|
Angeline
25-08-2011, 08:39
Jag la en mangokärna och 4 citronkärnor i jord för några veckor sen (lite sent egentligen kanske) med plastpåse med hål i över krukan, nu har det kommit ett skott från citronkärnorna och mangon och jag har ingen aning om hur jag ska ta hand om dom nu? Ska jag ta bort plastpåsen? Hur ska jag vattna? (Hålla joren fuktig som innan?) Vet inte vilket vädersträck jag har mina fönster mot, men jag bor litet och har alla blomfönster åt samma håll - jag ser solen gå upp till höger och har aldrig direkt sol i fönstrena, kanske endast en liten stund någon gång på kvällen men det är ytterst lite.
Behövs sollampa på vintern? Vart kan man i såfall köpa sån? Ös mig med tips!
KatteLatte
25-08-2011, 10:40
Mangon gillar iaf rätt hög luftfuktighet. Och sen verkar bladen tyvärr vara ömtåliga när de är små; har råkat bryta av både blad och gren på min.
Alexander-VG-zon3
25-08-2011, 17:51
Låter som du har norrläge då ?
Kanske inte det bästa för en citrus, dom gillar mycket ljus och värme åtminstone under tillväxtperioden, dock brukar försådda citrusar bli tåligare och den kanske anpassar sig bra.
Vill du kan du testa att ge den extraljus tända ca 16-18timmar per dygn.
Annars för en citron, låt den torka upp innan du vattnar igen. Ge den regelbundet med näring under vår-sommar-höst. Dom trivs bra i luckerjord med lägre ph.
Angeline
25-08-2011, 22:29
CITAT (flaxss @ 25-08-2011, 18:51)  Låter som du har norrläge då ?
Kanske inte det bästa för en citrus, dom gillar mycket ljus och värme åtminstone under tillväxtperioden, dock brukar försådda citrusar bli tåligare och den kanske anpassar sig bra.
Vill du kan du testa att ge den extraljus tända ca 16-18timmar per dygn.
Annars för en citron, låt den torka upp innan du vattnar igen. Ge den regelbundet med näring under vår-sommar-höst. Dom trivs bra i luckerjord med lägre ph. Vet du vart man kan köpa sollampa/växtljus som är någorlunda billig (max 200 :- om det går att få tag på det för det priset)? Och helst en sån man kan sätta i vanliga lampor så man inte behöver köpa en hel armatur, utan bara själva lampan.
CITAT (Angeline @ 25-08-2011, 23:29)  Vet du vart man kan köpa sollampa/växtljus som är någorlunda billig (max 200 :- om det går att få tag på det för det priset)? Och helst en sån man kan sätta i vanliga lampor så man inte behöver köpa en hel armatur, utan bara själva lampan. Lampor och lysrör är inte så dyra om du vet vad du ska ha. Du kan lätt komma undan med 30-40 kr per lampa. Det du ska titta efter är färgschemat som anges i Kelvin (K). 2000-3000K för blomkrukväxter, 5000K eller mer när du driver upp en växt eller för träd och buskar så som citroner och sånt. Finns lampor med 4000K också vilket är ju mittemellan. För citroner har jag läst att folk rekommenderar 6500K. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Lysror/Lysror-G131/ http://www.lampgrossen.se/product_info.php?products_id=343
Angeline
26-08-2011, 11:03
CITAT (Sainty @ 26-08-2011, 11:12)  Lampor och lysrör är inte så dyra om du vet vad du ska ha. Du kan lätt komma undan med 30-40 kr per lampa. Det du ska titta efter är färgschemat som anges i Kelvin (K). 2000-3000K för blomkrukväxter, 5000K eller mer när du driver upp en växt eller för träd och buskar så som citroner och sånt. Finns lampor med 4000K också vilket är ju mittemellan. För citroner har jag läst att folk rekommenderar 6500K. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Lysror/Lysror-G131/ http://www.lampgrossen.se/product_info.php?products_id=343Tack så jätte mycket. Ska åka till biltema idag och köpa ett rör på 6500K, blir spännande att se hur plantorna tar sig  Med ett rör på 6500K hur många timmar/dag ska de stå under lyset? Vill inte att de ska växa för snabbt utan få en rejäl stam så de inte är lika ömtåliga.
CITAT (Angeline @ 26-08-2011, 12:03)  Tack så jätte mycket. Ska åka till biltema idag och köpa ett rör på 6500K, blir spännande att se hur plantorna tar sig  Med ett rör på 6500K hur många timmar/dag ska de stå under lyset? Vill inte att de ska växa för snabbt utan få en rejäl stam så de inte är lika ömtåliga. 10 till 12 timmar ljus ska den ha per dag om den står inomhus. Läste att flaxss rekommenderar 16-18h, men det är nog överdrivet enligt min mening för ditt ändamål. Lampan ska förresten stå så nära växten som möjligt. Om du har ont om plats i lägenheten så bosnai:a dina växter. Det är jättelätt med citron. Att bonsai:a avokado är dock omöjligt, men det går att hålla den någorlunda liten. Kör du riktigt smått så kan du till och med ha dem i bokhyllan långt ifrån fönstret, för där i bokhyllan får ju ett eller två lysrör plats!  De flesta exotiska växter funkar för detta, min rekomendation är dessa nedan eftersom de är enormt enkla att sköta om och så ser de bra ut! Benjamin fikus (ta ett skott på närmaste vårdcentral eller nåt, de brukar alltid ha den här) Crasula ovata (samma, skitvanlig överallt. Du behöver bara ett blad! Granatäpple (smådyr frukt, men 80% av kärnorna gror)
Alexander-VG-zon3
26-08-2011, 18:48
Överdrivet eller ej så trivs mina citroner väldigt bra med det under tiden dom är inne, får stadig och knubbig tillväxt när det fungerar så bra som mina citroner visar så tipsar jag om det. Åtminstone bör det inte gå under 12timmar. http://www1.agric.gov.ab.ca/$departme.../all/webdoc1380http://extension.missouri.edu/publications...ub.aspx?P=G6515
Jo, men växter behöver lika mycket mörker som de behöver ljus (med vissa undantag). Detta för att kunna omvandla druvsockermolekyler till stärkelse eller cellulosa, alltså det som gör att växter blir kraftiga. Ultimata är alltså 12h ljus och 12h sömn. Minsta tiden med mörker som rekommenderas för att få välmående växter är 8h.
Har man svagt ljus så får man ju ha lampan på 14h, men då ger man mindre tid för växten att bygga upp sig samtidigt som det finns en stor risk att man slösar bort för mycket ljus - hinner inte växten att omvandla allt socker under natten så behöver den ju inte så mycket ljustid (effekten syns oftast som ljusare blad).
Då är det ju effektivare enligt min mening att bara att skaffa en lampa extra eller en starkare lampa för att öka ljuset vilket leder till färre timmar i ljuset, och så ökar man samtidigt nattproduktionen av stärkelse eller cellulosa då man ger växterna längre sömn.
Nu skrev jag också 10-12h för just Angeline. Köper hon 36 wattaren eller en lågenergilampa så blir det tillräckligt för hennes citron- och mangoplanta som hon fått upp från kärnor, det är jag övertygad om.
Alexander-VG-zon3
27-08-2011, 17:40
CITAT (Sainty @ 27-08-2011, 13:46)  Jo, men växter behöver lika mycket mörker som de behöver ljus (med vissa undantag). Detta för att kunna omvandla druvsockermolekyler till stärkelse eller cellulosa, alltså det som gör att växter blir kraftiga. Ultimata är alltså 12h ljus och 12h sömn. Minsta tiden med mörker som rekommenderas för att få välmående växter är 8h.
Har man svagt ljus så får man ju ha lampan på 14h, men då ger man mindre tid för växten att bygga upp sig samtidigt som det finns en stor risk att man slösar bort för mycket ljus - hinner inte växten att omvandla allt socker under natten så behöver den ju inte så mycket ljustid (effekten syns oftast som ljusare blad).
Då är det ju effektivare enligt min mening att bara att skaffa en lampa extra eller en starkare lampa för att öka ljuset vilket leder till färre timmar i ljuset, och så ökar man samtidigt nattproduktionen av stärkelse eller cellulosa då man ger växterna längre sömn.
