Full version: lökrabatt?
rutae
har inte bestämt mig ,men funderar på att göra en plats för att sätta lökar , jag provar att söka på forumet men jag har aldrig någon tur att hitta crying.gif därför skriver jag en ny fråga direkt .. finns säkert massor att läsa whistling.gif ska det läggas grus som dränering ? kan jorden bestå av bl mellan sand och torv, har snart gödsel hemma går det att blanda till lökar nu -zon 6 eller är det bättre att sätta lökarna i en redan befintlig rabatt (tänkte på årstiden )
kerstin z5-6
Till viss mån beror det på vilken sorts lök det är, narcisser -påsk o pingstliljor kan sitta i tung lerjord utan speciella arr.bör dock planteras så snart man får dem gärna nu.Och de blir finare i lucker jord.
Tulpaner kan planteras hela september men återkommer sällan pga av sorterna är så hårt drivna.Man får en säsongs glädje av dem i alla fall.De som kan återkomma vill ha väldränerat en plats som tinar tidigt.

Lökar ska hinna rota sig innan hösten om de ska blomma bra, gödsel på toppen är aldrig dåligt.Mina allium planterade i fjol blev gigantiska pga att jag hade kodynga över, som jag la ovanpå jorden,både lite i höstas men mest i våras innan de kommit upp.
Liljor/liljelök vill ha bra med vatten när de växer och så lite som möjligt när de vilar/gäller fö många lökar.Det kan man ordna genom att göra en rabatt med lucker jord,där inget vatten blir stående,men där det finns nog med mull för att de inte ska torka ut för mkt på sommaren.
Allium likaså
Sammanfattningsvis mulljord men väldränerat och bra med ett ställe där tjälen släpper någorlunda fort, särskilt i höga zoner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon