tekcen på den submarina attaken så jag blev mäkta förvånad när jag drog den löst sittande blasten , så löst att jag än idag inte begriper hur den fortfarande kunde stå upp. Och när jag sedan handgrävde var det så poröst att det närmast kan likna vid snö. Nu tänker jag bara odla för att hålla sorten vid liv.
Skulle gärna viljat se sorkanas gömma, kan tro att de hade en riktig skattgömma de små gorme`ena . Ett tag låg de etta på min mordlista, men kan numera bara dom lykca till i lykcad stöt som de kom undan med. Men mina land bör de hålla sig undan ifrån , iallafall om jag odlar kommision och råkar ut för detta igen. då kan de räkna med dynamit sprängning, som inte kan räknas som hälsosam för de små MF
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|