Anna-Karin C
Ska sätta Irma och Anna vid en LITEN uteplats hade jag tänkt men det skulle vara bra om jag visste ungefär hur stora de kan bli i zon 4-5. Höjd och bredd.
Ni som har dem, har de frusit ner något?
Eller någon ytterligare kommentar vore trevligt!

De kommer att ha sol drygt halva dagen sydvästläge. Tänkte sätta ett varsitt armeringsjärnstorn som de får lite stöd av.

Anna-Karin
Kajsa
Båda är zon 5 rosor ! Jag har dom i zon 3 - 4 och här fryser dom inte något alls normalt. Irma blir större än Anna, Anna är svårare, kan få mer sjukdomar är min erfarenhet. Irma kan bli 3 m här så säkert får du upp den 2 m och skulle dom frysa tillbaka någon svår vinter blommar dom på nya grenar senare. Irma har stora taggar men är annars mest frisk. Balder/Balsgårdsros är annars en hårding, den har aldrig frusit och jag har fått klippa tillbaka både Irma och Balder, dom har växtkraft.

Du kan se bilder i mitt album/Klätterrosor !
Anna-Karin C
Tack Kajsa!

Då planterar jag dem i varsitt hörn på mitt nya däck smile.gif, har snickrat ett litet däck med tre hål för planteringar. I två hörn har jag tänkt mig Irma och Anna. Sen har jag ett hörn kvar. Där väljer jag mellan Macys pride och Climbing bonica. Vilken skulle ni välja att plantera mellan de två.
Det är ca en meter mellan hålen.
Hade tänkt att de ska få lite stöd av ett armeringsjärnstorn.

Sydvästläge
Inte speciellt skyddat
Blir mycket snö där på vintern
Kajsa
Jag skulle valt en klematis istället, en sen storblommig eller en viticella, det kan bli väl trångt där för en klätterros. Välj inga tidiga stor blommiga klematis det är för kall zon. Titta i mitt album/Klematis där finns en massa men kanske Jackmanii Purpurea eller Happy Birthday någon riktigt blå. Dom sena klipps sedan ner i okt. och börjar om varje år och stör då inte rosornas huvudflor.

Bonica Cl blir en stor ros och den frös ner hos mig de två sista vintrarna och börjar hämta sig nu.
Blir också yvig med många grenar

Macy´s Pride är rotäkta men dom är inte särskilt tuffa ändå, blir som en modern buskros

ca 1.20 - 1.5 m mycket frisk och vacker, tror det är zon 4 den skulle få plats men ev fryser den hårt varje vinter ?
Anna-Karin C
Ok, bra kommentarer. Det kan nog bli för mycket med tre klättrare (om de nu växer bra och blir lite stora smile.gif Som jag hoppas.

Jag är sugen på att ha Macys pride där för den ser så fin ut och det är på framsidan alldeles vid ytterdörren och då skulle man ju se den varje gång man går in och ut. Jag tror jag ska testa den där. Annars har jag en kulle på baksidan där det är lite mer skyddat och den skulle kanske må bättre där..

Blir det för mycket med en clematis tillsammans med macys pride? Den skuggar kanske för mycket.

Tänk att jag inte ens tänkt på Clematis. Det är ju en jättebra ide! thanks.gif
Kajsa
Har du lite bredd och bra jord kan du ha Macy´s Pride framför, köp gärna 50 l rosjord till klematis, den där på påse då kommer den trivas, den ska ha hela påsen själv, stora gropar. Klematis vill ha lite skugga vid fötterna.
Viticella sorterna kan bli riktigt stora så välj då hellre sena stor blommiga grupp 3, dom blir mera lagom stora 2 - 3 m och blommar i slutet av juli- augusti när rosorna tar en paus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon