Eva i Skåne
Vill bara påminna er som inte åker till Stockholm på mässa att även Malmö har en. Jag har inte varit där förr, men jag har läst att den i år är dubbelt så stor som ifjol, men det säger mig alltså inte mycket. Dock kan det vara värt ett besök.
Jag ska gå dit imorgon middag.

PS. Ni med stjärnkort kan köpa biljetterna för 75:- (ord 110:-) på stjärncaféerna.
Annelie
Hej Eva,

Jag var där förra året och tyckte den var helt ok! Jag hoppas att det är själva trädgårdsdelen som de gjort dubbelt så stor för den var lite i snålaste laget tyckte jag... Håller tummarna för mer blommor och fler idérika trädgårdstips! smile.gif
vickeva
CITAT (Eva i Skåne @ 03-03-2004, 21:53)
Vill bara påminna er som inte åker till Stockholm på mässa att även Malmö har en. Jag har inte varit där förr, men jag har läst att den i år är dubbelt så stor som ifjol, men det säger mig alltså inte mycket. Dock kan det vara värt ett besök.
Jag ska gå dit imorgon middag.

PS. Ni med stjärnkort kan köpa biljetterna för 75:- (ord 110:-) på stjärncaféerna.

Vi tänkte också åka dit vid lunch i morgon... bra att stjärnkortet gäller, vet du var det finns stjärncafé?
Eva i Skåne
Jo, det ska vara trädgårdsdelen som fördubblats, smile.gif

Stjärncafé finns i Malmö på Stortorget och i Lund på Kyrkogatan.
vickeva
CITAT (Eva i Skåne @ 03-03-2004, 22:42)
Stjärncafé finns i Malmö på Stortorget och i Lund på Kyrkogatan.

Tack!!

Då ses vi i morgon då kanske...
Unn
Ni som åker i dag, snälla kan vi få en recension? Sevärdheter? Några klipp, kap och måsten att förbereda kontokortet på?
Sist jag var där, för tre år sedan, kändes trädgårdsdelen "sådär", men nu när ytan blivit större får man ju ge den en ny chans!
Tack för stjärnkortstipset,

Unn
vickeva
Hej
Har precis kommit därifrån, och har tyvärr inga särskilda tips att ge. Jag tycker att trädgårdsdelen var för liten, och att allt var ganska dyrt.
Eva i Skåne
Vill man köpa lökar och perennväxter kan man handla, men jag tycker inte det var billigt. (Jag kunde dock inte låta bli att köpa några dahlior wub.gif .)
Det kunde gärna varit ännu större med mer inspirationskällor och nya idéer.
Det ni måste titta på är de anläggningarna man skulle rösta fram en favorit av. Det var en som var överlägsen i mitt tycke. På håll såg det ut som marktäckande växter och det var det ju på sitt sätt, men det vara "bara" olika salladssorter. Så läckert det såg ut tongue.gif . Olika sorter, färgskiftningar, så fräscht och så mjukt det såg ut. Jag kände för att lägga på den gröna mattan biggrin.gif

Berätta gärna vilken ni tyckt bäst om. Det kan vara kul att jämföra intrycken. En gav mig mest känsla av kyrkogård, men den är kanske favorit för någon annan.
vickeva
Jag tyckte om den som hette Österlen. Där hade jag lust att sätta mig och bli sittandes..
Maria i Helsingborg
Så vad kom vi fram till - ska jag ta med mig mannen ner imorgon för att det ändå är värt pengarna (110:-/pers)? För en som i stort sett bara varit på centralstationen, biblioteket och i Limhamn - VAR är det? huh.gif
Unn
Maria, det är i mässhallarna i gamla saabfabriken, säger det dig något?

Hmm - inga vidare entusiastiska omdömen alltså. Men, man får väl hålla till godo med smulorna nu när man inte kommer iväg till stockholm *suck*

Unn
Maria i Helsingborg
Jag håller med, Unn.....jag hör inga champagnekorkar smälla i taket sad.gif
Och jag som hade sett fram emot detta så.

Via gulasidorna får jag fram; Malmömässan AB på väg ut mot "ribban", västra hamnen. Är det där? Hmm det ligger ju flera mässor i närheten på Stora Varvsgatan och på V. Varvsgatan.

Nope, SAAB-fabriken säger mig inget.....
Tack för hjälp, Unn smile.gif
ThomasJ
Här är en karta dit..

Och en länk till deras "hemsida";
http://www.hemochvilla.com/Ort.asp?id=477

//Thomas
Maria i Helsingborg
Strålande, Thomas. Tack! biggrin.gif
vickeva
Är du med i Villaägarna (heter det så?) så går man in två för 110. Kan vara bra att veta.
Eva i Skåne
Om du åker tåg från Hbg så stannar buss 15 utanför Centralen och går till mässan. När du kliver av vid hållplatsen som heter just Mässan så är det ingen risk att du missar var du ska bli av laugh.gif . Massor av folk, så det är bara att följa med svepet.
Maria i Helsingborg
Vad ni e goa och hjälpsamma! wub.gif
Men det blir nog bil imorgon.....om uti fall man skulle drabbas av shop-til-you-drop-skov tongue.gif
Men å andra sidan säger ni att det var dyrt så där. Då borde man kanske ta tåget istället och passa på att äta en god middag i storsta´n & dricka ett glas rött vin.......mmmmmm......... Hmm nu bidde det svårt! blink.gif
Unn
Tja, apropås Marias frestelse om ett glas rött tror jag nästan att jag hellre åkt direkt till krogen (på Möllan såklart) , än trängts med alla dem som stod i vägen på mässan idag...Att man aldrig lär sig! Man skulle ju naturligtvis ha varit där i torsdags eftersom alla andra också beger sig dit lör/sön...
ooch hur var det då, i jämförelse med sist jag var där?
Tjaaa....ytan som sades ha blivt dubbelt så stor på trädgårdsavdelningen upptogs, så som jag tyckte iaf, av utomhusspa, utomhusbubbelpool, utomhusjacuzzi, utomhusrelaxavdelning, utomhusbad, utomhusmassagewatertub...hmmm kan ha missat några varianter på bad också men jag tröttnade vid den med inbyggda högtalare för endast (_ironisk_ ) 179 000 kronor, eftersom det inte ingår som prio ett i min trädgård.
Behållningen var väl antagligen att (som vanligt) få sukta över classicums vackra produkter, å så köpte jag 10 kungsliljelökar för en hundring , fel årstid är det väl att köpa dem, men det var det enda jag kunde hitta som "tjänade in" det dyra inträdet...Å två impulsköp av clematis för 150:- , "in the green" , jag kan ju förvara dem på ett OK sätt i mitt kalla hus...(-undrar hur många villa-trädgårdsägare som kan det)
Inte en fröpåse i sikte på hela mässan...annars vore ju det kanske det bästa och mest säljande så här års??
Jag låter gnällig nu, och det är jag oxå! Jag misstänker att de som planerat den här mässan har missat det där med timing - lite senare och de hade fått fler utställare med ett bredare växtsortiment att visa upp än, som det var idag, julrosor... (120-140:-)
Ganska trött /Unn

PS. Jag tyckte om Kristianstads utställning - den med bara frodiga grönsaker- österlen var oxå fin. Nån "kyrkogård" såg jag inte, vilken var det?
Eva i Skåne
Det ante mig att helgen skulle bli trång med tanke på hur många där var redan i torsdags.
Fröer såg jag på ett ställe, så det fanns.
Jag kikade också på clematis, men jag tyckte det var för dyrt. Ja, inget var väl billigt vad jag kunde se.
"Kyrkogården" minns jag inte vem som stod för. Lite engelsk trädgård över den, den låg liksom inte ihopa med de fyra andra utan på andra sidan en gång. Förresten var det kanske den som hette Österlen unsure.gif . Ja ja, smaken är olika.
Maria i Helsingborg
För egen del så skrev jag, med er hjälp, ut karta och dagordning och under nogsam övervägan över den senare (det var mycket som inte var intressant för vårt hushåll) bestämde jag mig för att locka med mannen till PETAB utanför Rydebäck/Hbg/Skåne istället. 759 kronor kostade den lilla utflykten oss men OJ så trevligt spenderade pengar! laugh.gif

Det blev ändå råd med lite franskt och rött efteråt! Mmmm vilken fin lördag!! wub.gif
Eva i Skåne
Du fick säkert mer för pengarna Maria, än om du skulle lagt dem på resa och inträde för två, så det var nog inget dåligt val smile.gif .
Iza
Mässan i Malmö är tydligen inget att ha om man läser era inlägg, men hur är då den i Stockholm i början av april?
Eva i Skåne
Det får väl dom svara på som brukar åka dit, men de kanske inte läser denna länken som handlar om Malmö wink.gif .
Jag har aldrig varit där, men jag har läst många överväldigande ord på forumet, så jag tror den är en höjdare.
renate
Jag ska dit för första gången,Älvsjömässan alså i Stockholm,det blir spännande.Jag hoppas att träffa en del forumister där.Längre fram är det en träff på Botan i Göteborg,har jag möjlighet ska jag åker dit.Har bara 3 veckor kvar på jobbet,känns lite konstig nu när det närmar sig.
Hälsningar Renate
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon