Hej
kan jag toppa mina fruktträd äpple, päron,plommon och körsbär vill inte ha dom så höga utan lagom höjd så man kan slänga ett nät över åtminstånde på körsbärsträdet, är det någon som vet?dessutom så tappade mitt persikoträd alla bladen mitt i sommaren och är nu helt kalt är det bara att såga ner och köpa nytt, stammen är sprucken på flera ställen och det "läcker" ut kåda.
jillan
*Stintan*
24-08-2011, 20:46
Hur stora och gamla är dom? Bilder vore bra.
Samsara
24-08-2011, 21:30
Det var ingen bra tid att klippa ett persikoträd mitt under sommaren. Lägg ut bilder så vi kan se träden, lite svårt att göra en bedömning utan bilder.
Om dina äpple- och päronträd är "vanliga", dvs starkväxande och du vill ha dem med stam och krona så är det en dålig variant i längden att försöka hålla dem mycket lägre än de är genetiskt byggda för att bli. Det går under några år men när träden väl börjar ge lite härlig frukt så kommer problem med en sådan beskärning, som t ex att all frukt skuggas av alla toppar soom träden ändå försöker skicka upp (de vill växa upp dit det finns mest ljus ocgh de är förutbestämda att sträva efter en viss storlek), det blir ohållbara konstruktioner att ha frukt på horisontella grenar. Träd som ständigt toppas och ändå ska växa som stamträd medd krona runt om spricker ofta när de bliir lite större.
Om de är mycket unga kan du ännu välja, t ex att ha dem som fristående spaljéer soom du håller i en helt annan form och storlek. Då håller det inte lika länge som om trädet växte mer naturligt, men det håller för att ge frukt på låg höjd under ganska många år.
För kärsbärsträd är toppning aldrig en bra idé. Kolla vad för sort du har, det kanske inte är en starkväxande sort. Är det en starkväxande sort (grundstam) får du så mycket körsbär att du i princip kan bjuda fåglar på 90% och ändå få så det räcker för en familj hela året. Eller så nätar du in en del av trädet som du vill ha fågelfri. Toppkapade körsbärsträd ger missbildningar i efterväxten som knappast någon tycker är förenligt med att ha vackra träd.
CITAT (Samsara @ 24-08-2011, 22:30)

Det var ingen bra tid att klippa ett persikoträd mitt under sommaren. Lägg ut bilder så vi kan se träden, lite svårt att göra en bedömning utan bilder.
hej läste du inte vad jag skrev om persikoträdet? att det tappade alla blad mitt i sommaren, inte att jag klippte det....de var förlusten av alla blad jag ville ha svar på ok?

jillan
Utan att veta mer vet man inte säkert, men om trädet var relativt ungt så är torka ett troligt skäl. I många delar av landet regnade det mycket lite under juli, och även försommaren var torr. Ett ungt fruktträd behöver 30-50 liter vatten i veckan under bladsäsongen, särskilt fram till och med juli.
Träd som får behålla bladmassa en del av sommaren klarar ofta ett tidigt bladfall, men om denna vinter blir lika sträng efter en lika blöt höst, och nästa sommar också får en lång torrperiod så har träd mycket mindre reserver för att klara det. Ju yngre träd, desto mindre lagrad reservenergi för att klara svårigheter.
Kådliknande flöde från små sprickor på persika är ett stressymptom, ofta orsakat av torka, ibland av hård beskärning, starka kvävegödsingar mm.
Beskärning, om man måste, av persika görs bäst i juli, augusti, september torra dagar. Lätta beskärningar gör sällan eller aldrig att träd fäller sina blad. På persika kan man se resultat av felbeskärningar som att enstaka grenar dör, eller det bildas kvastliknande skottbildning, eller gummiflöde från sprickor i stam eller grenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.