sammy78
Hej !
Jag har ett litet 2 årigt äppelträd som jag satt från ett frö (discovery), som växer och mår bra.
Men nu undrar jag hur jag ska göra ... nu när det snart blir kallare väder osv.
Jag har äppelträdet i en rätt så stor kruka ... jag vill plantera ut trädet men inte riktigt än (kanske nästa år)
Förra hösten/vintern förvarade jag det lilla trädet inomhus... för det var så litet och skört ... men hur ska jag göra nu till hösten/vintern ?? nu när det växt till sig ?
Kan jag förvara det i mitt uterum (ej isolerat) eller ska jag förvara det inomhus denna gången också?
Hur gör jag sedan när jag vill plantera ut det ?? (så det klarar av vinter/höst).
Uppskattar alla svar/tips !
Samsara
För att det ska klara sig i krukan så måste den stå frostfritt, klä in krukan så det blir frostfritt eller ställ den i ett skyddat läge. Inomhus vet jag inte om det kan klara det, kan kanske bli för varmt?! Jag hade planterat ut det under våren och vattna rikligt under sommaren så den har chans att få igång rotsystemet till vintern. Under vintern kan du inte riktigt göra så jättemycket för att den ska klara en vinter mer än skydda den från kaniner med mera.
sammy78
CITAT (Samsara @ 24-08-2011, 22:33) *
För att det ska klara sig i krukan så måste den stå frostfritt, klä in krukan så det blir frostfritt eller ställ den i ett skyddat läge. Inomhus vet jag inte om det kan klara det, kan kanske bli för varmt?! Jag hade planterat ut det under våren och vattna rikligt under sommaren så den har chans att få igång rotsystemet till vintern. Under vintern kan du inte riktigt göra så jättemycket för att den ska klara en vinter mer än skydda den från kaniner med mera.

Tack för svar samsara smile.gif
Men hur ska jag göra nu då ?? jag har haft trädet ute i kruka hela sommaren... ska jag ställa den i mitt uterum (som ej är isolerat) och klä in krukan så gott det går ?? eller ??
För det är väl helt för sent att plantera ut det lilla trädet nu i slutet av augusti eller ??
*Stintan*
Jag hade chansat att gräva ner hela krukan i ett skyddat läge och så fixat nät runt så inga djur kan komma och gnaga. Sen plantera ut det där det ska stå i vår nångång. Bara se till att det inte blir för torrt.
Jan af Lisö
Discovery växer ju i Sverige så du borde kunna plantera trädet ute på friland nu, i synnerhet som du verkar bo i varma Skåne. Klarar trädet inte av skånska vintrar så är det ändå inget att ha.

Vad skall du göra sen, skall du ympa någon äkta sort i detta träd eller skall du chansa att det ger tillräckligt goda äpplen ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon