EKLO
Hej,

Bönskörden går över alla förväntningar och erfarenheter - det är så mycket, jag har gett bort så mycket, det kommer nytt så mycket ... nu har jag just plockat in en jättebalja full igen. Det tycks aldrig ta slut (det är neckakönig, störvaxbönda, ngt slags grön störbrytböna och en låg lila)

Vad göra? Jag brukar ha lite lättkokta bönor till kötträtter och sådär, skivar kanske ner lite bönor i vissa grytor... men jag behöver fler pigga idéer, för det här blir mig nästan övermäktigt, och man vill ju inte slänga....

Alltså: Hjälp (och oj vilket trivsamt problem, ber jag ändå att få understryka att jag eg. förstås tycker)

alla goda tips mottages tacksammast! Helst kvickt, innan jag tappar modet!
Piccante
jag har frysen full o vill också komma på något annat att göra....
ingrids
Inte testat själv på just störbönor men det brukar ofta funka att göra puré av grönsaksöverflöd och reda soppor och grytor med, blanda i potatismos eller se om man kan göra mos av på egen hand. Om vi nu är inne på puréer kan en möjlighet vara att göra en grönsakspaté, kan kryddas på olika sätt och med ost och ägg blir det matigt och mumsigt. Funkar även bra på smörgås. Hurvida det skulle gå att göra biffar på störbönor låter jag vara osagt, men annars är bönbiffar med en kryddig sås gott. Kan vara värt att testa med ägg och ströbröd som stabilisatorer.
merlin68
Här kommer lite enkla recept om du inte vill att störbönorna blockerar frysen vintern lång giggle.gif

Mjölksyrade bönor:

2,5kg störbönor (vaxbönor/haricot vert)
60g salt

Koka bönorna i lättsaltat vatten ca 3-4 minuter. Kyl ner bönorna snabbt isvatten så de behåller spänsten och sila bort vattnet. Sedan tar du en kruka av stengods (höganäskruka) och varvar bönorna med saltet. Tryck hård så att det bildas en "lag" men mosar inte bönorna wink.gif. Lägg en linneduk ovanpå bönorna och tyng ner duken med en sten eller någonting annat som är tungt. Klara att ätas efter en månad. Förvara svalt och byt ut linneduken med några veckors mellanrum så håller sig bönorna fräscha i månader:).

Du kan även koka in bönorna i enbart vatten:

lägg bönorna (tvättade och skurna i lagom bitar) i glas med skruvlock. Fyll vatten tills glasen nästan är fulla (vattnet ska täcka bönorna). Ställ glasen (med locken påwink.gif) i en djup ugnform som du fyller med några cm vatten. Ställ de ugnen som ej ska vara förvärmd och koka in bönorna i ca 1,5 timmar i 100grader. Håller i minst två år som konserv i vanlig rumstemperatur men ännu längre om de står hyfsat svalt. Obs: man kan koka in nästan all frukt och grönt på detta sätt tummenupp.gif

Torkade störbönor gör jag varje år. Lika enkelt som det låter:) Trä bönorna på en tråd och torka biggrin.gif Innan du tillagar dem ska de ligga i vatten i ca 12 timmar. Jättegott!
Peztis
Jag har inte testat med bönor men jag slår numer ett slag för att konservera frukt, svamp och grönsaker!

Frysen är full med annat , torkning tar tid både vid torkningen och vid tillagningen (kräver planering). Det är ju super att gå ned i skafferiet och välja vad man vill ha och bara vrida på locket som säger "KLICK" och sedan använda det som man vill!

Fast det är klart, då är ju fördelen om man har ett svalare skafferi någonstans.
EKLO
Varmt tack för alla bra svar!

Merlin, jag som inte har våg, kan man "höfta" lite när det gäller proportionerna på mjölksyrningen, eller är det jätteviktigt att det blir exakt mängd salt till rätt mängd bönor?
merlin68
CITAT (EKLO @ 28-08-2011, 09:08) *
Varmt tack för alla bra svar!

Merlin, jag som inte har våg, kan man "höfta" lite när det gäller proportionerna på mjölksyrningen, eller är det jätteviktigt att det blir exakt mängd salt till rätt mängd bönor?

Du kan höfta yes.gif Jag är inte så noga själv och det går hur bra som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon