Full version: Beskära kastanj
Fotograf Johanna
Vad tycker ni om den här kastanjen? Jag funderar på att ta bort de nedre grenarna så att den får lite snyggare form och så att det blir lättare att klippa gräset runt den. Kan man göra det? I så fall när på året? Ska man använda såg eller yxa? Kanske sekatör till de klenare grenarna? Grenarna är 1-4 cm tjocka.

[attachment=64178:110824_3534.jpg]
Huggorm
Det gör du bäst i juli, augusti eller september, alltså just denna tid på året och helst skall du välja en torr dag. Absolut inte yxa, du skall försöka få så slät och fin yta som möjligt. Fintandad såg alltså, och du bör lägga snittet just utanför en grenkrage. Kolla där grenen sitter fast i stammen, det är som en "fog" runt där den sitter fast, och det är grenkragen. Kapa just utanför denna, så läker skadan fortast och snyggast. Och om det är långa och tunga grenar, så kapa i sektioner, så är risken för fläkningar mindre.
Fotograf Johanna
Tack! Ska göra det så fort det blir en torr dag då.
Cilla
Det viktigaste för att lägga bra, plana och korrekt lagda snitt är att man använder en trädsåg, dvs en med så kallad japansk tandning. Sådana sågar tar bara på drag. Finns i nästan varje trädgårdshandel.

Att lägga snitten rätt, dvs utanför grenkrage, är också bra att lära sig. Kolla in bilderna på http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm

Att stamma upp den här kastanjen kommer att ge den en bra form och en längre framtid, eftersoom den ser ut att ovanligt länge vilja behålla och utveckla grenar lågt. När de blir större och längre blir det en stor yta som man inte kan gå på i trädgården. Bättre lägga 100 små snitt i unga grenar än 1 stort snitt i en gammal gren. Bänta alltså inte med att ta bort dem till dess de blir grova!

En annan liten reflektion: Vad bra att ni lämnar gräset invid stammen och inte kör in i stammen med gräsklipparen. En variant på detta är att lägga lite större stenar runt om stammen, intill eller en liten bit utanför, så att risken för påkörningsskador minskar ytterligare. Stamskador på låg nivå förkortar livslängden på många träd.
Fotograf Johanna
[attachment=64223:kastanj.jpg]

Nu har jag sågat och jag tycker det blev ganska bra.

Cilla: Naturligtvis är jag rädd om mina träd, men ska jag vara ärlig så beror den där grästofsen mest på att det var så svårt att klippa gräset där under, men jag ska komma ihåg att inte köra för nära även nu när det går.
Mia i trädgården
Så bra det blev!

Bra jobbat!

Huggorm
Blev mycket bra!

Hästkastanj är extra känslig mot gräsklippare, eftersom den har ganska tunn och slät bark, inte den grova fårade som många andra lövträd får.

Vid motorvägspåfarten här nere har vägverket planterat ett antal ekar, som alla ser ganska fula ut. De gillade väll inte vårt klimat och inte att bli omplanterade när de var ganska stora, och har inte fått den skötsel som behövs för att de skall etablera sig riktigt. Men så fanns där också en ensam frösådd vildek, som växte friskt och snyggt, visserligen bara två meter hög men på sikt skulle den växa om de planterade. Men så var de där med gräsklipparen, och idioten körde emot och ringbarkade den enda friska eken så den stendog slap.gif
Cilla
Beskärningen i val av grenar och proportion ser mycket bra ut.

Lägg något runt stammen, t ex natursten, så att du ger trädet en chans att få lite ålder, det är det här trädet värt! Särskilt eftersom du också kommer att lyckas med fortsatt uppstamning!

Gräsklipparskador är en så vanlig orsak tilla att man måste ta ned träd långt i förtid att man som trädvårdare får lust att ibland hoppa över villastaket och lägga lite sten kring träds stammar! ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon