Full version: Azalea
mamamaggan
Fick en stor fin azalea i julas . Den har ,otroligt nog ,varit fin ända tills nu.

Nu tappar den mer och mer blad och ser inte rolig ut. Börjar bli kal nertill med lite nya blad i topparna.

Någon som har tips vad jag ska göra ? Sätta om den ?Ska den då ha rododrendonjord ?
mamamaggan
Ingen som kan ge tips om vad jag kan göra ?
Bassam
Hej

Den fattas ljus på den här tiden , du kan öka ljus genom att beskära bra för att öppna vägen till sol och ljus kommer inne och ner.

H.Bassam
Alexander-VG-zon3
Hur står den och hur sköter du den ?
mamamaggan
Den har stått på samma plats hela tiden, i inre kanten av min inbyggda balkong som har växthusmiljö där det som lägst blir 15 grader på vintern .

Har hela tiden gett den en liten skvätt vatten i botten på ytterkrukan i stort sett varje dag om den inte varit fuktig .
Alexander-VG-zon3
Dom vill ju gärna ha det kallare än så på vintern, och trivs även under sommaren i ganska svaltemperatur. Kan annars vara att den vill ha det svalare ?

Hur ser rötterna ut ?
Om rötterna inte mår bra kan den ha svårt att ta upp vatten och därmed är det som orsakar bladfall. Den har ju mått bra innan och så nu bladfall tycker det är knepigt att komma på vad som hänt, dock efter man haft dom ett tag brukar dom fälla dom gamla bladen och sedan kommer nytt.

Jag hade två st inne azaleor i några år som trivdes jätte bra och blommade fantastiskt varje år. Som också utan ändring eller förvarning bara tappade blad och dog.
mamamaggan
Jag har inte kollat rötterna men tror att jag ska prova att sätta om den.

Vill den ha rododrendonjord kanske ?

Bassam
Hej

Det är naturligt att växter tappar blad ibland på grund på dåliga miljö som de har så de offra först på gamla blad .

Obs

Man ska se vad är fel som står och försöka växa den .

Obs

Om vi ser på växter som tappar blad på hösten för att de ska spara näring och blir starkare mot lite ljus och kalt man kan lära sig mycket från naturen.

H.Bassam
mamamaggan
Nu har vi satt om den.

Ska ta vara på tipset om ljus också. Den ska få stå under lysröret ett tag så får vi se om den blir bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon