boxer2
Hur får jag valpen att lyssna och respektera mig?
Hon tror allt är på lek när jag säger till henne, hon tar mig inte på allvar, vad ska jag göra?
Är bortskämd med min vuxna hund, hon var så lätt att ha med att göra och träna, trots att hon är dominant.
Snälla ge mig tips.
*Stintan*
Var roligare och intressantare än det hon pysslar med. Beröm henne varje gång hon söker kontakt...alltid! Prata med henne, locka med godis. Hon förstår kanske inte vad du menar så det är viktigt att du lär in ett ord som du sen alltid använder i respektive situation, t.ex. slut (om du vill att hon ska sluta med något), hit (om du vill kalla in henne). Inte en massa andra ord än just ett och samma. Tjata inte utan lyder hon inte visa hunden vad du menar och beröm sen. Tänk på att hon fortfarande är en liten valp som inte har en aning om vad respekt är och självklart tycker det är jättekul att busa. Använd det där busandet som beröm. När hon varit duktig så busa lite. Hundar gör i allmänhet det som lönar sig så märker hon att hon får beröm/bus/godis när hon lyssnar så kommer hon att lära sig det fort.

Har du anmält er till valpkurs? Om inte gör det!
HelénE
Hur ska valpen kunna veta vad du menar om du inte tränat in det?
Valpar föds inte med inbyggd förståelse för ordet nej eller fy.

Kan tispa dig om Eva Bodfälts bok Kontaktkontraktet, eller Memea Mohlin Inkallnings så mycket mera.
Samt så finns det en uppsjö av bra böcker av Anders Hallgren.
Läs dessa så får du säkert tips, eller sök reda på en hundkurs, ex. på Brukshundlubben.

Helén
boxer2
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 12:05) *
Var roligare och intressantare än det hon pysslar med. Beröm henne varje gång hon söker kontakt...alltid! Prata med henne, locka med godis. Hon förstår kanske inte vad du menar så det är viktigt att du lär in ett ord som du sen alltid använder i respektive situation, t.ex. slut (om du vill att hon ska sluta med något), hit (om du vill kalla in henne). Inte en massa andra ord än just ett och samma. Tjata inte utan lyder hon inte visa hunden vad du menar och beröm sen. Tänk på att hon fortfarande är en liten valp som inte har en aning om vad respekt är och självklart tycker det är jättekul att busa. Använd det där busandet som beröm. När hon varit duktig så busa lite. Hundar gör i allmänhet det som lönar sig så märker hon att hon får beröm/bus/godis när hon lyssnar så kommer hon att lära sig det fort.

Har du anmält er till valpkurs? Om inte gör det!

Nej jag har inte anmält till en kurs, har ingen egen bil och ingen som kan köra.
Tack för tipset, jag ska pröva det. wink.gif
batski
Denna tycker jag är mycket bra:

Från valp till unghund: utan problem!
boxer2
CITAT (HelénE @ 26-08-2011, 13:23) *
Hur ska valpen kunna veta vad du menar om du inte tränat in det?
Valpar föds inte med inbyggd förståelse för ordet nej eller fy.

Kan tispa dig om Eva Bodfälts bok Kontaktkontraktet, eller Memea Mohlin Inkallnings så mycket mera.
Samt så finns det en uppsjö av bra böcker av Anders Hallgren.
Läs dessa så får du säkert tips, eller sök reda på en hundkurs, ex. på Brukshundlubben.

Helén

Tack för tipsen, de ska jag kolla upp.
Jag har tränat lite inkallning, men hon tycks inte bry sig om att lyssna.
boxer2
CITAT (batski @ 26-08-2011, 13:29) *
Denna tycker jag är mycket bra:

Från valp till unghund: utan problem!

thanks.gif
kerstin ödman

Om det är din första boxer, tycker jag du ska försöka få kontakt med andra boxerägare eller din uppfödare, för boxrar är lite speciella,leker mycket, hittar på egna lekar, mognar ofa sent. Det är alltid bra, att prata med någon, som har erfarenhet av rasen. (Har själv haft tre, för längen sen.) Försök också hitta nån bok om just boxer, kanske på Adlibris. De andra inläggen om att göra dig intressant o.s.v. tycker jag också du ska följa.
Lycka till! K.Ö.
*Stintan*
Det är ingen boxer det är en Phalene om hjag inte har helt fel.
*Stintan*
CITAT (boxer2 @ 26-08-2011, 15:03) *
Tack för tipsen, de ska jag kolla upp.
Jag har tränat lite inkallning, men hon tycks inte bry sig om att lyssna.

Säg "kom" varje gång hon är på väg mot dig och var uppmuntrande till tusen. Ropar du kom och hon inte ens tittar på dig så är det lönlöst att ropa fler gånger då får du hämta henne. Du kan prova att gömma dig bakom ett träd och så bli jätteglad med massor av beröm när hon hittar dig. Du måste göra dig roligare än det hon håller på med!
Anki på Öland
Jag tycker det första du skall göra är att hitta en grundkurs som du kan gå så du får lära dig lite om hundar och hundars beteende!
ingrid fuxwall
Helt klart behöver du lära dig hur en hund fungerar, hur du ska göra det får du själv räkna ut och kanske du på köpet lär dig att få din hund att lyssna och upptäcka att du är rolig och någon man ska hålla uppsikt på
batski
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 19:56) *
Säg "kom" varje gång hon är på väg mot dig och var uppmuntrande till tusen. Ropar du kom och hon inte ens tittar på dig så är det lönlöst att ropa fler gånger då får du hämta henne. Du kan prova att gömma dig bakom ett träd och så bli jätteglad med massor av beröm när hon hittar dig. Du måste göra dig roligare än det hon håller på med!

Jättebra råd! tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 26-08-2011, 20:17) *
Jag tycker det första du skall göra är att hitta en grundkurs som du kan gå så du får lära dig lite om hundar och hundars beteende!

Ja det tycker jag också och det kanske finns någon på kursen du kan få samåka med eftersom du inte har bil själv.
boxer2
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 19:50) *
Det är ingen boxer det är en Phalene om hjag inte har helt fel.

Nej du har helt rätt wink.gif
HelénE
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 22:35) *
Ja det tycker jag också och det kanske finns någon på kursen du kan få samåka med eftersom du inte har bil själv.

Om inte annat så finns det säkert hundkurser i Malmötrakten dit man kan ta sig via kommunala medel. PÅ köpet får valpen miljöträning.
Skribenten är väl inte hemma jämt hela tiden gissar jag så på något vis tar man sig väl fram.

Och finns inga kurser så kan man gå privat själv för nån instruktör. Det kostar mer, men å andra sidan får man ut mer också, man får mycket gjort på kort tid så det blir valuta för pengarna och man då kanske kan välja plats.

Ett råd betr. inkallning. Varje gång det serveras mat så använd inkallningsordet, kom eller hit eller vad som nu ska vara ordet för att hunden ska komma. Säg inte mat, säg HIT när det serveras. Och när valpen äter så stå bredvid och säg BRA, då lär den sig associera ordet HIT med mat = det lönar sig att komma och ordet BRA med mat = gott.

Lär också valpen att det lönar sig att titta på dig = ta kontakt. Sitt på en stol och ha godis på bordet. Ha valpen i koppel bredvid. Den stökar runt säkert men varje gång den råkar titta på dig så säg direkt BRA och ge en gobit. Det kräver en hel del övning men med tiden kommer valpen lära sig att det lönar sig att ha kontakt.

Helén
malcolm
Det kan ju faktiskt vara så också att hunden har något fel på hörseln, en veterinär borde kanske kolla upp saken.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 28-08-2011, 08:03) *
Det kan ju faktiskt vara så också att hunden har något fel på hörseln, en veterinär borde kanske kolla upp saken.

Hunden visar ett typiskt valpbeteende och matte behöver hjälp att lära sig hur hon ska bete sig för att få valpen att förstå vad matte menar och vill när hon säger till den. Det är mycket sällan fel på hunden när den inte lyssnar och lyder utan felet ligger oftast i okunskap hos ägaren.
boxer2
CITAT (*Stintan* @ 28-08-2011, 10:02) *
Hunden visar ett typiskt valpbeteende och matte behöver hjälp att lära sig hur hon ska bete sig för att få valpen att förstå vad matte menar och vill när hon säger till den. Det är mycket sällan fel på hunden när den inte lyssnar och lyder utan felet ligger oftast i okunskap hos ägaren.

Jag håller fullständigt med dig. Inkallningen blir bättre och bättre, nu sen jag började locka med godis, hon kom inte när jag sa kom ibörjan utan jag fick locka med ordet godis, när hon sen kom på ordet godis, så ändrade jag till kom och nu kommer hon faktiskt när jag kallar även om det ibland tar en stund för att komma ända fram, men framsteg görs. Har även beställt boken kontaktkontraktet. Så får jag se vad jag kan lära från det. wink.gif Sitt och ligg med mutor kan hon nu. Är det något mer jag kan eller bör lära henne nu? Hon är 5 månader och 3 veckor. Ska även börja lära henne ordet nej, Loss kan hon.
Jag tackar alla er som verkligen hjälper till med detta. biggrin.gif
*Stintan*
Det där räcker fullkomligt att träna på. Nej tycker jag att man ska använda så lite som möjligt och istället avleda. Men träna gärna in ordet så hon lär sig. Byt gärna då och då ut godisbelöning till ett glatt braaa duktig och kanske lite klappar när du märker att hon förstår vad du menar. Hon ska ju så småningom kunna göra det du säger utan att få godis. Bra att du böt bort ordet godis. Själv tycker jag att stanna kvar är viktigt att kunna men det kan du lägga till senare när sitt och ligg funkar ordentligt.
Var konsekvent! Det kan inte sägas för många gånger. flirting.gif
Gertie
När jag köpte min papillon, fick jag en DVD från SKK med i köpet. (Välkommen valp)
Där visas bl.a. hur man tränar "vardagslydnad".

Har du inte fått den?????
KatteLatte
Mycket godis blir det i början.... Namn - godis. Bra!!!! - godis. Osv. Blir det för mycket mat på en liten vappe så kan du dra ned fodergivorna litet. F ö så brukar det gå alldeles utmärkt på de flesta valpar att ge just en kula av det vanliga fodret som beköningsgodis så vet du att det de får i sig också är nyttigt.

Har du hört talas om experimentet med Pavlovs hund kanske; det gäller att hjärntvätta hunden och få till betingad reflex. Och ffa att bygga upp en bra relation er emellan så här i början. Det är A och O.

Det valpen först måste lära sig är att det är positivt att du säger namnet. Och att det är positivt när du säger ordet Bra, eftersom du i senare situationer inte alltid kommer att kunna ge belöning med en gång.

Map inkallning så tänk "tvärtom", vilket du ofta får göra i hundsammanhang. "Hit" och sen börjar du kuta iväg från valpen så snabbt du kan, så skall du se att du får snabba inkallningar.

En annan form av belöning som jag själv gillar är kamptrasa. Ta ett avklippt byxben, sätt en knut mitt på och sen kan du belöna med litet dragkampslek. Eller ta en boll i snöre.
boxer2
CITAT (*Stintan* @ 28-08-2011, 15:45) *
Det där räcker fullkomligt att träna på. Nej tycker jag att man ska använda så lite som möjligt och istället avleda. Men träna gärna in ordet så hon lär sig. Byt gärna då och då ut godisbelöning till ett glatt braaa duktig och kanske lite klappar när du märker att hon förstår vad du menar. Hon ska ju så småningom kunna göra det du säger utan att få godis. Bra att du böt bort ordet godis. Själv tycker jag att stanna kvar är viktigt att kunna men det kan du lägga till senare när sitt och ligg funkar ordentligt.
Var konsekvent! Det kan inte sägas för många gånger. flirting.gif

Bra att du sa att jag ska va konsekvent, för det har jag svårt med, hon är ju så söt. wink.gif

CITAT (Gertie @ 29-08-2011, 12:49) *
När jag köpte min papillon, fick jag en DVD från SKK med i köpet. (Välkommen valp)
Där visas bl.a. hur man tränar "vardagslydnad".

Har du inte fått den?????

Nej tyvärr fick jag ingen dvd. sad.gif

CITAT (KatteLatte @ 29-08-2011, 13:33) *
Mycket godis blir det i början.... Namn - godis. Bra!!!! - godis. Osv. Blir det för mycket mat på en liten vappe så kan du dra ned fodergivorna litet. F ö så brukar det gå alldeles utmärkt på de flesta valpar att ge just en kula av det vanliga fodret som beköningsgodis så vet du att det de får i sig också är nyttigt.

Har du hört talas om experimentet med Pavlovs hund kanske; det gäller att hjärntvätta hunden och få till betingad reflex. Och ffa att bygga upp en bra relation er emellan så här i början. Det är A och O.

Det valpen först måste lära sig är att det är positivt att du säger namnet. Och att det är positivt när du säger ordet Bra, eftersom du i senare situationer inte alltid kommer att kunna ge belöning med en gång.

Map inkallning så tänk "tvärtom", vilket du ofta får göra i hundsammanhang. "Hit" och sen börjar du kuta iväg från valpen så snabbt du kan, så skall du se att du får snabba inkallningar.

En annan form av belöning som jag själv gillar är kamptrasa. Ta ett avklippt byxben, sätt en knut mitt på och sen kan du belöna med litet dragkampslek. Eller ta en boll i snöre.

Att springa ifrån valpen har jag prövat, men då går hon på andra hållet eller går och hällsar på någon. Så koppel är ett måste på henne.
batski
CITAT (boxer2 @ 30-08-2011, 11:51) *
Att springa ifrån valpen har jag prövat, men då går hon på andra hållet eller går och hällsar på någon. Så koppel är ett måste på henne.

Min uppfattning om koppel är att det försvårar kommunikationen mellan människa och hund och hundens inlärning. Långlina är isf att föredra.
KatteLatte
Får man fråga om vad det är för ålder på den lilla? En period då de "kan själva" är ju inte ovanlig; nånting mellan 9 månader - 1 år, kan även vara tidigare.
*Stintan*
Drygt 5 månader.
fridasj
Du har ju fått jättemånga bra tips här, men som vanligt så kan jag inte låta bli att undra var uppfödaren säger.
Vad ger den för tips och råd? Det är ju trots allt den som förutom du, känner valpen bäst. Dessutom så känner ju uppfödaren sina linjer och vet hur tex. mamman var som liten och kan ge råd utefter det.
Har inte riktigt förstått om du fick den äldre hunden som vuxen, eller som valp, men du borde ju ha många erfarenheter från den valptiden att kunna dra nytta utav?
Jag blir lite nojjig när någon som dessutom har hund sedan tidigare inte har kunskap om de mest basala sakerna i hundars beteende och uppfostran. En bra uppfödare ser till att förse sina valpköpare med all nödvändig information och stöd de behöver....
*Stintan*
CITAT (fridasj @ 30-08-2011, 17:19) *
Du har ju fått jättemånga bra tips här, men som vanligt så kan jag inte låta bli att undra var uppfödaren säger.
Vad ger den för tips och råd? Det är ju trots allt den som förutom du, känner valpen bäst. Dessutom så känner ju uppfödaren sina linjer och vet hur tex. mamman var som liten och kan ge råd utefter det.
Har inte riktigt förstått om du fick den äldre hunden som vuxen, eller som valp, men du borde ju ha många erfarenheter från den valptiden att kunna dra nytta utav?
Jag blir lite nojjig när någon som dessutom har hund sedan tidigare inte har kunskap om de mest basala sakerna i hundars beteende och uppfostran. En bra uppfödare ser till att förse sina valpköpare med all nödvändig information och stöd de behöver....

tummenupp.gif man blir ju det och det är därför jag försöker ge så mycket råd jag kan så att tiden inte bara går och det blir ännu jobbigare för TS. Har inte hört TS nämna uppfödaren med ett ord i trådarna hon skapat om valpen. Hoppas att hon läser böckerna det tipsats om också.

DVD:n från SKK borde man kunna ringa och beställa hos dom.
merlin68
Jag kan rekommendera en bok av min favorithundtränare Memea Mohlin:

http://www.bokus.com/bok/9789113033280/lys...nstvillig-hund/

Hon ger även kurseroch håller föreläsningar , här är hemsidan:

http://www.memeamohlin.se/index.html

När jag utbildade mig till hundförare för snart 30 år sedan så skulle man fortfarande bestraffa felaktiga beteenden och absolut inte belöna när hunden gjorde rätt. Fick skäl av utbildaren för att jag var för snäll mot hunden när jag inte ville "rycka huvudet" av den med ett skarpt knyck på kopplet crying.gif Straff som metod fungerade alla gånger men till vilket pris? Kuvad hund och maktfullkomlig förare? Tackar vet jag den moderna synen på hunduppfostran där man tar vara på hundens naturliga beteenden som utgångspunkt tummenupp.gif

boxer2
CITAT (fridasj @ 30-08-2011, 17:19) *

Min vuxna hund fick jag eller köpte när hon var 10 veckor gammal. Men hon var så snäll så jag är riktigt bortskämd med henne, hon lyssnade jätte bra hela tiden. Var aldrig den som inte ville försöka göra rätt och vägrade lyssna, hon var så snäll. Det tog mig fyra försök att lära henne sitt, sen kunde hon det, tass kunde hon efter två försök. Med denna valpen måste jag ge allt jag har för att få henne att lyssna, så jag är tacksam för all hjälp jag får här och för era tips. Uppfödaren har ingen lydnad eller så på sina hundar, hon ställer ut dom, det är allt. Hon har inte ens lärt dom komma på inkallning och då tycker jag det är svårt att veta hur mamman skulle ha varit om hon tränat henne.

CITAT (merlin68 @ 30-08-2011, 18:59) *
Jag kan rekommendera en bok av min favorithundtränare Memea Mohlin:

http://www.bokus.com/bok/9789113033280/lys...nstvillig-hund/

Hon ger även kurseroch håller föreläsningar , här är hemsidan:

http://www.memeamohlin.se/index.html

När jag utbildade mig till hundförare för snart 30 år sedan så skulle man fortfarande bestraffa felaktiga beteenden och absolut inte belöna när hunden gjorde rätt. Fick skäl av utbildaren för att jag var för snäll mot hunden när jag inte ville "rycka huvudet" av den med ett skarpt knyck på kopplet crying.gif Straff som metod fungerade alla gånger men till vilket pris? Kuvad hund och maktfullkomlig förare? Tackar vet jag den moderna synen på hunduppfostran där man tar vara på hundens naturliga beteenden som utgångspunkt tummenupp.gif

Tack för dina tips, dom ska jag kolla upp. yes.gif

CITAT (*Stintan* @ 30-08-2011, 14:53) *
Drygt 5 månader.

thanks.gif Hon blir 6 månader den 3/9.
Samsara
Tänk på att ögonkontakt är A och O när det gäller hundar och är grunden i all träning. Har ni ingen bra ögonkontakt börja träna på den, fortsätt träna på dem tipsen du har fått här också. Men man ska inte glömma ögonkontakten.

boxer2
CITAT (Samsara @ 01-09-2011, 08:12) *
Tänk på att ögonkontakt är A och O när det gäller hundar och är grunden i all träning. Har ni ingen bra ögonkontakt börja träna på den, fortsätt träna på dem tipsen du har fått här också. Men man ska inte glömma ögonkontakten.

Tack, min vuxna hund tar bra ögonkontakt, men valpen undbiker det gärna. Har ni tips på hur jag kan träna upp det med valpen?
thanks.gif alla för er hjälp. wink.gif
Samsara
CITAT (boxer2 @ 01-09-2011, 11:29) *
Tack, min vuxna hund tar bra ögonkontakt, men valpen undbiker det gärna. Har ni tips på hur jag kan träna upp det med valpen?
thanks.gif alla för er hjälp. wink.gif

Vi går ju igen valpkursen, men som sagt vår hund kan det där.
Det du kan göra är att ta valpen ställa dig framför den och vänta ut att valpen kollar upp mot dig, beröm och ge godis. Gör så tills valpen förstår att det lönar sig att kolla på dig. Man måste ha tålamod. Sen fortsätter du genom att berömma var gång valpen ser på dig och glöm inte godis. Du kan dra ut på godis tillfällena senare då du märker att valpen förstår vad som menas med övning, det brukar ta cirka 1 vecka innan du kan börja dra ut på godiset. Men det är ju skillnad från valp till valp och hur snabbt dem lär sig det.

Tänk på att valpen inte ska kolla rakt in i ögonen utan bara upp på ansiktet.
boxer2
CITAT (Samsara @ 02-09-2011, 13:13) *
Vi går ju igen valpkursen, men som sagt vår hund kan det där.
Det du kan göra är att ta valpen ställa dig framför den och vänta ut att valpen kollar upp mot dig, beröm och ge godis. Gör så tills valpen förstår att det lönar sig att kolla på dig. Man måste ha tålamod. Sen fortsätter du genom att berömma var gång valpen ser på dig och glöm inte godis. Du kan dra ut på godis tillfällena senare då du märker att valpen förstår vad som menas med övning, det brukar ta cirka 1 vecka innan du kan börja dra ut på godiset. Men det är ju skillnad från valp till valp och hur snabbt dem lär sig det.

Tänk på att valpen inte ska kolla rakt in i ögonen utan bara upp på ansiktet.

Jag prövade detta igår, hon tittade mig rakt i ögonen, efter en stund satt hon rakt fram och tittade i ögonen en stund. I dag när jag tog fram godiset så tittade hon mig i ögonen direkt. Hon fattade snabbt. thanks.gif
Byssegårdas
Berömma bra beteenden och strunta i dåliga saker, använda sej av klicker brukar alltid fungera.
Lära dom att det finns små små godisbitar i en liten pillerburk man skramlar med.
Valpar lär sej väldigt fort det som gynnar dom.

Att lära en hund att bli "inklickad" går också väldigt fort, man klickar och ger godis, klick och godis, snart har de lärt sej att klicket betyder godis.
Så när det är ett bra beteende så klickar man och ger godis.

Har praktiserat det väldigt mycket på mina hundar bla när jag lärde in apport.

/Mita
boxer2
CITAT (Byssegårdas @ 24-09-2011, 10:52) *
Berömma bra beteenden och strunta i dåliga saker, använda sej av klicker brukar alltid fungera.
Lära dom att det finns små små godisbitar i en liten pillerburk man skramlar med.
Valpar lär sej väldigt fort det som gynnar dom.

Att lära en hund att bli "inklickad" går också väldigt fort, man klickar och ger godis, klick och godis, snart har de lärt sej att klicket betyder godis.
Så när det är ett bra beteende så klickar man och ger godis.

Har praktiserat det väldigt mycket på mina hundar bla när jag lärde in apport.

/Mita

Ja jag tränar oxå med klicker
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon