|
Margith
24-08-2011, 18:15
Jag har försökt att läsa både här och där, men jag är fortfarande bekymrad. Min man tycker att det här låter som en bra idé och vill han prova så OK, bara jag slipper Nu är det så att i det här huset är det jag som lagar middagen. Vad familjen äter andra tider på dygnet bryr jag mig inte om. Eftersom jag tror mig ha begripit att potatis, ris och pasta går bort, vad äter ni till kött-/fiskbiten? Jag kan nöja mig med en sallad, men kanske inte varje dag. Dessutom var ju rotfrukter inte "rätt" heller. Jag fattar inte hur ni får ihop en hel måltid. Eller äter ni helt enkelt kött/fisk och gräddsås och inget annat?
Meriona
24-08-2011, 18:18
Broccoli, blomkål, spenat, kål osv går att göra mycket gott av.
*Stintan*
24-08-2011, 18:37
Broccoli och blomkål är gott att göra gratäng eller mos av. Squash eller succini kan stekas i skivor. Här är en receptsida men det finns massor på nätet. http://www.lchfrecept.com/En till http://www.lchfrecept.com/LinkIndex.aspx
Anki på Öland
24-08-2011, 18:59
Svamp inte att förglömma! Stekt hackad zuchini + svamp stuvat med chreme fraishe och kryddat efter smak är jättegott!
MissLeia
24-08-2011, 19:06
Jag har mycket stekt/grillad halloumi till kött, annars sallad eller "spaghetti" av zuccini, gratänger av blomkål eller grönkål. Finns massor!
Förutom det som nämnts vill jag slå ett slag för keso. Funkar bra till köttbiten.
Paprika. Stekt i alla färger, Jättegott!
Margith
25-08-2011, 15:24
Nånting säger mig att min man väldigt snabbt kommer att sluta prata om LCHF Men tack för hjälpen, er kan man alltid lita på
Var inte säker på det - maten blir tråkigare men det är rysligt effektivt, och man mår väldigt bra av det.
Fast jag saknar bröd, och ibland får jag ett otroligt sug efter t.ex. våfflor med grädde och sylt.
mamamaggan
25-08-2011, 15:53
Principen är att man kan i stort sett äta alla grönsaker som växer ovan jord. Finns mycket gott.
Varför tror du inte att din man kommer att gilla LCHF ? Gillar han inte kött , fisk , fågel ?
Vill han t ex ha en god bearnaise till sitt kött så är det helt OK .
Kolla på länkarna som du gick av Stintan och så sök mera själv på nätet så hittar du säkert mycket användbart.
Gossen Ruda
25-08-2011, 16:01
Nygräddat bröd och färskpotatis gör livet värt att leva.
Anki på Öland
25-08-2011, 18:38
CITAT (Gossen Ruda @ 25-08-2011, 17:01)  Nygräddat bröd och färskpotatis gör livet värt att leva.  En smaksak... men jag tar ju hellre en god krämig brieost eller en tallrik färska hallon med vispgrädde.....
Gossen Ruda
25-08-2011, 19:26
CITAT (Anki på Öland @ 25-08-2011, 19:38)  En smaksak... men jag tar ju hellre en god krämig brieost eller en tallrik färska hallon med vispgrädde.....  Inte helt fel det heller.
Margith
25-08-2011, 20:00
CITAT (mamamaggan @ 25-08-2011, 16:53)  Principen är att man kan i stort sett äta alla grönsaker som växer ovan jord. Finns mycket gott. Varför tror du inte att din man kommer att gilla LCHF ? Gillar han inte kött , fisk , fågel ?
Vill han t ex ha en god bearnaise till sitt kött så är det helt OK . Kolla på länkarna som du gick av Stintan och så sök mera själv på nätet så hittar du säkert mycket användbart. Kött, fisk, fågel är inga större problem, det är grönsakerna som är problemet Idag gjorde jag risotto till middag. Korv, bacon och ris. Mannen tittade på maten och sa: hur var det nu med ris, ska jag verkligen äta det? Nej sa jag, ska du äta enligt LCHF ska du inte äta ris. Men de alternativ jag kunde komma på var stekt squash eller stuvad vitkål. Min man såg ut så här  och åt upp riset utan protester..... Själv tackar jag aldrig nej till en god krämig brieost eller grönsaker på längden och tvären, men jag vägrar att avstå från knäckebröd, potatis och surströmming
Gossen Ruda
25-08-2011, 20:07
CITAT (Margith @ 25-08-2011, 21:00)  Kött, fisk, fågel är inga större problem, det är grönsakerna som är problemet Idag gjorde jag risotto till middag. Korv, bacon och ris. Mannen tittade på maten och sa: hur var det nu med ris, ska jag verkligen äta det? Nej sa jag, ska du äta enligt LCHF ska du inte äta ris. Men de alternativ jag kunde komma på var stekt squash eller stuvad vitkål. Min man såg ut så här  och åt upp riset utan protester..... Själv tackar jag aldrig nej till en god krämig brieost eller grönsaker på längden och tvären, men jag vägrar att avstå från knäckebröd, potatis och surströmming  Det sista har jag inga problem med att avstå ifrån, jag håller helst långt avstånd till detta "födoämne".
merlin68
25-08-2011, 20:15
Hihi din man skulle nog dö av svält om han bodde hemma hos mig  Här serveras det lassvis med grönsaker dagligen och bara lite kyckling eller fisk till. Kött av fyrbenta djur äts inte alls. Hoppas du kan hitta en lösning åt både dig och honom. Måste vara jobbigt att laga mat , han kan ju inte bara äta köttet utan någon grönsak till  Kanske kan du "gömma" grönsakerna i någon krämig sås så slinker de ner lättare...Själv vägrar jag avstå från potatis och rotfrukter och så älskar jag frukt i alla former
*Stintan*
25-08-2011, 20:38
CITAT (Margith @ 25-08-2011, 21:00)  Kött, fisk, fågel är inga större problem, det är grönsakerna som är problemet Idag gjorde jag risotto till middag. Korv, bacon och ris. Mannen tittade på maten och sa: hur var det nu med ris, ska jag verkligen äta det? Nej sa jag, ska du äta enligt LCHF ska du inte äta ris. Men de alternativ jag kunde komma på var stekt squash eller stuvad vitkål. Min man såg ut så här  och åt upp riset utan protester..... Själv tackar jag aldrig nej till en god krämig brieost eller grönsaker på längden och tvären, men jag vägrar att avstå från knäckebröd, potatis och surströmming  Alltså med en så kinkig gubbe så hade jag slutat laga maten åt honom för länge sen. Funderar han på LCHF-kost så får han läsa på och lära sig laga maten själv. Allvarligt man kan inte begära att någon annan som inte vill äta LCHF ska fixa käket åt en!
mamamaggan
25-08-2011, 21:44
Håller med Stintan , är han så kräsen och dessutom vill att du ska hålla reda på vad han ska äta så skulle jag laga åt mig själv vad jag vill ha och så får han fixa till sig själv.
Om han ska äta LCHF eller inte måste ju han bestämma men varför vill han det ? Vill han gå ner i vikt så ska det ju till försakelser vad han än väljer att äta , han får väl jämföra olika metoder och se vilken han tror att han står ut med längst.
Han får kolla vilka grönsaker som är tillåtna coh se om det inte finns något han kan tänka sig.
LCHF är ett livsstilsval man gör mer än en bantningskur och har man börjat och känner hur bra man mår så vill man inte sluta.
Jag har provat en massa olika kurer och dieter sedan jag var 12 år och äntligen så funkar det. Jag har gått ner bra , går inte upp även om jag fuskar periodvis , och är aldrig hungrig.
Man får jämnare blodsocker genom att inte äta en massa kolhydrater och jag kan berätta att mitt blodfettsvärde ( kolesterolet ) gick ner ordentligt på kort tid när jag gick över till LCHF .
Se till att läsa på om LCHF och lova att ta det på allvar båda två .
*Stintan*
26-08-2011, 09:48
Här finns kostråd för LCHF och förslag på frukost, lunch och middag. http://www.kostdoktorn.se/mat#kostråd
Margith
26-08-2011, 14:27
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 10:48)  Här finns kostråd för LCHF och förslag på frukost, lunch och middag. http://www.kostdoktorn.se/mat#kostrådTack för den länken, den var jättebra!
*Stintan*
26-08-2011, 14:42
CITAT (Margith @ 26-08-2011, 15:27)  Tack för den länken, den var jättebra!  Ja det fanns ju massor där och man kunde klicka vidare både här och där och få mer info.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|