Full version: surkörsbär
Pia L
Maken tog ett rotskott från något han trodde var söta goda körsbär, så var nu inte fallet då ympen sitter på ett surkörsbär.
Trädet är vackert när det blommar och ger massor av bär, men finns det något man kan göra med dessa?
ingrids
Det bästa körsbäret för sylt och saft enligt mig! Går också utmärkt att göra körsbärspaj på, har testat "the american way" och gjort pajen på färdig körsbärssylt - jättemumsigt.
Pia L
Tack för svar, då ska jag genast rädda skörden från fåglarna som insett att bären är mogna nu :-)
Jultorpet
Spottsoppa mmmm, gott, längesedan man åt det!
mamamaggan
Jag gjorde likör på mina , blev jättebra.
Pia L
Jag måste ju erkänna att jag rynkade på näsan åt "spottsoppan" och funderade på vad det egentligen skulle stå, men så googlade jag och det hette ju så :-)
Likör är ju inte heller helt fel att göra, tack för tipsen så att jag hann ta vara på bären innan fåglarna rensat klart.
Men att äta dom direkt nyplockade är näst intill omöjligt, surt som bara den....öronen krullar sig :-)
mamamaggan
Ja inte är de goda naturella .

När jag silat äv min likör så fick jag ju spritindränkta bär kvar. De sparade jag i en glasburk i kylen och använde till att smaksätta bakverk med. Bären höll sig i flera år , så släng inte bort dem !
Pia L
Tack för tipset mamamaggan :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon