Full version: Nicklök
varghem
Nån som är sugen på frö till Nicklök??
tulle
Jag är "sugen" och byter gärna med något, men för att det inte skall vara oklart undrar jag vilken Allium du kallar för Nicklök. Det latinska namnet?
varghem
är inte riktig säker på latinska namnet men det är rosa nickande blomställningar, lite glest på långa blomskaft
mina har tyvärr alla blommat över så jag har ingen bild
Eva i Skåne
Så här ser min nicklök ut (inte särskilt tydligt foto, tyvärr), om det är sådan du också har Varghem? Min är inköpt på Tirups örtagård utanför Lund.
Jag har inget latinskt namn på den, men den är väldigt söt och ska sprida sig bra. Funkar det att bara låta fröerna självså sig? Jag har inte tänkt på nåt annat.
[attachment=64222:010_nick..._n_Tirup.JPG]
varghem
Jajamensann Eva precis den är det, jag låter några fröställningar hänga kvar varje höst och har fått en större runge med tiden, men jag undrar om den inte bildar nya lökar också kanske för jag har inte sett några vilsna plantor i den rabatten. Lite konstigt dock för den är absolut inget svårt att så.
Azur
Jag tror det där är Allium cernuum, Prärielök. Kallas "nodding onion" (nickande lök) på Engelska.
Scout
Min prärielök har inte lika hängande blomsätt som på bilden, den har lite mer bollstruktur. Undrar om det är nån annan variant jag har...

Jag har snöat in på ätbara perenna grönsaker, så jag odlar den för att äta. Den verkar väldigt tålig och underhållsfri, Bladen hackar jag ner och använder ungefär som kajp och piplök. Sen håller den sig länge i vas som snittblomma, men det är mest ett trevligt plus.

Den sprider sig med rotstammar också. Går nog fortare att föröka den genom delning tror jag.
varghem
Min har lökar Scout... har du nån bild på din?? vore intressant med fler sorter
Scout
CITAT (varghem @ 01-09-2011, 16:15) *
Min har lökar Scout... har du nån bild på din?? vore intressant med fler sorter

Jag fick den tidigare i sommar av en kamrat som också är lite insnöad på perenna grönsaker. Då var det en jordklump med rotstammar (nån centimeter tjocka) som höll ihop ett antal lökar med blad. Själva lökarna under jord var inte särdeles uppsvällda utan mest bladbaser. Därför antar jag att den även sprider sig med rotstammar.

Hoppas jag det är rätt art, den verkar inte vara giftig för jag har ätit av den hela sommaren. Enligt min kamrat är alla arter i släktet allium ätliga. Vet inte om det stämmer.

Bladen är runt 2mm tjocka och nån centimeter breda, spröda och spricker lätt om man försöker böja dem. Bladen känns lite uppblåsta och saftiga till skillnad från purjolök och kajplök som är tunnare, segare och inte alls sprickbenägna. Blomklasen hade många fler blommor och var mer bollformad än Evas bild ovan. Ska leta i hemmadatorn i helgen om jag hittar nån bild. Den har blommat över sen länge nu.
Scout
Nu har jag hittat en bild. Det var den enda jag hade och den var inte helt skarp. Det är en ganska liten krusbärsbuske i bakgrunden. Det är som synes många fler blommor i knippet och inte alls så hängande stil som i Evas bild.

Om det inte är prärielök jag har, vad kan det då vara? Eller finns det olika varianter av den?[attachment=64671:PICT6947.JPG]
Eva 33c
Det är ingen prärielök du har. Men alliumsläktet är jättestort så jag törs inte säga vad det är. Men den ser spännande ut, hoppas nån kan identifiera den. Den har ju lite breda och platta blad och mer av jordstam än lök. Och är dessutom tänkt att ätas.
Azur
Scouts lökar skulle kunna vara Allium stellatum. Den ser ut så där och kallas "Prairie onion" på engelska, dvs det vore helt rimligt att den såldes som prärielök i sverige.

(faktiskt vore nicklök ett bättre namn på cernuum, och prärielök på stellatum, än deras nuvarande svenska namn)
Eva 33c
CITAT (Azur @ 12-09-2011, 09:45) *
(faktiskt vore nicklök ett bättre namn på cernuum, och prärielök på stellatum, än deras nuvarande svenska namn)

Fast det svenska namnet nicklök tillhör redan enligt "skud" en annan art, Allium insubricum.

Scout
CITAT (Azur @ 12-09-2011, 09:45) *
Scouts lökar skulle kunna vara Allium stellatum. Den ser ut så där och kallas "Prairie onion" på engelska, dvs det vore helt rimligt att den såldes som prärielök i sverige.

Det kan ju vara min kamrat som direktöversatt namnet från engelska till prärielök och sen missat att det är två olika arter. När jag fick mina exemplar så delade han på en äldre planta. Jag bröt isär rotstammarna så att jag fick ut fler individer. Blommorna på Allium stellatum är väldigt lika den jag har, det har du helt rätt i.

Men jag blir ändå lite tveksam när jag googlar på Allium stellatum alltså... Bladen ser väldigt smala ut på alla bilder, mina är minst 1cm breda. Det står att blomskaftet är böjt på den omogna blomman och rätar upp sig när den slår ut, mina var raka direkt. Det står att bladen ofta vissnar ner när den blommat klart, men mina blad är gröna ännu, fast den slutade blomma för flera månader sen. Ingenstans hittar jag något om rotstammar på äldre exemplar.
varghem
Mina blad är gröna ännu.... den har blommat över för flera veckor sen den också... prärielöken jag hittar bilder på på google har nickande blommor men jag såg på nån fröfirma andra sorter, är inte säker på vad dom kallades.
Azur
CITAT (Eva 33c @ 12-09-2011, 10:12) *
Fast det svenska namnet nicklök tillhör redan enligt "skud" en annan art, Allium insubricum.

Haha det blir rena rama 'hela havet stormar'. smile.gif
Hur kom du in på SKUD? Jag försökte gå in på SKUD men fick ett meddelande om att databasen var stängd för allmänheten?

CITAT (Scout @ 12-09-2011, 14:02) *
Men jag blir ändå lite tveksam när jag googlar på Allium stellatum alltså...

Ja, det har du rätt i, bladen stämmer inte. Och stellatum verkar inte ha rhizomer heller.

Nej, då får jag nog erkänna mig besegrad.
Eva 33c
CITAT (Azur @ 12-09-2011, 19:49) *
Haha det blir rena rama 'hela havet stormar'. smile.gif
Hur kom du in på SKUD? Jag försökte gå in på SKUD men fick ett meddelande om att databasen var stängd för allmänheten?

Jag har inga problem med att komma in på http://www.skud.se/, har du en gammal länk?
Azur
CITAT (Eva 33c @ 13-09-2011, 00:13) *
Jag har inga problem med att komma in på http://www.skud.se/, har du en gammal länk?

Ja, det gick ju utmärkt, tackar! Jag vet inte exakt länk, jag sökte på google och kom till en sida där det stod att SLU pga sparbeting inte hade medel för att hålla igång basen så den var stängd för allmänheten på obestämd tid. Det såg seriöst ut så jag sökte inte vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon