Cilla
Hej!
Nu börjar ju snart landets pomologer, fruktkännare, att ta sig ut i handelsträdgårdarna för att hjälpa till med sortbestämning av trädgårdsägarens frukt!

Vore roligt att se en samling av de ställen och datum som ni känner till ska ha sortbestämning. Här de jag känner till!

10-11 september, Ulriksdals Slottsträdgårdar, Solna utanför Stockholm. Man bör ha med sig 3 st frukter. Pomologiska sällskapet sortbestämmer. Den 11/9 också föredrag om fruktträdvård av mig.

Skansen i Stockholm har ju också sin stora äppelutställning någon gång närmaste veckorna, liksom Rosendals trädgårdar.
Mia i trädgården
Så här ser det ut i Göteborg, Botaniska

Lördag 24 september – 2 oktober kl 12-16
ÄPPLEN, PÄRON, PLOMMON
Utställning i Stolpboden. Frukt i våra trädgårdar. Sortbestämning och rådgivning. För bestämning tag med 4 välutvecklade frukter av var sort. Avgift. 20 kr/sort.

wink.gif
Cilla
Kul Mia! Vilka är det som sortbestämmer päron och plommon hos er?
Mia i trädgården
Hej
Jag vet inte faktiskt. Jag tror att Rolf Eskilsson från Fjärrås brukar var där och identifiera äpplen, men jag vet inte om han även gör päron och plommon. Jag har aldrig varit där, vore kul att se.

Jag har däremot varit hemma hos Rolf och ympat och tittat på alla hans träd, verkligen kul för en trädnörd som jag wink.gif Himla trevlig och kunnig man som gärna delar med sig av sin kunskap!
buffy
Så här är det Helsingborg, på Fredriksdal:

24 september - 2 oktober - Frukt!

En kärnfull utställning med flera hundra äpple- och päronsorter, både nya och gamla, svenska och utländska. En mustig upplevelse av färger, former och dofter. Sortbestämning och rådgivning dagligen kl. 12-15.
Plats: Södra herrgårdsflygeln
Klint
Ingen som känner till nån aktivitet i närheten av metropolen Bengtsfors??
Cilla
Äppeldagar i Hallstahammar:

ÄPPELDAG I HALLSTAHAMMAR
Vid vår egen fruktodling i Hallstahammar (Sveriges största ekologiska!) är skörden i full gång. Den 17:e september mellan kl 11 och 15 är det öppet hus med fruktförsäljning, rundvandring och föreläsning om ekologisk fruktodling på programmet. Enklare förtäring finns att köpa.
Gemensam buss avgår från Cityterminalen i Stockholm kl 9 och är tillbaka ca kl 17. Kostnad för bussresan: 250 kr. Anmäl dig senast 12 september på info@ekoladan.se. Tar du dig till fruktodlingen på egen hand kostar det förstås ingenting. Hör av dig till info@ekoladan.se eller 08-554 810 80 för vägbeskrivning. Ta med några vänner och kom.
Varmt välkommen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon