Full version: Dvärgbandmasken
Sidor: 1, 2
Christa
Jag läste att barn sällan smittas av dvärgbandmasken. Deras immunförsvar tar kål på den och medelåldern på dom som smittas är 54 år.

Har ni vidtagit några åtgärder på grund av att smittan kommit in i Sverige?

Jag känner mig osäker på hur jag skall göra men jag kokade plommon som var fallfrukt eftersom grannen berättade förra året att en räv brukade komma och äta av dom förra sommaren.

På något ställe har jag för mig det stod att det räcker med att skölja men på något annat ställe står det att de inte vet om äggen går att skölja bort.

Frukt är i och för sig lättare att gnugga på än om man skall skölja lingon och blåbär.

Jag äter inte råa lingon i skogen längre i alla fall men blåbär åt vi en del på ris som satt högt.

I underlaget för beslutet om de skulle bekämpa dvärgbandmasken och försöka få bort smittan från Sverige så har de på plussidan bara tagit med kostnaden för dom som blir sjuka. Det är ju mycket mer än så tycker jag.

Myosotis
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 12:51) *
Det är ju mycket mer än så tycker jag.

Ja, t.ex. livskvalitén hos alla som blir ledsna över att inte längre kunna plocka en handfull smultron och stoppa in i munnen. Jag åt smultron i år, lite vemodigt, det kanske var sista gången i mitt liv... Jag vet inte hur jag ska göra faktiskt. Att ta hem smultron och tvätta dem är inget alternativ, de är ju mosade när man kommer hem med dem. Man kanske skulle flytta till en storstad med bara betong. Först kommer fästingarna och gör att man inte kan röra sig fritt längre under en stor del av året, det tror jag till stor del beror på jordbruks- och skogspolitiken, dvs. igenplanterade beteshagar med hög och fuktig vegetation. Att man utrotar denna landskapstyp och med den en massa arter är i sig så sorgligt så fästingarna spelar mindre roll i sammanhanget. Och nu dvärgbandmasken. Snart finns det inget kvar att njuta av. Hade det varit ett pris på göktytans överlevnad eller människans rätt att känna sig glad så hade det varit lönt att bevara betesmarkerna och bekämpa dvärgbandmasken. Jag blir oerhört besvilken, ledsen och uppgiven.
Jubbe063
Att blåbär växer högt spelar nog ingen roll. Maskens ägg sprids med vinden. Men smitta är ovanlig. I södra Europa där upp emot 50% av rävarna bär på smitta så är det bara en handfull människor som drabbas bland en befolkning som flera gånger om är större än lilla Sveriges befolkning.

I Sverige har parasiten beräknats finnas hos några promille av rävstammen, så att smittas som människa är näst intill obefintlig, större chans att vinna på lotto.

Se:

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-o..._dvargbandmask/

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zo...multilocularis/
Myosotis
CITAT (Jubbe063 @ 27-08-2011, 13:42) *
I Sverige har prästen beräknats finnas hos några promille av rävstammen...

unsure.gif Prästen...?
Christa
CITAT (Jubbe063 @ 27-08-2011, 13:42) *
Att blåbär växer högt spelar nog ingen roll. Maskens ägg sprids med vinden. Men smitta är ovanlig. I södra Europa där upp emot 50% av rävarna bär på smitta så är det bara en handfull människor som drabbas bland en befolkning som flera gånger om är större än lilla Sveriges befolkning.

I Sverige har prästen beräknats finnas hos några promille av rävstammen, så att smittas som människa är näst intill obefintlig, större chans att vinna på lotto.

Se:

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-o..._dvargbandmask/

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zo...multilocularis/

Ett par promille av rävstammen är av hela rävstammen i hela Sverige. Det påverkar knappast smittrisken för bonden där de hittat två smittade rävar på hans äng. Mycket märkligt tycker jag att basera risk på det viset.

Det är samma sak som om man skulle säga att risken att köra vält med motorcykeln är ett par promille och strunta i att alla inte kör motorcykel.

När det gäller antalet som blir smittade i Europa så har man också där slagit ut på hela befolkningar och alltså räknat in dom som bor i storstäder och aldrig sätter sin fot i skogen. Det skulle vara betydligt intressantare att få veta hur många som smittas av dom som äter bär i skogen. Då skulle vi en helt annan siffra.

Dessutom läste jag redan för 20 år sedan att i Tyskland och andra smittade länder så äter man inte bär i skogen eller råa bär över huvud taget. Att sedan barn kanske gör det som t ex Elisabeth berättat att de gjorde när hon var liten spelar inte så stor roll eftersom endast barn med nedsatt immunförsvar riskerar att bli smittade.

I dokumentet jag nämnde tidigare så har de i princip skrivit att man kan äta bär eftersom det är större risk att bli smittad av sina stövlar eftersom rävarna lägger sin skit på stigen och inte bland bären.

När det gäller lingon så är det helt fel. Vi satte i oss en massa råa lingon förra hösten på ett ställe där det fanns rävskit på en massa ställen bland bären. Jag plockade inte närmnare högarna än 0,5 meter men hade jag vetat att det fanns dvärgbandmask i området så hade jag inte ätit dom råa.
Jubbe063
CITAT (Myosotis @ 27-08-2011, 13:47) *
unsure.gif Prästen...?

Jäkla autokorrigering på mobilen..... Prästen skulle vara parasiten......
Myosotis
CITAT (Jubbe063 @ 27-08-2011, 14:07) *
Jäkla autokorrigering på mobilen..... Prästen skulle vara parasiten......

rotfl.gif Jaha okej!
Jubbe063
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 13:55) *
Ett par promille av rävstammen är av hela rävstammen i hela Sverige. Det påverkar knappast smittrisken för bonden där de hittat två smittade rävar på hans äng. Mycket märkligt tycker jag att basera risk på det viset.

Det är samma sak som om man skulle säga att risken att köra vält med motorcykeln är ett par promille och strunta i att alla inte kör motorcykel.

När det gäller antalet som blir smittade i Europa så har man också där slagit ut på hela befolkningar och alltså räknat in dom som bor i storstäder och aldrig sätter sin fot i skogen. Det skulle vara betydligt intressantare att få veta hur många som smittas av dom som äter bär i skogen. Då skulle vi en helt annan siffra.

Dessutom läste jag redan för 20 år sedan att i Tyskland och andra smittade länder så äter man inte bär i skogen eller råa bär över huvud taget. Att sedan barn kanske gör det som t ex Elisabeth berättat att de gjorde när hon var liten spelar inte så stor roll eftersom endast barn med nedsatt immunförsvar riskerar att bli smittade.

I dokumentet jag nämnde tidigare så har de i princip skrivit att man kan äta bär eftersom det är större risk att bli smittad av sina stövlar eftersom rävarna lägger sin skit på stigen och inte bland bären.

När det gäller lingon så är det helt fel. Vi satte i oss en massa råa lingon förra hösten på ett ställe där det fanns rävskit på en massa ställen bland bären. Jag plockade inte närmnare högarna än 0,5 meter men hade jag vetat att det fanns dvärgbandmask i området så hade jag inte ätit dom råa.

10 personer per 1 miljoner invånare som blir smittade i områden med rävstam där 50 % av rävarna bär på parasite kallar jag ingen hög risk jämfört med andra risker vi utsätter oss för. Och översatt till Sverige och några få promille av rävar som är smittade så minskar ju risken för människor avsevärt.

Spel än är jag inte orolig alls, oroar mig mer för cancer, benbrott och trafikolyckor faktiskt.

Men visst, oroa dig om du vill. Själv anser jag det finns andra saker som är viktigare.
Gossen Ruda
Det finns som sagt värre saker att oroa sig för, jag bryr mig inte om masken och ändrar inte mitt beteende i naturen..
Christa
CITAT (Jubbe063 @ 27-08-2011, 14:22) *
10 personer per 1 miljoner invånare som blir smittade i områden med rävstam där 50 % av rävarna bär på parasite kallar jag ingen hög risk jämfört med andra risker vi utsätter oss för. Och översatt till Sverige och några få promille av rävar som är smittade så minskar ju risken för människor avsevärt.

Spel än är jag inte orolig alls, oroar mig mer för cancer, benbrott och trafikolyckor faktiskt.

Men visst, oroa dig om du vill. Själv anser jag det finns andra saker som är viktigare.

Det verkar som om folk är mer oroliga för TBE än för dvärgbandmasken. Det är ju ganska vanligt att folk vaccinerar sig men det skulle du förståss aldrig göra det förstår jag.

Det är ju onödigt att ha bilbälte också om man skall se till risken för att krocka.
Christa
Intervju med en veterniärinspektör vid Jordbruksverket 2008

Årligen drabbas 10 människor/miljon invånare i områden med många smittade rävar, personer som aldrig blir friska.
I alpländerna varnas allmänheten på stora plakat vid infarter till skogsvägar för att plocka bär eller svamp för att inte riskera att smittas av masken. Här bär jägare plasthandskar när de tar i döda rävar.

Plasthandskar och kokningOm dvärgbandmasken kommer in i Sverige blir det besvärligt för alla bär- och svampplockare. Och kanske även farligt att skörda bär, fallfrukt och grönsaker i den egna täppan. Då måste vi skydda oss.
– Plocka bären med plasthandskar, släng handskarna och koka skörden, uppmanar Margareta Tervell.

Jag är inte ute efter att skrämmas. Jag vill bara att de ansvariga gör vad de kan för att stoppa smittan och att vi får korrekt information.
Gossen Ruda
När man pratar om smittorisken jämför man gärna med länder där 50 % av rävarna är smittade, här har man hittat någon promille smittade. Bekymra dig om något mera farligt.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 27-08-2011, 15:46) *
När man pratar om smittorisken jämför man gärna med länder där 50 % av rävarna är smittade, här har man hittat någon promille smittade. Bekymra dig om något mera farligt.

Fattar du inte? Det är en promille utslaget på hela Sverige. Där smittan finns är det givetvis fler och tar man bort avmaskningstvånget vid nyår som planerat så kommer den att spridas mycket snabbare.

Den sprids lättare i kalla områden som Sverige och tänk om den sprids med sniglar. Det har vi ju några stycken...

Hur lätt är det att tvätta bort äggen från grönsaker och annat om de är fastsmetade i snigelslem. Sniglar äter ju gärna avföring.

Jag vet inte om det finns lika mycket sniglnar i alperna som här så parasiten kanske kommer att spridas mycket snabbare här.

När jag skulle titta på ett hus som hade 450 bq radon så skrev många att det borde jag absolut inte köpa men risken att bli sjuk av radon är för en icke rökare i princip inte större än att bli smittad av dvärgbandmask.
Jubbe063
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 15:04) *
Det verkar som om folk är mer oroliga för TBE än för dvärgbandmasken. Det är ju ganska vanligt att folk vaccinerar sig men det skulle du förståss aldrig göra det förstår jag.

Det är ju onödigt att ha bilbälte också om man skall se till risken för att krocka.

Vad har vaccinering och bilbälte med saken att göra, det var väl dvärgbandmask vi pratade om.

Min släkt har i generationer bott i Österrike, ingen jag känner till som drabbats av masken, men väl många som haft cancer, varit med om trafikolyckor etc...... Ingen kritik mot din oro, bara förklaring på hur jag ser på saken.

Du får väl oroa dig hur mycket du vill för parasiten, jag gör det inte spel länge vi talar om situationen som den ser ut i nuläget.
Christa
CITAT (Jubbe063 @ 27-08-2011, 17:19) *
Vad har vaccinering och bilbälte med saken att göra, det var väl dvärgbandmask vi pratade om.

Min släkt har i generationer bott i Österrike, ingen jag känner till som drabbats av masken, men väl många som haft cancer, varit med om trafikolyckor etc...... Ingen kritik mot din oro, bara förklaring på hur jag ser på saken.

Du får väl oroa dig hur mycket du vill för parasiten, jag gör det inte spel länge vi talar om situationen som den ser ut i nuläget.

Förstår du verkligen inte vad vaccinering mot TBE har med saken att göra? Det handlar om riskvärdering. Varför är människor så rädda för TBE och inte för dvärgbandmask? TBE blir man dessutom oftast frisk ifrån igen.

Visserligen blir långt ifrån alla som smittas av dvärgbandmasken sjuka heller men det är ju insjuknade de anger en siffra på och inte antalet smittade.

Alla obduseras ju inte när dom dött av en vanlig sjukdom så det är ju ett stort mörkertal när det gäller antalet som smittats av dvärgbandmasken.

Gossen Ruda
TBE är långt värre än masken och än så länge en reell fara i vissa områden. Jag är inte vaccinerad och har heller inga planer på att göra det i nuläget. När du skriver att sniglar kanske kan sprida masken då tycker jag att du har funderat för länge. Gröm inte heller att gröna män från Mars kanske sprider smittan.
Jubbe063
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 17:43) *
Förstår du verkligen inte vad vaccinering mot TBE har med saken att göra? Det handlar om riskvärdering. Varför är människor så rädda för TBE och inte för dvärgbandmask? TBE blir man dessutom oftast frisk ifrån igen.

Visserligen blir långt ifrån alla som smittas av dvärgbandmasken sjuka heller men det är ju insjuknade de anger en siffra på och inte antalet smittade.

Alla obduseras ju inte när dom dött av en vanlig sjukdom så det är ju ett stort mörkertal när det gäller antalet som smittats av dvärgbandmasken.

Ja, och. Risken för TBE, svampförgiftning, cancer, skrumplever, HIV, flygolycka, bilolycka, hepatit b och c, hjärtinfarkt och en hel del andra saker är betydligt större än dvärgbandmask i dagsläget.

Men oroa dig om du vill, jag är inte orolig eller rädd....
*Stintan*
Att tycka beslutet att upphäva avmaskningstvånget vid införsel av hundar utomlands ifrån är urdåligt tycker jag också, men vi ska också komma ihåg att masken kan ha kommit in med någon smuggelhund vilket är ett stort problem. Inga regler och lagar i världen kan ta bort risken att få in farliga sjukdomar så länge man inte tar i med hårdhandskarna mot hundsmugglare. Inte heller är alla som förmedlar "adoptivhundar" från andra länder särskilt seriösa och många sjuka hundar har kommit in den vägen trots att det finns regler, som det går att kringgå genom falska veterinärintyg mm.

Normala hundägare som reser med sina hundar är nog i allmänhet måna om sina djur och vidtar nog de åtgärder som behövs med eller utan lag. Inget borde för övrigt hindra att jordbruksverket rekommenderar åtgärder man bör vidta.

Själv klarar jag inte av att gå omkring och vara rädd för allting som möjligen eventuellt kanske skulle kunna hända om utifall att....
Risken att en människa skulle bli smittad i Sverige är minimal och att bli närmast hysterisk för att ett par enstaka rävar påträffats med dvärgbandmask är att överreagera. Rävarna lever inom revir som varierar i storlek med födotillgången. Om tillgången är god räcker ett litet revir, medan rävar i ett fattigare område måste försvara ett större. Revirstorleken varierar mellan ca 20 och 2 000 hektar (0,2-20 km2). De avgränsas ofta av naturliga gränser som vattendrag och vägar. Är man rädd för att äta bär i skogen eller plocka svamp kan man ju enkelt låta bli att göra det inom de områden de smittade rävarna påträffats. En av rävarna påträffades för övrigt bara ett par mil härifrån. Flera rävar inom samma område sköts och undersöktes men bara en var smittad. Dessutom har jag hört att man på några håll planerar skyddsjakt på räv som rör sig i och nära bostadsområden. Jag är inte rädd för att plocka bär och svamp.

För övrigt kan nämnas att enl. Smittskyddsinstitutet ökar antalet fall av hjärninflammation till följd av fästingbett kraftigt
Hittills i år har anmälts 144 fall av TBE. Under augusti fram till den 24 anmäldes 66 fall! Trots det säger dom att risken att drabbas är liten.

Risken att drabbas av dvärgbansmask är inte bara liten utan minimal. Åtminstone i dagsläget.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 27-08-2011, 17:57) *
TBE är långt värre än masken och än så länge en reell fara i vissa områden. Jag är inte vaccinerad och har heller inga planer på att göra det i nuläget. När du skriver att sniglar kanske kan sprida masken då tycker jag att du har funderat för länge. Gröm inte heller att gröna män från Mars kanske sprider smittan.

På vilket sätt menar du att TBE är långt värre? Det är ytterst få som dör av det medan dvärgbandmasken är dödlig och ofta kräver livslång behandling.

Det är flera som skrivit om att vara orolig och rädd. Det jag frågade när jag startade tråden var om andra här i forumet att ändrat beteende på grund av dvärgbandmasken.

Att man t ex sköljer fallfrukt extra noga eller att man kokar den.

Att man kanske är noggrannare med hur man hanterar sina stövlar efter att man varit i skogen.

Jag vet många som slänger mat bara för att datumet har gått ut. Det kan man ju kalla för en större hysteri i så fall.

Är alla som mäter radon eller sanerar för det så oroliga och rädda som ni beskriver att jag är för dvärgbandmasken? Risken att bli sjuk av radon är ju i princip lika liten som att smittas av dvärgbandmask.

Hur skulle ni göra om ni var bonden där de hittat två smittade rävar? Skulle ni äta fallfrukt utan att skölja den från hans trädgård? Skulle ni äta sallad och annat från den trädgården utan att bry er om att smittan finns där?
*Stintan*
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 20:21) *
Hur skulle ni göra om ni var bonden där de hittat två smittade rävar? Skulle ni äta fallfrukt utan att skölja den från hans trädgård? Skulle ni äta sallad och annat från den trädgården utan att bry er om att smittan finns där?

Då skulle jag naturligtvis vara försiktig och skjölja ordentligt eller koka mos eller kräm på äpplena och kanske skippa salladen. Men bor man inte ens i närheten av ett drabbat revir/område finns ju ingen anledning att vara rädd för smittan i dagsläget.
gnon49
Nej oroar mig gör jag inte för dvärgbandsmask. Är mera rädd för fästingburna sjukdomar eftersom dom ökar så kraftigt. Fast rädd var nog fel ord. En fästing kan ju orsaka livslångt lidande. Går väl heller inte att bota helt om men en gång blivit smittad har jag för mig. Dom jag får tar jag bort och tänker inte mer på det. Och att inte kunna plocka svamp eller äta vilda bär finns bara inte i min tankevärld. Att ta ut oron i förskott är bara dumt tycker jag. Jag sätter mig ju trots allt bakom ratten, trots att jag vet att folk dör i trafiken. Folk dör bara för att dom befunnit sig vid fel plats vid fel tidpunkt. Sånt är livet.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 20:48) *
Då skulle jag naturligtvis vara försiktig och skjölja ordentligt eller koka mos eller kräm på äpplena och kanske skippa salladen. Men bor man inte ens i närheten av ett drabbat revir/område finns ju ingen anledning att vara rädd för smittan i dagsläget.

Precis! Grejen är den att man inte gjort någon skillnad på smittade eller inte smittade områden. Västnytt sa senast den här veckan att det är helt ofarligt.

Tyvärr kan nog hela Sverige bli smittat ganska fort om inget görs. Tror att insamlingen av rävar skulle upphöra också så jag vet inte i vilken omfattning de kommer att följa spridningen heller men här är jag inte helt påläst.

Vi plockade ju lingon i höstas och åt massor direkt från riset bara 1 mil från den där bonden där de hittade rävarna och det låg massor med rävskit bland riset. Det kändes ju lite kymigt måste jag erkänna även om jag inte går omkring och oroar mig.

Jag känner mig också osäker på hur jag skall göra med grannens plommon som jag får ta hur mycket jag vill av. Förra året åt jag av fallfrukten. De hade sett en räv komma dit och äta av fallfrukten förra året.
Hundägare i vår och angränsande kommuner uppmanas att avmaska sina hundar en gång i månaden och att inte pussa hunden.

Dessutom stod det i tidningen att man skall vara försiktig om man jobbar i skogen och att man inte skall ta i någon mat utan att tvätta händerna. Att det är olämplingt att äta medhavda smörgåsar om man jobbar med att dra ris i skogen t ex.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 20:21) *
dvärgbandmasken är dödlig och ofta kräver livslång behandling.

Jag klarar inte av att diskutera med dig, vi är inte på samma våglängd. Fast citatet ovan var roligt, har du funderat på det länge? biggrin.gif
*Stintan*
Suck ja dom målar då verkligen fan på väggen.

Finns det något som säger att det fanns smittade rävar förra året eller året dessförinnan osv?

Varför äter du inte plomon från träden istället för fallfrukt? Kokar du plommonen så spelar det ju ingen roll. Och hur svårt kan det vara att låta bli att äta lingon direkt från busken, det är ju inte ens gott. unsure.gif

Jag skulle aldrig i livet avmaska min hund en gång i månaden om jag inte visste att hon hade mask och det går att kolla. Men jag skulle se till att hon inte äter en massa skit ute.

Jag skulle nog kolla upp närmare än att lita på en tidning om jag bodde i området.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 27-08-2011, 21:19) *
Jag klarar inte av att diskutera med dig, vi är inte på samma våglängd. Fast citatet ovan var roligt, har du funderat på det länge? biggrin.gif

Man dör om man inte opererar och äter maskmedel i minst två år. Går det inte att operera så måste man äta maskmedel livet ut.

Att först säga att TBE är mycket värre och sedan när jag frågar vad du menar när du skriver det så backar du ur.

Du kan väl inte häva ur dig påstående utan att veta vad du själv menar?
Christa
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 21:36) *
Suck ja dom målar då verkligen fan på väggen.

Finns det något som säger att det fanns smittade rävar förra året eller året dessförinnan osv?

Varför äter du inte plomon från träden istället för fallfrukt? Kokar du plommonen så spelar det ju ingen roll. Och hur svårt kan det vara att låta bli att äta lingon direkt från busken, det är ju inte ens gott. unsure.gif

Jag skulle aldrig i livet avmaska min hund en gång i månaden om jag inte visste att hon hade mask och det går att kolla. Men jag skulle se till att hon inte äter en massa skit ute.

Jag skulle nog kolla upp närmare än att lita på en tidning om jag bodde i området.

Jag tycker det är jättegott med färska lingon och trist att jag inte kan äta det utan att fundera på om jag borde låta bli.

Plommonen rasar ner i snabb takt och eftersom jag inte använder socker så blir dom ganska sura när man kokar dom och det är pilligt att plocka ur kärnorna. Provade dock i morse och det blev ganska gott. Kanske nyttigare för mig som inte tål sött så bra.

Syftet med tråden var dock att få reda på hur andra hanterar det här. Jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag skall förhålla mig. Det borde dock vara lättare att skölja bort eventuella ägg från frukt än från lingon och blåbär.

Vår fallfrukt (äpplen) har jag ätit efter att jag sköljt dom noga.

Jag var ju tvungen att säga till grannen också att jag inte ville ha fallfrukten i år och hon hade inte alls tänkt på det där med dvärgbandmasken trots att de hade en räv där varje natt förra året. Hoppas jag inte skrämde upp henne i onödan. Hon hade fallfrukt från ett annat plommonträd i handen som hon hade tänkt äta av.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 21:52) *
Jag tycker det är jättegott med färska lingon och trist att jag inte kan äta det utan att fundera på om jag borde låta bli.

Plommonen rasar ner i snabb takt och eftersom jag inte använder socker så blir dom ganska sura när man kokar dom och det är pilligt att plocka ur kärnorna. Provade dock i morse och det blev ganska gott. Kanske nyttigare för mig som inte tål sött så bra.

Syftet med tråden var dock att få reda på hur andra hanterar det här. Jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag skall förhålla mig. Det borde dock vara lättare att skölja bort eventuella ägg från frukt än från lingon och blåbär.

Vår fallfrukt (äpplen) har jag ätit efter att jag sköljt dom noga.

Jag var ju tvungen att säga till grannen också att jag inte ville ha fallfrukten i år och hon hade inte alls tänkt på det där med dvärgbandmasken trots att de hade en räv där varje natt förra året. Hoppas jag inte skrämde upp henne i onödan. Hon hade fallfrukt från ett annat plommonträd i handen som hon hade tänkt äta av.

Att det gick rävar där förra året behöver väl inte betyda att man inte kan äta frukten i år. Vad talar för att dom rävarna skulle ha varit smittade?
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 21:44) *
Man dör om man inte opererar och äter maskmedel i minst två år. Går det inte att operera så måste man äta maskmedel livet ut.

Att först säga att TBE är mycket värre och sedan när jag frågar vad du menar när du skriver det så backar du ur.

Du kan väl inte häva ur dig påstående utan att veta vad du själv menar?

Jag vet vad jag menar men du klarar inte av att ta åt dig och att göra en riskbedömning. Läs här under symptom och komplikationer. http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/tbe/ Jämför detta med maskarna SOM ÄNNU INTE SMITTAT NÅGON MÄNNISKA. TBE är en reell fara vilket maskarna inte är än. Hu kan du fö äta lingon råa? Det smakar ju apa. Det borde vara en enkel sak att undvika.
Myosotis
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 21:44) *

Vad är det för operation?

För övrigt måste jag säga att det är lite märkligt att folk inte får oroa sig för det som oroar dem utan att någon kommer med pekpinnar. Jag använder bilbälte och ridhjälm fast jag aldrig har varit med om en bilolycka eller landat på huvudet när jag ramlat av hästen. Jag undviker cancerogena ämnen, hopp från höga hus och annat som är riskfyllt, och då gör jag inte en beräkning varje gång hur mycket mer sannolikt det blir att jag får cancer om jag äter denna brända brödskiva, det är väl bara att skrapa bort det brända som ju dessutom smakar äckligt. Ändå har jag blivit utskrattad för att jag inte äter det svarta, "det är så mycket som är farligt här i livet". De som verkligen blir sjuka pga sitt risktagande kanske ändrar åsikt sen när det är för sent?

Jag bor i Skåne och det känns inte som om det finns någon risk för dvärgbandmask alls än. Öppnar de gränserna för alla smittade hundar så kommer jag att bli tvungen att sluta äta blåbär tidigare än om smittan skulle leta sig ner hit på egen hand. Sen finns väl risken att masken finns på fler ställen redan pga smuggelhundarna och andra hundar som folk har struntat i att avmaska för att det ändå inte sker någon kontroll thumbdown.gif
Christa
CITAT (Myosotis @ 28-08-2011, 10:15) *
Vad är det för operation?För övrigt måste jag säga att det är lite märkligt att folk inte får oroa sig för det som oroar dem utan att någon kommer med pekpinnar. Jag använder bilbälte och ridhjälm fast jag aldrig har varit med om en bilolycka eller landat på huvudet när jag ramlat av hästen. Jag undviker cancerogena ämnen, hopp från höga hus och annat som är riskfyllt, och då gör jag inte en beräkning varje gång hur mycket mer sannolikt det blir att jag får cancer om jag äter denna brända brödskiva, det är väl bara att skrapa bort det brända som ju dessutom smakar äckligt. Ändå har jag blivit utskrattad för att jag inte äter det svarta, "det är så mycket som är farligt här i livet". De som verkligen blir sjuka pga sitt risktagande kanske ändrar åsikt sen när det är för sent?

Jag bor i Skåne och det känns inte som om det finns någon risk för dvärgbandmask alls än. Öppnar de gränserna för alla smittade hundar så kommer jag att bli tvungen att sluta äta blåbär tidigare än om smittan skulle leta sig ner hit på egen hand. Sen finns väl risken att masken finns på fler ställen redan pga smuggelhundarna och andra hundar som folk har struntat i att avmaska för att det ändå inte sker någon kontroll thumbdown.gif

Blåsorna med mask sätter sig oftast i levern och då opererar man bort en del av den. Levern kan växa till sig igen efter att man tagit bort en bit.

Sätter de sig däremot i lungorna eller om levern är svårt angripen så går det inte att operera och då får man äta maskmedel livet ut.

Jag håller med dig om att det är konstigt att så fort man ens funderar på att undvika något som kan vara skadligt för hälsan så är det genast några som påstår att man är orolig, rädd eller hysterisk på ett negativ sätt.

Folk kan ju välja vilken risk de vill ta men man vill ju åtminstone ha ett bra underlag för sitt beslut. När man läser rapporten som ligger till grund för slutsatsen att vi kan fortsätta att plocka bär och äta bär i skogen som vanligt i Sverige så finns det en hel del konstiga saker. Det känns nästan som ett beställningsverk för att lugna befolkningen och inte orsaka ekonomisk skada för företag som ägnar sig åt odling och naturbruk.

Jag frågade SVA om äggen kan spridas med sniglar och de svarade att det inte är någon känd smittväg. När jag sedan frågade om någon hade undersökt saken så upprepade de bara att det inte är någon känd smittväg.

När man läser lite mer i det som skrivits så står det att särskilda rekommendationer kan behövas i de områden där smittan konstaterats men den informationen har inte gått ut till allmänheten.
Myosotis
Aha, tack för svar.

Hm ja det låter ju onekligen som om folket ska lugnas. Det är lite samma taktik man ser ibland när något negativt eller kontroversiellt ska lanseras, först en liten nyhet - folk blir upprörda. Sen tystnad ett tag så alla vänjer sig vid tanken. Det hände ju inget konkret så det var nog inget farligt. När det sen tas upp igen har det liksom slagit rot i allas hjärnor att det är oundvikligt. Varför kom jag att tänka på Orwell nu?
Gossen Ruda
Jag bara undrar vad Christa menar med tråden. Du tycks inte ta åt dig vad vi andra skriver om risker mm, det enda du tycks vara ute efter är att få dina egna katastrofhypokondriska farhågor bekräftade. Eller så vill du försöka skapa panik hos oss andra med dina egna äkta eller påhittade värsta scenarier. Jag är inte sån och jag förstår dig inte, därför kan jag inte diskutera saken.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 28-08-2011, 12:22) *
Jag bara undrar vad Christa menar med tråden. Du tycks inte ta åt dig vad vi andra skriver om risker mm, det enda du tycks vara ute efter är att få dina egna katastrofhypokondriska farhågor bekräftade. Eller så vill du försöka skapa panik hos oss andra med dina egna äkta eller påhittade värsta scenarier. Jag är inte sån och jag förstår dig inte, därför kan jag inte diskutera saken.

Mitt ursprungliga syfte med tråden var att få veta om andra ändrat sitt beteende eftersom jag är osäker på hur jag skall agera själv. Jag känner mig väldigt villrådig. Innan smittan kom och när den precis upptäckts så fick man ett budskap men efter ett tag så fick man ett annat.

Läser man vad myndigheterna skrivit så är det inte riktigt samma innehåll som det som gått ut i pressen.

Diskussionen har inte blivit så nyanserad som jag hade önskat mig. Jag tycker också att jag kom med en positiv nyhet när jag berättade att barn med normal immunförsvar inte blir sjuka. Jag har träffat flera som varit bekymrade just när det gäller barn och t ex smultron.

Stintan har ju till stor del varit nyanserad. Hon skulle inte heller vilja äta fallfrukten hos bonden där man hittat två smittade rävar.

Det var ju bara hon som svarade på den frågan.

Myosotis
Är nog inte många som skulle vilja äta den fallfrukten. Jag skulle inte göra det.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 28-08-2011, 12:42) *
Mitt ursprungliga syfte med tråden var att få veta om andra ändrat sitt beteende eftersom jag är osäker på hur jag skall agera själv. Jag känner mig väldigt villrådig. Innan smittan kom och när den precis upptäckts så fick man ett budskap men efter ett tag så fick man ett annat.

Läser man vad myndigheterna skrivit så är det inte riktigt samma innehåll som det som gått ut i pressen.

Diskussionen har inte blivit så nyanserad som jag hade önskat mig. Jag tycker också att jag kom med en positiv nyhet när jag berättade att barn med normal immunförsvar inte blir sjuka. Jag har träffat flera som varit bekymrade just när det gäller barn och t ex smultron.

Stintan har ju till stor del varit nyanserad. Hon skulle inte heller vilja äta fallfrukten hos bonden där man hittat två smittade rävar.

Det var ju bara hon som svarade på den frågan.

Men Christa de flesta bor ju inte i område där smittad räv påträffats. Varför ska man då vara rädd för smittan. Risken är ju minimal. Därför blir naturligtvis svaren som dom blir. Eller hade du väntat dig få svar enbart av folk boende i närheten av där dom hittades? Det är nämligen en sak att vara på åskådarplats och säga hur man skulle gjort och en annan att vara inne på arenan.

Ingen myndighet har gått ut med varningar om att man inte ska äta frukt, bär, svamp och grönsaker däremot talar dom om vad man kan göra förebyggande om man ändå är orolig. Jag har inte funnit någonstans där det står att barn inte blir sjuka. Däremot att det är mycket ovanligt.
Då funderar jag på om det kanske i sin tur kan bero på att det tar mellan 5 - 15 år innan man blir sjuk att man säger så.

Hur som helst skulle jag inte vara ett dugg rädd för att låta barn äta smultron och annat ätbart om jag inte bodde i närheten av där de smittade rävarna fanns. Bär, svamp, frukt och grönsaker skulle jag säkert plocka i vilket fall som helst eftersom dessa går att koka.
sparvuggla
CITAT (gnon49 @ 27-08-2011, 20:52) *
Nej oroar mig gör jag inte för dvärgbandsmask. Är mera rädd för fästingburna sjukdomar eftersom dom ökar så kraftigt. Fast rädd var nog fel ord. En fästing kan ju orsaka livslångt lidande. Går väl heller inte att bota helt om men en gång blivit smittad har jag för mig. Dom jag får tar jag bort och tänker inte mer på det. Och att inte kunna plocka svamp eller äta vilda bär finns bara inte i min tankevärld. Att ta ut oron i förskott är bara dumt tycker jag. Jag sätter mig ju trots allt bakom ratten, trots att jag vet att folk dör i trafiken. Folk dör bara för att dom befunnit sig vid fel plats vid fel tidpunkt. Sånt är livet.

Inte jag heller, är i skogen dagligen, äter bär där varje dag. Och jag mår bra än....

Att bli smittad ska man ha extrem otur, att få 7 rätt på Lotto är lättare.
Räven som bajsat ska vara smittad, man ska äta bär med bajs inom några minuter, och sen utveckla smittan dessutom.

Ryssland har haft masken hur länge som helst, men där plockar man mest bär i världen.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 28-08-2011, 13:57) *
Men Christa de flesta bor ju inte i område där smittad räv påträffats. Varför ska man då vara rädd för smittan. Risken är ju minimal. Därför blir naturligtvis svaren som dom blir. Eller hade du väntat dig få svar enbart av folk boende i närheten av där dom hittades? Det är nämligen en sak att vara på åskådarplats och säga hur man skulle gjort och en annan att vara inne på arenan.

Ingen myndighet har gått ut med varningar om att man inte ska äta frukt, bär, svamp och grönsaker däremot talar dom om vad man kan göra förebyggande om man ändå är orolig. Jag har inte funnit någonstans där det står att barn inte blir sjuka. Däremot att det är mycket ovanligt.
Då funderar jag på om det kanske i sin tur kan bero på att det tar mellan 5 - 15 år innan man blir sjuk att man säger så.

Hur som helst skulle jag inte vara ett dugg rädd för att låta barn äta smultron och annat ätbart om jag inte bodde i närheten av där de smittade rävarna fanns. Bär, svamp, frukt och grönsaker skulle jag säkert plocka i vilket fall som helst eftersom dessa går att koka.

Så du menar att du struntar i det hela och att dom skall ta bort avmaskningstvånget och att dom inte tänker genomföra någon bekämpning i områdena där smittan finns. Hur snabbt smittan då kommer att sprida sig är det ingen som vet.

Du nämnde något om revir men ungrävar kan vandra långt. Har för mig att jag läste 50 mil men är inte säker. Smittade hundar kommer att föra smittan vidare i hela Sverige också.

Tycker du att vi lugnt skall invänta smitta överallt utan att protestera?

Om det tar 5 eller 10 år innan den finns i hela Sverige är det ingen som vet.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 28-08-2011, 15:54) *
Så du menar att du struntar i det hela och att dom skall ta bort avmaskningstvånget och att dom inte tänker genomföra någon bekämpning i områdena där smittan finns. Hur snabbt smittan då kommer att sprida sig är det ingen som vet.

Du nämnde något om revir men ungrävar kan vandra långt. Har för mig att jag läste 50 mil men är inte säker. Smittade hundar kommer att föra smittan vidare i hela Sverige också.

Tycker du att vi lugnt skall invänta smitta överallt utan att protestera?

Om det tar 5 eller 10 år innan den finns i hela Sverige är det ingen som vet.

Du har verkligen inte läst och tagit till dig vad jag skrivit i mina inlägg! Jag har redogjort för vad jag menar och tycker så försök inte att hitta på att jag menar något annat. Redan i din förra tråd om samma sak var jag den första som sa att jag tycker det är vansinne att ta bort avmaskningstvånget och har även sagt det i den här tråden! Så sluta få för dig något annat än vad jag skrivit.

Rävar fungerar ungefär som vargar med revir och oftast stannar ungarna kvar och hjälper till med nästa års ungar innan de söker eget revir. Några lämnar flocken tidigare. Reviren går ofta in i varandra. Att någon skulle vandra 50 mil måste höra till undantagen.

Hur vet du att smittade hundar kommer att föra smittan vidare i hela Sverige? Man rekommenderar ju att avmaska hundar i riskområdena.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 28-08-2011, 16:53) *
Du har verkligen inte läst och tagit till dig vad jag skrivit i mina inlägg! Jag har redogjort för vad jag menar och tycker så försök inte att hitta på att jag menar något annat. Redan i din förra tråd om samma sak var jag den första som sa att jag tycker det är vansinne att ta bort avmaskningstvånget och har även sagt det i den här tråden! Så sluta få för dig något annat än vad jag skrivit.

Rävar fungerar ungefär som vargar med revir och oftast stannar ungarna kvar och hjälper till med nästa års ungar innan de söker eget revir. Några lämnar flocken tidigare. Reviren går ofta in i varandra. Att någon skulle vandra 50 mil måste höra till undantagen.

Hur vet du att smittade hundar kommer att föra smittan vidare i hela Sverige? Man rekommenderar ju att avmaska hundar i riskområdena.

På grund av att man tar bort avmaskningstvånget. Hundägare som tar med hunden utomlands eller besökare från andra länder som kommer hit är sannolikt spridda över hela Sverige.

Om smittan kommit via smuggelhundar eller via jäkthundar som ätit sork utomlands vet man ju inte. Eftersom de smittade rävarna hittats mitt i inlandet så verkar det ju inte vara djur som invandrat.

Vi kan nog tacka EU-medelemskapet och de avskaffade karantänreglerna för det här.

Hur vi små medborgare nu kan agera för att dom inte skall ta bort avmaskningstvånget är den stora frågan nu.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 29-08-2011, 07:55) *
På grund av att man tar bort avmaskningstvånget. Hundägare som tar med hunden utomlands eller besökare från andra länder som kommer hit är sannolikt spridda över hela Sverige.

Om smittan kommit via smuggelhundar eller via jäkthundar som ätit sork utomlands vet man ju inte. Eftersom de smittade rävarna hittats mitt i inlandet så verkar det ju inte vara djur som invandrat.

Vi kan nog tacka EU-medelemskapet och de avskaffade karantänreglerna för det här.

Hur vi små medborgare nu kan agera för att dom inte skall ta bort avmaskningstvånget är den stora frågan nu.

Ja det kan vi tacka EU för. Hur smittan kommit hit kan man bara spekulera kring. Hur man ändrar man på EU-beslut har jag ingen aning om. Karantänreglerna är något annat.
Gossen Ruda
Hur ofta är hundar smittade med masken? Hur ofta har hundar som varit på vift i Europa käkat gnagare och därmed blivit smittade? Är det här med borttaget av avmaskningstvånget en storm i ett vattenglas? Fö är tvånget redan borttaget, inget som små medborgare kan påverka alltså.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 29-08-2011, 10:08) *
Hur ofta är hundar smittade med masken? Hur ofta har hundar som varit på vift i Europa käkat gnagare och därmed blivit smittade? Är det här med borttaget av avmaskningstvånget en storm i ett vattenglas? Fö är tvånget redan borttaget, inget som små medborgare kan påverka alltså.

Nja det gäller från 1 jan 2012. Antagligen ytterst sällsynt bland hundar som reser utomlands på semester med sina ägare. Hos oss avmaskas nog de allra flesta hundar som har en förkärlek att fånga och äta gnagare eftersom dessa även kan ge annan mask. Långt ifrån alla hundar käkar ju sork.
Risken är nog betydligt större med den oseriösa importen av herrelösa hundar och smuggelhundarna. Risken med dessa hundar har ju funnits trots avmaskningstvånget så jag tror knappast risken ökar för att det upphör.

För att minimera smittspridning bör man kontinuerligt avmaska sin hund, om man bor i de drabbade områdena, en gång i månaden samt vara noga med att plocka upp hundens avföring i tre dagar och helst bränna den. Hur man ska få hundägare att göra det är en annan femma. Koppeltvång borde också införas!
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 29-08-2011, 11:35) *
Nja det gäller från 1 jan 2012. Antagligen ytterst sällsynt bland hundar som reser utomlands på semester med sina ägare. Hos oss avmaskas nog de allra flesta hundar som har en förkärlek att fånga och äta gnagare eftersom dessa även kan ge annan mask. Långt ifrån alla hundar käkar ju sork.
Risken är nog betydligt större med den oseriösa importen av herrelösa hundar och smuggelhundarna. Risken med dessa hundar har ju funnits trots avmaskningstvånget så jag tror knappast risken ökar för att det upphör.

För att minimera smittspridning bör man kontinuerligt avmaska sin hund, om man bor i de drabbade områdena, en gång i månaden samt vara noga med att plocka upp hundens avföring i tre dagar och helst bränna den. Hur man ska få hundägare att göra det är en annan femma. Koppeltvång borde också införas!

Glöm inte bort katterna. Många av dem har förkärlek till att äta möss, sorkar mm....
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 29-08-2011, 11:45) *
Glöm inte bort katterna. Många av dem har förkärlek till att äta möss, sorkar mm....

tummenupp.gif
Christa
CITAT (Jubbe063 @ 29-08-2011, 11:45) *

Av någon anledning är det mer sällan som katter smittas. Möjligen kan det bero på att smittan är vanligare i skogen och där är katterna inte så ofta. Jag vet faktiskt inte.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 29-08-2011, 12:40) *
Av någon anledning är det mer sällan som katter smittas. Möjligen kan det bero på att smittan är vanligare i skogen och där är katterna inte så ofta. Jag vet faktiskt inte.

Hur vet man det då? Hundar och katter blir ju inte sjuka så det märks på dom av masken.
gnon49
Får nog lära oss leva med det. Och leva som vanligt. Oroa sig gör varken till eller ifrån. Det är ju trots allt ingen luftburen sjukdom som sprids med vindens hastighet. Chansen att bli smittad är ju nästan obefintlig och det räcker för mig.
Gossen Ruda
Det är kanske bäst att påpeka att en räv, hund eller ev katt måste äta en gnagare som i sin tur ätit parasitägg och utvecklat sjukdomen för att bli infekterad av parasiten. Det räcker inte att käka parasitägg. Hur är det med varg förresten? Den borde väl också kunna bli smittobärare.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 29-08-2011, 16:26) *
Det är kanske bäst att påpeka att en räv, hund eller ev katt måste äta en gnagare som i sin tur ätit parasitägg och utvecklat sjukdomen för att bli infekterad av parasiten. Det räcker inte att käka parasitägg. Hur är det med varg förresten? Den borde väl också kunna bli smittobärare.

Ja vargen kan också bli smittobärare men det är visst inte så vanligt att dom har sork på matsedeln. Ingen av alla de vargar som obducerats har varit smittade enl. Sva.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 29-08-2011, 16:48) *
Ja vargen kan också bli smittobärare men det är visst inte så vanligt att dom har sork på matsedeln. Ingen av alla de vargar som obducerats har varit smittade enl. Sva.

Med tanke på maskens låga spridning hade det nog varit väldigt konstigt med smittade vargar. smile.gif Men det kommer nog. Jag betvivlar att vargen skulle avstå från en fet och präktig sork om tillfälle gavs även det nog inte är stapelföda. Undrar om en varg som äter en smittad räv blir smittad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon