Full version: Tvättsvamp?
Maggan H
Igår fann vi ett bestånd med blomkålsstora fingersvampsliknande svampar, men kan inte hitta vad den heter, jag har aldrig sett dem förut. Vet ni?
Bild lite längre ner på denna sida!
*Stintan*
En höggul fingersvamp, en bra svamp att blanda med andra svampar. I min bok är den 2-stjärnig.
Maggan H
Tack stintan!
Lokan
Hmmm.... Jag skulle nog aldrig sätta den i grytan....
Finns massor av olika fingersvampar och att bestämma dom är svårt! Oftast är mikroskopering enda sättet.
Du kan ju pröva sätta in bilden på Svampguiden och se om någon vet!
Gossen Ruda
Jag gjorde en koll i floran på släktet Clavaria och jag får det till C. flava, dvs höggul fingersvamp. Ingen av arterna verkar heller vara giftig, några är bara oätliga.
Tikka
Kan kanske vara lite känsligt men i all väl mening. Man frångår mer o mer att benämna svampar med stjärnor idag när man läser nyare svamp böcker. Kan tipsa om Nya Svampboken den är uppdaterad o bra.
Det gjordes en revidering av svampar i mitten av 80 talet om jag minns rätt, så böcker fram till mitten av 80 talet kan vara lite luriga idag med vad man kan äta o inte äta.
Maggan H
Ja, jag ska inte proväta den, undrade bara vad det var, den liknar ju verkligen en tvättsvamp! smile.gif
Tikka
Jamen visst gör den smile.gif
*Stintan*
CITAT (Tikka @ 25-08-2011, 21:34) *
Kan kanske vara lite känsligt men i all väl mening. Man frångår mer o mer att benämna svampar med stjärnor idag när man läser nyare svamp böcker. Kan tipsa om Nya Svampboken den är uppdaterad o bra.
Det gjordes en revidering av svampar i mitten av 80 talet om jag minns rätt, så böcker fram till mitten av 80 talet kan vara lite luriga idag med vad man kan äta o inte äta.

Jo jag vet men så gammal är faktiskt inte min svampbok. Dessutom har jag trots icke dagsaktuell svampbok (2005) rätt bra svampkunskaper. Jag skulle inte påstå att en svamp är ätlig om jag inte var tvärsäker. Dessutom litar jag på Bosse Nylén, en av våra mest kända mykologer, som jag gått flera kurser för. Vet också att just de gula fingersvamparna ifrågasätts numera.

Självklart ska ingen äta svampar man inte själv är säker på är ätlig!
Gossen Ruda
Rent principiellt tycker jag att det är märkligt om arter som är så närbesläktade att de är svåra att skilja på skulle innehålla både giftiga och ätliga. Inte för att jag ifrågasätter rönen men det känns märkligt. Nu är svampriket lite lurigt har jag förstått där artbegreppet är lite flytande och svårtolkat fast med DNA-analys borde det gå lättare. Svamparna vi ser och äter är ju bara en liten del av hela organismen.
amaira
CITAT (*Stintan* @ 25-08-2011, 22:12) *
Självklart ska ingen äta svampar man inte själv är säker på är ätlig!

Absolut! Självklart! Det kan finnas verkligt farliga och lömska cellgifter hos några av svamparna, som man visserligen kanske överlever vid snabb behandling, men får gå på dialys resten av livet.

Själv håller jag mig respektfullt borta från fingersvamparna, även fast inga farliga arter finns här. "Giftiga" kan betydda så mycket, i det här fallet med fingersvamparna, betyder det snarast "matförgiftningsrisk" med eventuella kräkningar och diarre. Ingen dör.

Om just den här skulle nog Bosse säga "Ät om du vill". Han brukar säga så om den höggula fingersvampen (till min stora förskäckelse).

De flesta giftiga fingersvampar är små, möjligtvis kan den förväxlas med lömsk fingersvamp som växer i annorlunda miljö samt går mer i rosa. Magbesvär kan bli följden av förtäring, inte döden.

Lör - sön, 10 - 11 september i Scoutstugan intill Maskbacken (nära Jungfrusund-Slagsta-färjan) blir årets SVAMPUTSTÄLLNING med Bosse Nylén och Mälaröarnas Naturskyddsförening som arrangör. Välkkomna alla som vill!! Bosse är som sagt oerhört kunnig! Ta med egna svampar för bestämning.

Om du kommer Stintan, så säg hej åt mig biggrin.gif Anne-Marie.
malcolm
Gul fingersvamp är en av mina favoriter och jag har både plockat och ätit sådan många gånger.
*Stintan*
Det hade varit kul Anne-Marie men jag bor ju inte kvar ute på öarna och har just nu inga planer på att åka upp.

Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 26-08-2011, 11:24) *
Gul fingersvamp är en av mina favoriter och jag har både plockat och ätit sådan många gånger.

Du är mao nästan förgiftad. biggrin.gif
amaira
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 11:29) *
Det hade varit kul Anne-Marie men jag bor ju inte kvar ute på öarna och har just nu inga planer på att åka upp.

Okej. Hälsa de fina hönsen från mig. wub.gif
(såg på din hemsida)
*Stintan*
CITAT (amaira @ 26-08-2011, 13:30) *
Okej. Hälsa de fina hönsen från mig. wub.gif
(såg på din hemsida)

hum det måste varit nån annans hemsida för jag har inga höns fast jag gillar såna och har haft förr giggle.gif
amaira
confused.gif Jaha ... undrar vems fina höns jag tittade på. Men nu har jag kapat tråden, ber om ursäkt med en dagsfärsk stolt fjällskivling.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon