Full version: Bouganvilla
Gröna mormor
Jag köpten en klängbouganvilla förra våren och den blommade fint. På hösten såg den lite för ranglig ut så jag klippte ner den rejält. I våras ställde jag ut den på ett varmt, skyddat, soligt läge och den har vuxit rejält, men där är inte tillstymmelse till blommor. Varför?
Ugglemormor
Det var ju synd med din blomma. Kom på att ifall du klipte för mycket så kanske den behöver skjuta ut fler grenar under vintern inne och att du tar ut den till sommarvärmen ute i nästa sommar.

Jag har en röd sådan, som var rätt så stor förra vintern och den började skjuta nya skott så det räckte inte med pinnar, utan jag skaffade olika blomstöd och nu har den varit i växthuset hela sommaren.

Denna är endast 3 år gammal, så jag blev väldigt glad när de första blommorna visade sig i våras. Nu har jag ett beskymmer ---- den är så himla stor att kan knappast ta in den i rummet längre. Jag mätte höjden och den är 1.7m och den är så vid att 2 st når inte runt om den. ..... confused.gif

Min var även spinkig och tråkig innan den började dela på sig och innan den första blomningen nu i sommar.
En del tyckte att jag skulle klippt ner den då, och andra skrev att vänta och se.

Synd att jag inte kan få en bild av den med här, men jag hoppas att du förstår att det finns hopp också för din. Kan inte ge mer råd för att vänta till nästa sommar. UJag har också en liten planta m gula blommor på gång och den växer, men några blommor blir det inte i år.
Lycka till! tummenupp.gif
Gröna mormor
Tack Ugglemormor, då skall jag vänta till nästa år. Min svärmor hade en jättefin bouganvilla på sin inglasade balkong. Hon klippte den varje år och den blommade villigt varje år.
Ugglemormor
Gör så och klip inte för mycket på den nästa gång. Ett bra klätterställning vore bra, det finns fina till innebruk.
Sedan får du se hur det blir nästa sommar, men börja ge gödsel till den som till andra inneväxter i god tid innan den ska ut.
Det ska nog gå bra, dessa exotiska växter vehöver lite mer tålamod.
mamamaggan
Klippte ner min förra året p g a att den blev så kal nertill. Den har växt till sig bra och började blomma för några veckor sedan.

Min står i växthusmiljö , har klättrat upp i taket och nu växer den vidare alldeles under taket. Blommar finare än någonsin. Har inte gjort något speciellt med den utom att den blev omplanterad i våras och så har den fått gödning varje vecka.

Ugglemormor
När vi skulle byta till större ställning så bröts det av en lång och välgrenad del av den så det blidde ett hål på den, men jag vände den mot annat håll i växthuset och nu är den igenvuxen som ingenting hade hänt.
Det kala nertill har blivit mindre kal, den skjuter nya skott där också där nere så nu ser man inte den kala biten.
Min vill också upp till taket, men har inte släppt iväg den, men den söker sig till amplar och andra ställen, så jag måste snarast ta ut den och skaffa ordentliga stöd åt den.
Men va taggig den är!!!! ranting.gif ingen närkontakt med den inte.......

Men den stäcker ju sig åt alla håll, så jag har inte än kommit på hur ställningen bör se ut. Även att de hängande och blommande grenar är så fina just nu, men ska se till nästa sommar om jag gallrar i den.
Men den är så vacker som den är trots sina långa taggar. ---- flirting.gif
Gröna mormor
Jag har inget växthus utan måste ta in den när det börjar bli kallt. Då får jag väl plantera om den i en golvkruka och ha den på golvet om den nu växer så mycket smile.gif
Ugglemormor
Du ska se hur den börjar växa efter jul och bestämma sedan var du får plats med den. Glöm inte lampan när det är som mörkast, om du inte kan placera den vid ett lämpligt ställe. Jag har min på östläge och den har inte haft mer ljus än så.

Jag är nu inte säker om det finns skillnader i olika arter av den, för har sett dem som man köper hemma.
Min kommer fr. Teneriffa och där växer de ju med flera meters utskott och även dom är taggiga som min är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon