Full version: Frilands Hibiscus
Level6
Hej

Nu behöver jag verkligen hjälp. När jag fyllde år fick jag en liten planta av en frilands Hibiscus från Normandie. Den har stått kvar i krukan som jag fick den i, utomhus nu i sommar. Den har blommat, ca: 4-6 blommor, men nu börjar bladen se tråkiga ut. De "krullar ihopa" sig, eller viker sig nedåt i bladkanterna. Skall jag ta in den nu, vad/ hur vill den ha det i höst och vinter?

Jag har absolut inga "gröna fingrar" men vill gärna att min lilla planta skall överleva och bli stor så småningom. Därför ber jag nu om lättfattade råd om hur jag bäst övervintrar den.

Snälla någon, hjälp mig.
Erland
Om du har något svalt rum e.d. med en temperatur av 5-10 grader kan du ha den där över vintern. I annat fall t.ex. ett skafferi. När den fällt bladen och är i full vila gör det nog inget om den står mörkt.
theresen
beror på var och hur du bor. men det är ju en frilandshibiscus och då ska den stå på friland.

fick rådet för nån månad sen på en plantskola att man kan ha den i kruka på balkong och ställa upp den mot väggen över vintern, är du orolig så packa in krukan lite med bubbelplast eller tidningar och ställ på en frigolit bit. se upp med vattningen.

är den väldigt liten hade jag nog ställt den i ett riktigt svalt rum.

den övervintrar i rabatt i zon 1.

den ska tappa bladen lite senare på hösten men nu ska den blomma under sensommar och höst.
Alexander-VG-zon3
Vårplantering är att rekommendera får den bara skyddat och varmt läge klarar den sig till zon 3. Den tål några frostnätter i kruka på hösten.
Level6
Tack för alla era tips. Nu skall jag ut och gräva ner den i en rabatt (tror jag). Jag bor i Skåne så här bör den ju klara sig.

Nu kom jag ju förstås på en fråga till: Skall man klippa den någon gång, när och hur isf., eller sköter den sig själv?

Tacksam för att ni hjälpsamma människor finns
Alexander-VG-zon3
Som sagt rekommenderas vårplantering för att den ska klara vintern, dock bor man i zon 1 kan man plantera den på sensommaren-hösten. Varmt och bra läge i luckerjord. Bladen på mina har blivit fina i jord med lågt ph däremot behövs fortfarande luckerjord.

Det enda är att ta veck det som är dött efter vintern, dock blir den förstor kan den klippas på våren efter att frosten är förbi. Den blommar på ettåriga skott.
kerstinh
Jag skulle också gräva ner den om du bor i zon 1. Jag bor också i zon 1 och i någorlunda skyddat läge klarar den sig fint. Om den är liten skulle jag dock skydda den lite över vinter (med löv eller nåt) för säkerhets skull. Det tänkte jag iallafall göra med min. Den brukar inte behöva det, men jag flyttade den i våras, så nu får den bli lite mer ompysslad. Klippa behöver du inte göra mer än att ta bort döda grenar som någon påpekade. Sedan brukar jag klippa lite på våren så att den får en fin form (inte mycket, bara ifall det sticker ut någon lång gren åt något håll som ser konstig ut). Klipper lite i mitten också ibland för att solen ska komma in i busken, men då är min också runt 1,5 meter hög. Tror inte du behöver tänka på det på ett tag. ;-)
Den får förresten blad väldigt sent på våren, så du vet det och inte tror att den är död när den inte vaknar. ;-) Min brukar inte bli grön förrän i juni och nu efter flytten dröjde det nästan till juli tills den visade lite livstecken.
Level6
Tack för infon. Det var bra att jag fick veta att den kommer igång sent, hade nog kastat den annars.
Håll tummarna för min lilla planta smiley_small_hug.gif
MaudT
Fick en för några år sedan och visste inte att den var så ömtålig så jag planterade den i en rabatt, som dock har lite skyddat läge (Mälardalen zon 2-3) Den blommade vackert både första året och året efter, men efter vintern 2009-10 var den ganska ynklig och det blev inga blommor och knappt någon tillväxt. Vintern 2010 var heller inte nådig och den såg ut att ha frusit bort, men mot alla odds kvicknade den till och jag flyttade den till ett mer soligt ställe i rabatten. Den har tagit sig och vuxit men inte blommat i år heller. Att gräva upp den och placera den i en kruka är nog ingen lösning eftersom jag inte har någon lämplig frostfri plats. Får försöka ge den ett skyddande täcke av löv o hoppas på nästa år.
MaudT
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon