Full version: Växthusköp
Iza
Hej!
Jag känner mig som en åsna mellan hötappar.
Om man ska köpa ett ca 10kvm stort växhus vad ska man satsa på,
Willab,Kubex eller Skånska Byggvaror. Är Willabs tex Juliana bättre eller är
det bara dyrare? Vilket är bäst ett kort och tjockt eller ett långt och smalt?
Ge mig ett råd tack blink.gif
Ingrid på Västkusten
Willabs Euroserre är helt OK.

Ett 'generellt tips' - fem kvm växthus är bra svårt att hålla jämn temp i -> och oavsett avd så är växthuset oftast för litet med tiden, köp minst tio kvm ( tänk på att tio kvm behöver man bygglov) - gärna mer ;-))

Mkt för trivseln är sidohöjden på huset. Man kan alltid höja upp med sockel etc också och huset man gillar har för låg sidohöjd.

Av de tre Du nämner så är jag itne bekant med Skånska Byggvarors märke men är det Halls så har det lite väl klena profiler -> även aluminiumprofilernas tjocklek spelar roll för vad man väljer. Kolla kolla...

Form jaaa-a tänk på en bred dörr och ett brett hus med hög sidohöjd får man plats med mycket i :-)

Glas eller plast kan vi komma till likaså odla i markbäddar eller krukor. Det kan också ha inverkan på formen vilket man väljer plus om man vill komma in med skottklärra. Ett bret växthus kanske man har huvudbädden i mitten :-) riktigt brett kanske man har tre bäddar i ;-) skall man komma in med skottkärra eller ej?

Jag röstar förtfarande för ett Euroserre - vi hjälpte till att sätta upp ett föra våren och vart mkt imponerade över den jft med andra liknande ( Juliana t ex).

Hälsar Ingrid
Unn
Jag tittade på s. byggvarors för inte så länge sedan, sidohöjden var sådan att t.o.m. kortvuxna jag skulle få ducka....140 eller 145 cm tror jag det var,
så om ditt val faller på det är nog en sockel en bra idé.

Unn
Iza
Men takfotshöjden på Juliana är också 145, vad jag kan hitta så är det bara Ingrids favorit som är högre den är 180.
ThomasJ
Det är ju en lite prisskillnad mellan tex Julianas och Eurroserre. Men som vanligt så brukar kvaliten öka med priset..

Det verkar som om man (grovt) kan dela upp växthusen med en prislapp på eller under 10000kr. Under det får man Juliana osv och över det Eurroserre eller Serralux.

Oavsett vad man väljer, så är bredden av växthuset det skönaste. Mitt är 3m brett och det känns verkligen när man är där inne. Höjden är som Ingrid sa viktig den med, dels för att man inte skall behöva gå lätt böjd (iallafall jag som är 192cm lång wink.gif), men det går att fixa med en förhöjd grund/sockel..

Ett tips är att åka på de trädgårdsmässor som är nu under våren, nu i helgen i skåne och nästa månadsskifte i Stockholm. Jag vet att Classicum skall ställa ut på bägge två, tror Willab kommer göra detsamma. Även firman som gör växthus i trä (jättefina) kommer ställa ut i Stockholm.. Det var på Stockholmsmässan förra året jag fick upp intresset, när jag sedan bestämde mig för att köpa ett växthus. smile.gif

//Thomas
Unn
Eurroserre verkar verkligen bra, inte minst pg.a. höjden, men det kostar ju lite mer.
Jag tycker att det kan vara riktigt snyggt med murad sockel - speciellt om den är gjord av tegel rolleyes.gif - fast det blir ju lite kruxigt vid dörren..man får fixa trappsteg eller, om man ska in med skottkärra, "ramp".

Unn (jag tänker själv skaffa ett florumhus wub.gif )
ThomasJ
Både Eurroserre och Serralux går att få en förlängd dörr så man kan bygga en snygg sockel.. Murad sockel är riktigt snyggt, tänkte göra det först men fick ändra mig lite under arbetets gång..

//Thomas
Iza
ThomasJ vad köpte du för något? Det ser ut som om ditt är i glas!
ThomasJ
Det är ett Serralux. Säljs av Classicum.

Det har 4mm klarglas, och är 3x3m med en sidohöjd på 207cm.

//Thomas
kerstin z5-6
Vilken zon odlar du i ? Om det är en snörik sådan , är taklutningen lika viktig som sidohöjden .....Ett Euroserre la sig platt på marken förra veckan i z 6 , trots snösopning av ägaren -Hon var borta ett dygn och det var snökaos under tiden ..
Iza
Jag bor i södra småland zon3-4, vi har tyvärr inte mycket till snö här längre,
men visst det händer ju att det kommer 0.5m på några timmar och då är man ju naturligtsvis inte hemma och kan sopa.
kerstin z5-6
då tror jag inte du behöver bekymra dig så mkt -här kommer det mer :)tung blötsnö är inte kul mad.gif
I övrigt har du redan fått bra svar
uno
När jag funderade över vilket växthus jag skulle ha, ställde jag upp några kriterier.

1. Hög sidohöjd
2. Minst 300 cm brett
3. Stark aluminiumkonstruktion, som tål att belastas med blötsnö.
4. Glas

Det blev ett Classicum Helios 201 i sidohöjd och 384 cm brett.
Den här bredden gör att huset känns väldigt rymligt.

Huset är väl inte marknadens billigaste, men troligen bland de starkaste.
pejori
finns det någon som kan tipsa mig på hur man bygger ett växthus på en balkong.
den ligger i söder, och är 1.5 m x 2.5 m. smile.gif
någon idé jag vill att mina änglar ska övervintra för mej. rolleyes.gif rolleyes.gif
idéer mottages tacksamt. smile.gif
MRLINDELL
Då det bara inglasning av balkongen som gäller om det är möjligt.
Ingrid på Västkusten
Inglasad balkong i söder åsså satsa på skuggardiner. Ett måste i söder!

Räkna med att det kan bli dyrt på elräkningen att övervintra där då det är sådan liten luftvolym ( det låter så i alla fall), kanske Du har en bra takhöjd? Plus det krävs väl tillstånd också för det?

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon