Full version: GURKA
kryddbruden
Hej!
Gurkfråga wink.gif Gurkplantor man har i växthus ska själva gurkan bli lika stor som de man köper?
Har ett provisoriskt växthus just nu i byggplast. kan det vara för lite värme som gör att de blir inte så stora?
eller är man för snabb att plocka loss dem. gurkan på bilden tog jag loss när den var nästan dubblet så stor.

[attachment=64186:gurka.JPG]
KatteLatte
Beror ju på sort, förståss. Mina blir störe än de man köper. giggle.gif Men det är första säsongen med växthus för min del; är litet osäker på när ma skall ta dom. Då de är glansiga i skalet? Men det ser ju din på bilden ut att vara.
Jultorpet
Som redan är sagt, det beror på vilken sort du odlar. Det finns både de som blir längre än i affären och de sorter som blir kortare. Den minsta sorten slanggurka jag odlar i år blir ca 18-20 cm långa. Det kan förstås också bero lite på hur plantorna mår.

Man brukar plocka dom när de fyllt ut toppen, dvs när den spetsiga toppen har blivit rundad. Det kan dock bli lite problem med det ibland. De senaste gurkorna jag skördat har inte velat bli runda, de har varit som förkrympta i toppen och har inte blivit tjock alls. Antagligen något som inte har varit riktigt som det ska för plantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon