Rooney
Jag ska plantera någon klängväxt som är lättskött och även är fin när den inte blommar. Idag har vi humle och murgröna. Humlen är grön och fin i augusti och september, men är jobbig att klippa ner varje höst. Murgröna tycker jag om. Den är fin och grön året runt och kräver inte mycket skötsel. Har nu även köpt klätterrosor (Sympathie). rolleyes.gif
Jag har nu börjat snegla på klematis också. Hur ser klematis ut på hösten och vintern? Kräver den mycket skötsel? Finns det någon sort ni kan rekommendera som är fin och lättskött och som man inte måste beskära? Eller har ni något annat än klematis att rekommendera?
zaaritha
Har en gul alpklematis i stor urna, som klänger i ett klarbärsträd!
Fick nu se att de "ska" blomma på våren....
Kan jag ta in urnan i mjölkrummet, där vi har ca 8-10 +grader, vintertid?
Kajsa
Rooney, ser inte vilken zon du bor i men om du har rosen Sympathie och murgröna kan du inte bo i så kall zon ? Klematis är helt grön senare på hösten med fröställningar som kan vara dekorativt, att klippa ner en klematis på sen hösten är en baggis och tar en minut, riset får man ju slänga förstås. Det trevliga med sena klematis är att man får blommor i augusti när så mycket annat har blommat över i trädgården, rosorna tar en paus.

Titta i mitt album/klematis där finns många, tex Jackmanii Purpurea eller Happy Birthday, Emilia Plater som jag är så glad i och många många andra. Fördelen med sena klematis är att man slipper " skräpet " på vintern och att den börjar om nerifrån varje sommar.

zaaritha, har inte övervintrat någon tidig klematis inne men väl annat i rosväg och 8- 10 + grader är nog i varmaste laget, är rummet ljust fortsätter den väl och växer men det kanske är bättre än att den fryser bort ??
Är det en kär växt så chansa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon