|
Full version: svamprecept
Rapchic
26-08-2011, 11:41
Det är min första höst som "riktig svampplockare" eller iallafall så plockar jag mer än bara kantareller och taggsvamp  men jag får lite dålig fantasi ibland, särskilt eftersom jag aldrig varit stort sås-fan. jag plockar mest, kantareller, taggisar, fårticka, div olika soppar och citrongul slemskivling men feel free att ge recept på andra svamper så att alla kan få nytta av denna tråd. mina största favoriter är nog panerad fårticka och "asiatisk"svampsoppa på torkad svamp. men vet inte riktigt hur man torkar svamp så det köper jag (hittar mest köttiga svampar och dom ska visst inte gå att torka i rumstemperatur) panerad fårticka gör "fileer" av svampen ca 1 cm tjock doppa i vispat ägg och sen i ströbröd som är kryddat med salt och vitpeppar. stek i ca 10 min/sida. "asiatisk"svampsoppa 2 port koka ca 8 g torkad svamp i ca 5 dl vatten. skär under tiden det mjuknar upp grlönsaker tex paprika, babyspenat/svinmålla, tofu etc (bara fantasin sätter gränser brukar även koka med arame alger eller lägga i frysta ärter). när svampen börjat mjukna lägg i ca ½ msk buljong (behövs inge mkt eftersom det blir så mustigt av sojan och svampen), soja och ingefära (har bara testat torkad men färsk funkar säkert) ev lite salt. koka upp och lägg i risnudlar + ev tofu eller grönsaker som behöver koka lite. lägg de flesta grönsaker i soppskålen och slå över soppan... klart
*Stintan*
26-08-2011, 12:31
Jodå det går bra om du skär svampen i riktigt tunna skivor och brer ut (bara ett lager) på t.ex. en gammal tyllgardin man lagt över en inomhustorkställning för tvätt och så ställer man hela alltet på den torraste varmaste platsen man har så torkar svampen på några dagar. Eller varför inte bygga ett typ myggfönster som man sätter två tvärslåar under som fötter så det kommer luft underifrån. Såna kan man göra flera och trava på varann. Bra om man rör runt svampen då o då när man går förbi.
Rapchic
26-08-2011, 13:07
hmm.. har massa myggnät som var kasst till myggnät, det kanske skulle funka. och i pannrummet är det nästan alltid varmare än i resten av huset tack
ska man förvälla svmapen först eller behövs inte det vid torkning?
Kan varmt rekommendera detta, särskilt gott tillsammans med en bit stark ost!
SYLTADE KANTARELLER
5 liter (tratt-)kantareller
Lag: 2,5 dl ättiksprit 1 liter vatten 1 kg socker
½-1 tsk nejlikor hela ½-1 muskotblomma en bit ingefära
Gör så här:
Koka upp lagen, den ska vara klar, dvs inte simmig. Häll i kryddorna. Häll ner svampen koka upp o låt sen sjuda i 2 tim ca utan lock, ev kan man förvälla svampen innan den går i lagen.
Häll upp på väl rengjorda och helst varma burkar, förslut genast. Låt svalna, sätt på etikett och ställ svalt (matkällare el skafferi är perfekt). Har burken rengjorts väl och förslutits ordentligt är hållbarheten lång.
Gott till ostar, kötträtter mm. Eller helt enkelt som godis när man "behöver" få i sig något sött.
Det går bra att räkna om mängderna om man har mer eller mindre svamp.
*Stintan*
26-08-2011, 19:12
CITAT (Rapchic @ 26-08-2011, 14:07)  hmm.. har massa myggnät som var kasst till myggnät, det kanske skulle funka. och i pannrummet är det nästan alltid varmare än i resten av huset tack
ska man förvälla svmapen först eller behövs inte det vid torkning? Nej nej bara rensa och skära tunt. Pannrummet kan vara perfekt.
mamamaggan
26-08-2011, 19:22
Paj med kantareller
Förväll kantarelllerna tills det inte finns någon mer vätska.
Smörfräs dem i en teflongryta på 3/4- dels maxvärme.
Man måste röra om ofta och ha i mer smör om det blir torrt.
Salta och peppra.
När du tycker att de har lagom färg så slår du på grädde , lite i taget och rör om.
När kantarellerna coh grädden håller ihop så är det klart.
Jag är urusel på pajdeg så jag använder smördeg .
Kavla ut tunt och lägg ett lager deg i botten , låt det gå upp på kanterna i en ugnsform.
I med svamp-och gräddgeggan , lägg på ett tunt lock av smördeg .
Pensla med uppvispat ägg .
In i ugnen , 175 grader , i c:a 20 min eller tills pajen fått fin färg.
Rapchic
26-08-2011, 20:06
och de borde funka med havre/sojagrädde också (?) min man älskar paj kanske nått för oss gissade att man inte skulle förvälla men ville vara säker, har hunnit plocka en korg med svamp här närmast huset men han inte rensa  så nu står det i kylskåpet, i värsta fall får jag väl slänga och plocka nytt men det är ju gratis
malcolm
27-08-2011, 08:49
Det går att torka svamp genom att trä upp dem på en tråd också, tex. fiskelina.
Jag brukar lägga den rensade svampen i en vid kastrull/gryta och sätta plattan på svag värme, när den börjar vätska sig kan man höja värmen lite och när det mesta av vattnet försvunnit kan man sila och frysa ner i lagom portioner. Fett i form av smör eller grädde skall inte tillsättas för då förkortar man hållbarheten markant.
Jag gjorde varma mackor med karl-johans-stuvning på igår. Mums.
CITAT (Peztis @ 26-08-2011, 15:23)  Kan varmt rekommendera detta, särskilt gott tillsammans med en bit stark ost! SYLTADE KANTARELLER Åh mitt favvo recept Peztis, kan varmt rekomenderas  Skulle göra en spenat paj häromdagen men jag bytte ut all spenat till blandad stekt svamp. Rev i lite västerbotten ost ägg o grädde, det blev gott!
Jamen visst är det gott med syltade kantareller! Jisses vad sugen jag blev. Och inte har jag någon ost... Vin har jag, som tur är!  Undrar om det går bra med vanlig Port Salut?  Nöden har ingen lag!!!!
Rapchic
28-08-2011, 05:51
går det med vanliga gula kantareller eller blir det fel? har inte hittat trattkantareller ännu till mitt försvar så är jag ny på att plocka svamp
Rapchic, om du menar syltade kantareller så går det mer än utmärkt - rentutav excellent! - med "vanliga" kantareller!!!
Trattkantarellerna dröjer ännu ett tag. Så i min "Dag-för-dag" att jag plockade i september och oktober förra året.
När vi får gäster, brukar jag ibland göra mini-pajer i teflon-muffinsplåten. (De går naturligtvis även att göra med vanliga, lösa pappers/metall-muffinsformar.) Lätt som en plätt att göra och smaskiga som förrätt. Äter dem både varma, ljumma och kalla.
Detta recept räcker till en plåt muffins, dvs 12 st.
10 ägg 1 dl grädde 2 dl riven Västerbotten eller nån likn ost salt (var lite försiktig om du använder salt fyllning) grovmalen svartpeppar
Vispa upp äggen. Blanda i resten och krydda. Fyll muffinsformarna (pajerna reser sig ganska ordentligt, så lite drygt halvfullt brukar vara okej), lägg i en klutt "fyllning" och grädda sen i 175-200 gr i ca 20 min.
Fyllning kan vara i princip vad som helst och det är här som svampen kommer in, för smörstekta kantareller/trattisar är VANSINNIGT gott inuti !!
Annars tar jag lite bacon/fläsk (färdigstekt i pyttebitar) eller vanlig påläggsskinka i mindre bitar eller småbitar av starkt kryddad korv eller halverade oliver eller färsk, fräst spenat eller bara färska örter eller vanlig gul lök (stekt). Du kan nog stoppa i det mesta som är gott !!
Överbölingen
29-08-2011, 00:08
En grundregel jag håller hårt på är att fräser man svamp i smör eller vad man nu använder så skall man bryna en hackad lök först. Smakerna "gifter sig med varandra" på ett utsökt sätt. Salt och peppar. Pestiz grej är god och frugan brukar göra inlagda trattisar (bara färska). Recept enligt inlagd sill enligt sillburken.
Torkade trattisar är utmärkta i patheer. Uppblötta naturligtvis. Fräst, torkad KarlJohan är en höjdare till såsen för de flesta röda kötträtter. Annars som "en klick tillbehör". (Lite less på Stensopp och Brunsopp just nu. Har redan en liter torkade och på torkollan ligger ytterligare svamp som bör bli runt 4 liter. Så här mycket Stensopp har vi inte haft sedan 1995). Jag funderar på att höra med någon restaurang om de är intresserade. Färsk är inte att tänka på. De måste tas om hand direkt efter skogen. Såg 25 grams påsar i affären för 69.90!!!
Rapchic
29-08-2011, 06:21
CITAT (Överbölingen @ 29-08-2011, 01:08)  En grundregel jag håller hårt på är att fräser man svamp i smör eller vad man nu använder så skall man bryna en hackad lök först. Smakerna "gifter sig med varandra" på ett utsökt sätt. Salt och peppar. Pestiz grej är god och frugan brukar göra inlagda trattisar (bara färska). Recept enligt inlagd sill enligt sillburken.
Torkade trattisar är utmärkta i patheer. Uppblötta naturligtvis. Fräst, torkad KarlJohan är en höjdare till såsen för de flesta röda kötträtter. Annars som "en klick tillbehör". (Lite less på Stensopp och Brunsopp just nu. Har redan en liter torkade och på torkollan ligger ytterligare svamp som bör bli runt 4 liter. Så här mycket Stensopp har vi inte haft sedan 1995). Jag funderar på att höra med någon restaurang om de är intresserade. Färsk är inte att tänka på. De måste tas om hand direkt efter skogen. Såg 25 grams påsar i affären för 69.90!!! brukar prata med en svampgrossist/svampkonsulent på marknaderna här i närheten och hon har sagt att hon köper upp svam (av mig i sammanhanget) om man (jag) får för mkt men jag vet inte om hon köper torkade eftersom hon har ju en skyldighet till kunden att det blir helt rätt svamp.
Taraxacum
07-09-2011, 08:50
CITAT (malcolm @ 27-08-2011, 09:49)  Det går att torka svamp genom att trä upp dem på en tråd också, tex. fiskelina.
Jag brukar lägga den rensade svampen i en vid kastrull/gryta och sätta plattan på svag värme, när den börjar vätska sig kan man höja värmen lite och när det mesta av vattnet försvunnit kan man sila och frysa ner i lagom portioner. Fett i form av smör eller grädde skall inte tillsättas för då förkortar man hållbarheten markant. Jag fryser också, men tillsammans med spadet. Det innehåller fina smakämnen och skyddar svampen mot frysbränna. Men har man mycket svamp och/eller trångt i frysen så är torkning oslagbart. Jag brukar lägga in svamp på italienskt vis. Hittar inte receptet just nu så jag nöjer mig med en beskrivning. Rensad svamp kokas i en lag av vitvinsvinäger, salt och en aning vatten. Svampen silas av och läggs i små rena, varma burkar. Värm försiktigt olivolja i en kastrull med några svartpepparkorn, lagerblad och ett par vitlöksklyftor. När vitlöksklyftan börjar bubbla lite är det klart. Häll olivoljan över svampen och skruva åt locket. Låt ståmörkt och svalt men helst inte i kylskåp då olivoljan grynar sig. Vänta ett par veckor eller helst en månad innan du äter. Mycket gott till salami och lufttorkad skinka med ett gott vitt bröd.
merlin68
07-09-2011, 14:22
Du kan konservera svampen genom att fylla burkar med skruvlock med den rensade svampen. Burkarna ska vara rena, du kan koka locken i 5 minuter för att vara säker på att de är sterila alternativt skölja dem med atamon. Delar svampen i flera bitar om den är stor. Fyll på med vatten så svamparna täcks. Sätt på locken och skruva till ordentligt. Fyll den djupa ugnsformen med vatten ca 2-3 cm och ställ brukarna i den. Koka in svampen i 175 grader i 30 minuter sedan sänker du värmen till 150 grader och låter det stå i ugnen i minst 90 minuter till eller tills det stiger upp små bubblor till ytan inuti glasburkarna. Hållbar i minst två år i rumstemperatur för nu har svampen förvandlats till en konserv!!!
netaave
07-09-2011, 22:23
Jag har spänt upp myggnätsliknande tyg i ramar med fötter på (så det kommer luft emellan) torkar svamp på dom i pannrummet, vi eldar så det är varmt o torrt där. Tunna svampar som trattar och trumpetsvamp drar jag isär, mest för att kolla att det inte är nåt i "tratten" små ex gör jag inget med. Lägger så utbrett det går o rör om tills de är riktigt torra och förvarar sen i glasburkar. Använder det mest som kryddsvamp, smular i grytor köttfärs m.m.
Köttigare svampar skivar jag med äggskäraren och vänder på varje dag tills dom torkat klart, även dom förvars i glasburkar och blötläggs i "matvätskan" innan jag använder dom. Gör jag nåt med buljong blötläggs dom i den o.s.v. Det jag oftast torkar är trattar o Karl-Johan.
Jag har också konserverat trattkantareller som Merlin skriver om men jag kokade svamparna först i ngn lag, hällde på väl rengjorda burkar och fyllde på med lagen. På med locken och sedan ställde jag burkarna i syltkastrullen och lät sjuda i ca 90 minuter.
Överbölingen
08-09-2011, 20:35
Skördade rensat tre liter KJ i kväll. Har redan för mycket direkttorkad efter rensning. Dagens skörd puttrar i sitt eget spad och jag väntar på att det skall reducera färdigt så jag får med smaken. Doften är ljuvlig.
Fråga 1:Kan jag torka den svampen? (efter avdroppning). Fråga 2:Är det bättre att frysa portionssatser? Fråga 3: Skall man salta eller krydda?
Konserverad svamp ger mig inga bra vibbar. Barndomsminnen med läskiga slemmiga klumpar. Nästan som burkchampignoner.
netaave
09-09-2011, 15:09
CITAT (Överbölingen @ 08-09-2011, 21:35)  Skördade rensat tre liter KJ i kväll. Har redan för mycket direkttorkad efter rensning. Dagens skörd puttrar i sitt eget spad och jag väntar på att det skall reducera färdigt så jag får med smaken. Doften är ljuvlig.
Fråga 1:Kan jag torka den svampen? (efter avdroppning). Fråga 2:Är det bättre att frysa portionssatser? Fråga 3: Skall man salta eller krydda?
Konserverad svamp ger mig inga bra vibbar. Barndomsminnen med läskiga slemmiga klumpar. Nästan som burkchampignoner. 1. Svårt att torka förvällt då mögelrisken är stor 2. Ja 3. ja, bara salta. ska du ha fler kryddor i en svamprätt tillsätts de vid tillagningen
netaave
11-09-2011, 13:52
Gjorde något som blev så himmelskt gott igår, men tyvärr väldigt fett också. Jag stekte 1 l renade kantareller, 2 press vitlöksklyfta och 3 finhackade scharlottenlökar i 50 g smör tills all vätska var borta. Sen hällde jag på 5 dl vispgrädde och 2 msk portvin, lät det puttra tills det blev tjockt och krämigt. Stekta kantskuret vitt bröd i olivolja på båda sidor tills det blev frasigt och la på en klick av stuvningen. Snålvattnet rinner bara jag tänker på det.  Detta blev 15 st små toaster.
*Stintan*
11-09-2011, 15:03
CITAT (netaave @ 11-09-2011, 14:52)  Gjorde något som blev så himmelskt gott igår, men tyvärr väldigt fett också. Jag stekte 1 l renade kantareller, 2 press vitlöksklyfta och 3 finhackade scharlottenlökar i 50 g smör tills all vätska var borta. Sen hällde jag på 5 dl vispgrädde och 2 msk portvin, lät det puttra tills det blev tjockt och krämigt. Stekta kantskuret vitt bröd i olivolja på båda sidor tills det blev frasigt och la på en klick av stuvningen. Snålvattnet rinner bara jag tänker på det. Detta blev 15 st små toaster. Låter ju väldigt mumsigt men ingenting för den som behöver tänka på vikten
En riktigt höjdare är det här lättlagade svampreceptet från den eminente Per Morberg.
Stek lök och svamp, häll på 3dl grädde låt småputtra några min,riv parmesanost och strö uppepå.Servera med pasta ett gott bröd och ett gott vin.
CITAT (*Stintan* @ 11-09-2011, 16:03)  Låter ju väldigt mumsigt men ingenting för den som behöver tänka på vikten  Om man inte följer LCHF eller vad det nu heter. Då är det ju helt ok med fett, visst var det väl så? Och jisses, om man äter det EN GÅNG OM ÅRET, kan det spela så enorm roll? Säger en som är underviktig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|