Nu skrev jag också 10-12h för just Angeline. Köper hon 36 wattaren eller en lågenergilampa så blir det tillräckligt för hennes citron- och mangoplanta som hon fått upp från kärnor, det är jag övertygad om. lite offtopic blir det kanske nu. Läste på nätet att 18/8 användas bland annat av kommersiella odlare för att optimera tillväxt av bland annat Capsicum och även bland cannabis odlare så är det 18/6 och till blom 12/12 som verkar vara det som används förutom en del som test kör med 24timmar ljus . Citrus är en växt som blommar oberoende av ljustimmar och mörker men skulle antagligen klara sig lika bra med 12/12 som med 18/6 eller 16/8 eller 14/10. Och visst är det viktigt med rätt ljus och styrka. Ljustid och ljusmängd behövs för att att bygga upp stammar och blad, tillväxten sker i ljus och ljus och mörker är beroende av vandrar. Bevisligen så fungerar 18/6 alldeles utmärkt då jag själv har det så på vintern. Även 16/8 fungerar för mina växter. I mina länkar står det också att det fungerar. Varför jag tipsade om 16-18 timmar är att jag använder det och tycker det fungerar bättre än så som jag haft det tidigare dvs 12/12. Mina citroner (och citrusar) svara väl på det mer och stadigare tillväxt (kraftigare plantor). Trådskaparen kan ju testa och se vad som ger bäst för hennes plantor, dina länkar om lampor fungerar säkert bra (har inte läst). Så där har jag inte så mycket att skriva om utan det är bara detta jag svarar på när du tyckte mitt tips var överflödigt , själv använder jag kallvita lågenergi köpta hos http://www.lampion.se/ och dessa lysrör köpta hos http://www.pwss.se/product.php?productid=2...1716&page=1
Angeline
27-08-2011, 23:28
CITAT (Sainty @ 27-08-2011, 13:46)  Jo, men växter behöver lika mycket mörker som de behöver ljus (med vissa undantag). Detta för att kunna omvandla druvsockermolekyler till stärkelse eller cellulosa, alltså det som gör att växter blir kraftiga. Ultimata är alltså 12h ljus och 12h sömn. Minsta tiden med mörker som rekommenderas för att få välmående växter är 8h.
Nu skrev jag också 10-12h för just Angeline. Köper hon 36 wattaren eller en lågenergilampa så blir det tillräckligt för hennes citron- och mangoplanta som hon fått upp från kärnor, det är jag övertygad om. Jag köpte lysröret på biltema med 6500K, 18 watt, det kanske är för lite watt-antal eller spelar det ingen roll? Har ingen koll alls på det där... vad som spelar roll och inte... Jag börjar med att ha plantorna under ljus 12 timmar och ser hur det tar sig, mangon mår som fisken i vattnet under lampan, citronen verkar lite segare men det har kommit upp två skott till i alla fall!
Angeline
27-08-2011, 23:35
CITAT (Sainty @ 26-08-2011, 18:18)  10 till 12 timmar ljus ska den ha per dag om den står inomhus. Läste att flaxss rekommenderar 16-18h, men det är nog överdrivet enligt min mening för ditt ändamål. Lampan ska förresten stå så nära växten som möjligt. Om du har ont om plats i lägenheten så bosnai:a dina växter. Det är jättelätt med citron. Att bonsai:a avokado är dock omöjligt, men det går att hålla den någorlunda liten. Kör du riktigt smått så kan du till och med ha dem i bokhyllan långt ifrån fönstret, för där i bokhyllan får ju ett eller två lysrör plats!  De flesta exotiska växter funkar för detta, min rekomendation är dessa nedan eftersom de är enormt enkla att sköta om och så ser de bra ut! Benjamin fikus (ta ett skott på närmaste vårdcentral eller nåt, de brukar alltid ha den här) Crasula ovata (samma, skitvanlig överallt. Du behöver bara ett blad! Granatäpple (smådyr frukt, men 80% av kärnorna gror) Vad menas exakt med "bonsai:a"? Benjamin fikus har jag haft förut och tyckte den såg så tråkig ut, men bonsai versionen var ju riktigt snygg! En Crasula ovata i bonsai version skulle jag inte tacka nej till att ha hemma.
Att bonsai:a en växt innebär egentligen fördvärgning, dvs att hämma tillväxten och hålla den i den storlek du vill ha den i. Efter en längre tid kommer växten att se ut som ett träd eller buske i miniatyr. I många fall behöver det inte vara så avancerat som bonsai brukar marknadsföras, det räcker ju faktiskt med en sån här klippning också, eller en sån här, för att det ska bli snygg. Gäller bara att hålla reda på rötternas storlek och kronan, dvs trimma dem varje år eller efter behov. Det är allt
Hej bonsai träd , den träd som kan plantera i kruka och grönskar blir små på grund att man beskära rötter på första 3- 4 år nästan två gångar på år så krona blir små också.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|