Full version: Hur skörda havtorn
imjoh
Har för första gången fått bär på min havtornsbuske, Julia, det är ganska mycket bär på den men hur plockar man dem? De sitter så hårt och är ganska små.
Har hört att man ska plocka dem i september, andra säger att de ska ha en frostnatt först. Är det någon som vet när och hur man gör? Vill ju ta vara på bären.
Preussen
CITAT (imjoh @ 24-08-2011, 15:47) *
Har för första gången fått bär på min havtornsbuske, Julia, det är ganska mycket bär på den men hur plockar man dem? De sitter så hårt och är ganska små.
Har hört att man ska plocka dem i september, andra säger att de ska ha en frostnatt först. Är det någon som vet när och hur man gör? Vill ju ta vara på bären.

Hört att det fungerar att klippa grenarna och lägga dem i frysen.
*Stintan*
CITAT (imjoh @ 24-08-2011, 15:47) *

Dom kankse sitter hårt för att dom inte är mogna. Än är det inte september och jag har hört att man ska plocka i slutet av september.
Jan Lindgren
Hej!
Vi har plockat våra havtorn och de är mogna. Kommersiellt så klipper man av skotten med bär. Lägger in allt i frysen. Ha frysen på så låg temperatur som möjligt. När allt är ordentligt fruset så ta ut kvistarna och skaka av bären. Så länge bären är frusna så är de lätta att rensa.
Det låter grymt att klippa av så mycket kvistar men om man vill ha busken rimligt stor så måste den beskäras. Klipper man grova kvistar så angrips busken lätt av svamp. Det blir i praktiken vartannatårsskörd.
MVH
Jan Lindgren'
imjoh
Tack för hjälpen, kanske kan vänta lite och se om de lossnar lättare, känns lite hårt att klippa då det sitter bär på i stort sett hela busken.
Christa
Jag hjälpte en odlare att skörda ett år och jag använde en liten sysax som gick lätt att öppna. Bären sitter ju på ett litet skaft som man kan klippa av.

En god vän som också hjälpte till hade en tesked och drog av dom med.

Det är viktigt att man inte öppnar bären för då försvinner c-vitaminerna fick jag lära mig på ett studiebesök hos en anna kommerciell odlare. Den andra odlaren frös in grenar men då minskar ju skörden året därpå så det kanske man inte vill om man bara har någon eller några buskar.
CillaM
Jag brukar låta frosten nypa i bären innan jag skördar, det enklaste tycker jag.
imjoh
Plockar du dem frusna då CillaM? Det med att skrapa låter som något att prova.
Tapio
Halaj!

Min erfarenhet är att de sitter lika hårt hur o-/mogna de än är. Det blir värre ju senare man plockar dem: de blir ju mjukare och mjukare med mognad och till slut klämmer man sönder dem när man försöker att dra loss dem.
Det bästa verktyg till detta tycker jag att en gaffel är. Man kunde kanske ta en liten, liten rundfil och fila gaffeln vass mellan ”tårna”?
Själv klipper jag och fryser grenarna.

//T
CillaM
jag plockar bären när de har frusit en natt eller två, det är då de är ätbara, annars är de bara rent vidrigt sura. Det lite sötare kommer fram först när bären fått sig en frostknäpp, oftast är ju bara nätterna kalla i september och dagarna varma, och jag använder en liten liten sax från Fiskars, troligen en som sålts som örtsax en gång i tiden.
Emes
Jag har också bär för första gången, och undrar när de skall tas, försöker nog vänta en vecka till och stoppar dem sedan i frysen innan tillredning... (Södermanland) Varianten med gaffel tycker jag verkar värd att testa!
imjoh
Kan det gå om man plockar innan frosten och fryser bären eller måste de frysa på grenarna?
imjoh
Nu har jag plockat mina havtornsbär. Grannen har besök från Piteå han tittade på mina bär och sa att de var perfekta att plocka, de hade blivit lite som tendens till genomskinliga i skalet. Han visdade hur han plockar, man pirkar loss dom ner i handen, ung så jag gör när jag plockar enbär. Tidsödande men enkelt, några fick plockas på vanligt sätt med fingrarna. Jag fick dryga två liter, känner mig rikast på stan. Tycker det var en bra första skörd.
Nu ska jag rensa sedan får jag se vad det blir av dom, tar gärna tips på vad som blir godast av er som brukar plocka.
Cilla
Bra tips! Jag plockade idag och funderar på var "pirkar" är. Att man snärtar på dem med ena handens pekfinger och har andra handen som en skål under?
imjoh
Ungefär så, med handen under som skål, går jättebra även till enbär, det brukar jag plocka så jag har till älgköttet.
Roggan
Jag träffade en odlare från Finland på en mässa. Han sa att det finns en "press" som man klämmer över bären på grenen och låter saften rinna ner i en hink. På så sätt slipper man problemet med varannanårsskörd om man klipper grenarna, som beskrivits tidigare i tråden. Jag har försökt att få tag på denna "press" i flera år nu men inte hittat den... sad.gif

Testa att koka kräm på saften. Helt underbart!
Dito Verde
Hej
Jag plockade 3 liter för två veckor sedan. Det var ca en femtedel av vad som fanns på mina buskar. Tänkte ta resten denna helgen. Men inte ett bär fanns kvar! Gissar att det nu finns några nöjda mätta fåglar i närheten.
Så vänta inte för länge med skörden...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon