Christa
Så här står det

Angående riskbeteenden angavs att man med sina stövlar kan föra med sig stora mängder maskägg. Det bedömdes att en person med generellt dålig handhygien löper större risk att smittas via hantering av sina stövlar än av att t.ex. äta bär från skogen.
Myosotis
Jaha, det var ju intressant. Blä vad olustigt det känns -cry-.gif
Christa
CITAT (Myosotis @ 24-08-2011, 15:53) *
Jaha, det var ju intressant. Blä vad olustigt det känns -cry-.gif

Ja vi borde verkligen protestera mot att de skall ta bort avmaskningstvånget.
Jubbe063
CITAT (Christa @ 24-08-2011, 15:57) *
Ja vi borde verkligen protestera mot att de skall ta bort avmaskningstvånget.

Ja, men framför allt borde man begränsa rådjurens spridning eftersom de är största boven i spridandet av fästingar, vilket i sin tur är en stor bov i spridandet av rävens dvärgbandmask. (OBS, med reservation för att jag förstått det hela fel med rådjuren)

För hur vi än gör så har vi redan parasiten i landet, vare sig vi vill eller ej.

KORRIGERING:

Tyckte det lät lite konstigt när jag skrev, visade sig att jag stavade fel på latinska namnet och kollade på en annan bandmask som har lite annorlunda livcykel där ägg från mellanvärden vandrar in i lus, loppa, fästing och sen för över ägg till ny värddjur.....

Dvärgbandmasken ska ju naturligtvis tillskrivas mus och sork som mellanvärd och i vissa fall människa som fått i sig ägg från parasiten.

Sorry, för mitt misstag, låter inlägget står kvar i alla fall eftersom jag redan fått svar på mitt orginalinlägg.
Christa
CITAT (Jubbe063 @ 24-08-2011, 16:56) *
Ja, men framför allt borde man begränsa rådjurens spridning eftersom de är största boven i spridandet av fästingar, vilket i sin tur är en stor bov i spridandet av rävens dvärgbandmask. (OBS, med reservation för att jag förstått det hela fel med rådjuren)

För hur vi än gör så har vi redan parasiten i landet, vare sig vi vill eller ej.

På vilket sätt menar du att rådjuren skulle ha med saken att göra?
Jubbe063
CITAT (Christa @ 24-08-2011, 17:01) *
På vilket sätt menar du att rådjuren skulle ha med saken att göra?

KORRIGERING:

Tyckte det lät lite konstigt när jag skrev, visade sig att jag stavade fel på latinska namnet och kollade på en annan bandmask som har lite annorlunda livcykel där ägg från mellanvärden vandrar in i lus, loppa, fästing och sen för över ägg till ny värddjur.....

Korrigerade mitt ursprungliga inlägg, så se där vad jag skrivit in mer för korrigering.

Böjer mig ödmjukt och erkänner mitt misstag, men nu tillrättat....
Gossen Ruda
Hur var det nu, det var väl bara 1 promille av alla undersökta rävar som var smittade. För att en hund skall smittas bör den ha ätit en smittad gnagare eller käkat rävskit. Jämför gärna med hur många människor som dödas i trafiken när det gäller smittorisken. Det blåser i glaset.
Jubbe063
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2011, 17:55) *
Hur var det nu, det var väl bara 1 promille av alla undersökta rävar som var smittade. För att en hund skall smittas bör den ha ätit en smittad gnagare eller käkat rävskit. Jämför gärna med hur många människor som dödas i trafiken när det gäller smittorisken. Det blåser i glaset.

Håller med, onödigt att måla fan på väggen (eller hur man nu säger). Men, trots det är det en angelägen fråga. Slopat krav på avmaskning innebär större risk att hundar och katter som är smittade kommer in i landet. Varför spä på med risk för fler infekterade djur som ökar riskten för att spridning ska ske.

För tar vi bort det här kravet kan vi ju lika gärna ta bort kraven rörande Rabies och alla andra sjukdommar som vi än så länge inte har i landet.
Gossen Ruda
CITAT (Jubbe063 @ 24-08-2011, 18:09) *
Håller med, onödigt att måla fan på väggen (eller hur man nu säger). Men, trots det är det en angelägen fråga. Slopat krav på avmaskning innebär större risk att hundar och katter som är smittade kommer in i landet. Varför spä på med risk för fler infekterade djur som ökar riskten för att spridning ska ske.

För tar vi bort det här kravet kan vi ju lika gärna ta bort kraven rörande Rabies och alla andra sjukdommar som vi än så länge inte har i landet.

Det var EU-kommisionen som tvingade Sverige att ta bort kravet. Vi kunde bara ha det så länge vi var smittofria och önskemålet att förhindra mer smitta hjälpte inte. man vill väl att vi skall ha det lika jävligt som på kontinenten.
*Stintan*
Det är ju fan att EU ska lägga sig i allting mad.gif
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 24-08-2011, 18:36) *
Det är ju fan att EU ska lägga sig i allting mad.gif

Jo, är det inte dvärgbandmask så är det vargjakten. rolleyes.gif
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2011, 17:55) *

Det är få rävar än så länge ja men valet står mellan att bekämpa parasiten nu eller att ge upp också låta den spridas ordentligt.

När det gäller risk så hörde jag att när man hittat TBE i Herrljungatrakten så fick folk så bråttom att vaccinera sig så vaccinet tog slut. Även där är risken att smittas låg. Det är också betydligt värre att bli smittad av rävbandmask än av TBE.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon