Anna-Karin Lundberg
28-08-2011, 06:54
Hej alla,
jag behöver råd om min gamla trotjänare - men trista och fula... Jag har en benjaminfikus som är bladfattig och risig. Det står lite för mörkt men har gjort så de senaste åtta åren, finns ingen annan plats i huset. Nu har det blivit låånga tunna grenar med blad längst ut och själva "busken" är kal. Jag är på vippen att kasta hela, men det bär emot efter så många år. Kan jag klippa hårt, eller är det helt fel årstid?
Man kan inte spara en växt bara för att man haft den länge, men samtidigt så bor den ju här...
Vad som konkurrerar om utrymmet är en palm från IKEA, som jag inte köpt än. Den behöver enligt etiketten bara lite ljus och jag tänkte den kunde pryda platsen bättre. Fast det blir förstås en chock att flytta från sitt oldingsrum hit, kanske tappar den helt lusten och blir lika ful efter ett tag? Vad har ni för erfarenheter?
Alexander-VG-zon3
28-08-2011, 09:50
Vad är det för palm som du ska köpa ? funderar du på om palmen får chock och blir ful hos dig ?
Annars går det bra att klippa ficus nu, det kommer droppa från grenarna. Ta veck allt som är dött och toppa friska grenar och försök forma den. Nog vill den nog ha mer ljus än den får för att må bättre och bli finare.
Hej
Om man köpa nya växter och vill lägga den på sin miljö , man kan göra den men du kan ta den till nya platsen några timmar varje dag och sen du kan lägga de där.
H.Bassam
KatteLatte
29-08-2011, 06:44
Map Benjaminfikusen så är det synd du frågar nu; ofta mår de bra av att få stå ute skuggigt under sommaren, om du har möjlighet till det. Men det är nog litet sent på säsongen att slänga ut den nu.
Kolla ifall du har kladdiga fläckar på bladen; har du det så kan det vara tecken på sköldlöss och då har du bekymmer. Sköldlöss sitter på benjaminfikusarna gäna där bladet sitter fast vid grenen, som hårda bruna vårtor ungefär. Svårbekämpat.
Anna-Karin Lundberg
29-08-2011, 07:03
Det finns ingen ohyra på den, den har bara sträkt sig mot ljuset och fått en rejäl tofs mot fönstret. Behöver jag klippa den så behöver jag ta bort mycket av det som nu är grönt. Kanske bättre att ge den till nån med bättre plats.
Palmen tog jag dumt nog inte namnet på, men det är sån där "vanlig palm" som brukas säljas. Inte bergspalm, den hade de också, men den ville enligt etiketten ha mer ljus. Det vore synd att köpa en ny växt och så blir den snart lika ful som den jag hade, så tänkte jag.
Jag hade haft möjlighet att ta ut fikusen, jag tänkte bara inte på det. Jag har stora hibiskus, de står ute från försommaren till frosten kommer.
KatteLatte
29-08-2011, 08:12
Har full förståelse om du inte vill göra dig av med nåt som ju uppenbart lever....
Men du har ju egentligen inget att förlora på att klippa ned den heller, så varför inte låta det vara den chansen som den får?
Har du möjlighet att ge den extra belysning kanske; jag har fått för mig att lågenergilampor faktiskt skall vara rätt bra som växtbelysning...
Alexander-VG-zon3
29-08-2011, 09:54
Alla palmer vill ha mycket ljus dvs stå nära fönstret. Öst eller västläge är bra, kentia palm och bergpalm och pygmedadelpalm är palmer som tidvis kan stå mörkare eller överlever i svagare ljus. Men dom får alltid bättre och högre tillväxt om dom stå i ljusaplaceringar.
Ja Ficusen mår jätte bra att komma ut, bara man avhärdar väl under våren-försommaren. Efter avhärdning trivs dom i vilket läge som helst utan norr om dom får vatten och näring.
Extraljus är en bra ide, finns kallvita lågenergi (kallvita är viktigt).
Anna-Karin Lundberg
31-08-2011, 07:03
Tack för råd! Jag kollade namnet på palmen på IKEA, det var en Kentiapalm, fin men kostade 700:- så det var inte bara att slå till. Dessutom har jag ju redan en växt som lever på den platsen, jag har inte rum för båda...
Jag får väl klippa tillbaks den och se vad som händer. Kanske kan jag hålla mig till våren när ljuset kommer tillbaks, det borde vara lättare för den att klippas ned då va? Jag bor i ett litet hus på 55m2 och det är ont om plats vid fönsterna.
Anna-Karin, det var som att jag skulle ha skrivit det där inlägget om ful och bladfattig Benjaminfikus...
Jag hade min vid glasdörren ut i matsalen på golvet, den är stor som ett litet träd. Sen byggde maken en inglasad veranda utanför dörren och det blev mera ljusfattigt. Så jag flyttade krukan till köksfönstret som är i nordostläge. Det kommer också lite ljus in där genom valvet till matsalen. Har hört att Benjaminfikus gillar ljus från två håll. Nu har det kommit en massa nya blad och jag hoppas den tar sig. Den har stått där nu ett år, inte varit ute. Är lite bökig att flytta då den är så stor. Och så har jag också hört att de helst ska stå på samma plats, iaf i samma vädersträck, då det tar tid för den att etablera sig om den flyttas. Men det finns kvistar som inte har några blad, så jag ska nog också lite toppa den.
Hälsn Tepa
En bild på min Benjaminficus...
Hälsn Tepa
Anna-Karin Lundberg
02-09-2011, 07:14
Ser ut som min, fast alla blad är på ena sidan, på grenar som är mellan en halv och en meter långa...
Jag kanske ska ta den till jobbet, där har vi stora fönster med bra ljus.
Jag har haft den sen barndomen, faktiskt, så vi måste ha hängt ihop minst 25 år (om jag var 15 när jag fick den). För att vara så gammal är den inte stor, men den har aldrig haft nån "fantastisk placering" förstås. Men det är en krukväxt, vi behöver inte hänga ihop tills döden skiljer oss åt. Den är inte fin och gör mig inte glad, vi har bara hängt ihop länge. Jag kan inte ge den något mer, det som den egentligen vill ha. Kanske dags att dela på oss då?
Det där låter precis som hur jag resonerade över min f.d. sambo och vårt förhållande, hahaha, såg det just, hahaha. Och när han fick flytta så blev jag så mycket gladare, det var nog det bästa jag gjort, hahahaha. Jag kan inte sluta skratta, jag fick mig en tankeställare där.
OK, Benjamin och jag ska ha ett snack om vår gemensamma framtid tror jag.
kalaskarin
02-09-2011, 15:13
Jag höll på att ge upp min för nästan ett år sen när jag skulle flytta, den var också sådär gles och ful. Men så tog jag bort ALLA stumpar och torra små "stickor" utan minsta tecken på blad (det måste varit i november-december nånting), planterade om, flyttade till ett norrfönster och nu efter sommaren har den nog ökat "bladvolymen" tre gånger om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.